افزايش 2 تا 30 ميليون توماني قيمت خودروهاي داخلي در بازار
حباب قيمت به بازار خودرو رسيد
گروه اقتصادي | تكليف بازار خودروي ايران هنوز مشخص نيست. از سويي وزارت صنعت اعلام ميكند كه ابلاغيه هيات وزيران درباره تعرفههاي جديد قابليت اجرايي دارد و از سوي ديگر ديوان عدالت اداري خواهان اجراي حكمش براي بازگشت تعرفههاي خودرو به روزهاي مردادماه است؛ ماجرايي كه جز ادامه بلبشوي بازار خودرو نتيجه ديگري را نصيب خريداران نكرد. طبق اين اعلام نظرها 10 روز پيش بايد قيمت خودروهاي وارداتي با احتساب تعرفه قبلي با كاهش قيمت هر چند اندك مواجه ميشد اما با اعلام نظر وزير صنعت مبني بر اينكه حكم ديوان عدالت اداري را نديده است، به تعويق افتاد تا محمد شريعتمداري وزير صنعت، معدن و تجارت از پا برجايي ابلاغيه معاون اول رييسجمهور و اعمال تعرفههاي جديد مجددا بازار خودرو را به شوكي جديد فرو برد و حالا خودروهاي داخلي با افزايش 2 تا 30 ميليون توماني قيمت، در بازار خريد و فروش ميشوند. ماجرايي كه غلامحسين قاسميان، نايبرييس اتحاديه نمايشگاهداران اتومبيل تهران از آن به عنوان بلاتكليفي در تعيين تعرفههاي واردات خودرو موج ميزند ياد ميكند و تاكيد ميكند: «قيمت خودرو سالي يكبار بايد افزايش پيدا كند. بازار همچنان در ركود قرار دارد و رونقي را در بازار شاهد نيستيم. از طرفي هم ميگويند ميخواهيم اين تعرفه را پايين بياوريم، بلاتكليفي در نرخگذاري تعرفههاي واردات خودرو موج ميزند و متقاضيان خريد اين خودروها را نيز با مشكل مواجه كرده است. معلوم نيست قيمت دقيق و عادلانه خودروهاي خارجي چقدر است، مردم اين نگراني را هم دارند و با مشكل روبهرو هستند.»او البته به دپوي خودروهاي وارداتي هم اشاره ميكند و ميگويد: «واردكنندگان خودرو، خودروها را دپو كردند، قطرهچكاني وارد بازار ميكنند و قيمتها بالا است. شرايط نرخگذاري روي تعرفه توسط گمرك هم در افزايش قيمت خودروهاي داخلي دخيل بوده، شرايط سخت و پيچيده شده است. در حال حاضر شاهد افزايش قيمت خودروهاي داخلي هم هستيم و علت آن مشخص نيست حال آنكه وزارت صنعت، معدن و تجارت بايد در اين رابطه نظارت كند، چرا قيمتها افزايش پيدا كرده است.» طبق گزارشهاي رسيده از بازار خودرو، در شرايطي كه بازار خودروهاي وارداتي ركود عميقتري را تجربه ميكنند در روزهاي گذشته بازار خودروهاي داخلي بدون دليل با رشد قيمت 2 تا 30 ميليون توماني مواجه شدهاند كه به تحليل كارشناسان ميتواند به دنبال افزايش تقاضاي خريد داخليها روي داده باشد. اين امر كه موجب شوكه شدن فروشندگان نيز شده است باعث شد تا بازار خودرو ناگهان با حباب رونق محدود مواجه شود. البته كمبود عرضه داخليها هم در اين رشد قيمتي بيتاثير نبوده است و برخي فعالان فروش خودرو تاكيد ميكنند كه كارخانهها از ميزان عرضه خود كاستهاند و موجب شده تا در فصل خريد و فروش قيمتها ناگهان رشد قابلتوجهي را پيدا كنند. تسنيم در گزارشي كه از قيمتها در ساعات پاياني بازار روز پنجشنبه 26 بهمن ماه داده است آورده است كه خريدوفروش خودروي پژو206 تيپ5 با افزايش دو ميليون توماني با قيمت 41 ميليون و 500 تومان، پژو 206 مدل v8 با افزايش 2 ميليون و 200 هزار توماني با قيمت 43 ميليون تومان، پژو 206 تيپ2 با افزايش 900 هزار توماني با قيمت 35 ميليون و 500 هزار تومان، دنا پلاس با افزايش يك ميليون و 500 هزار توماني با قيمت 56 ميليون تومان بهفروش ميرسد. همچنين سراتو نيز با رشد 3 ميليون توماني با قيمت 110 ميليون تومان، سمند الايكس با رشد 2 ميليون توماني با قيمت 35 ميليون تومان، سمند EF7 با رشد يك ميليون و 600 هزار توماني با قيمت 36 ميليون و 600 هزار تومان، پژو پارس با رشد 500 هزار توماني با قيمت 41 ميليون و 300 هزار تومان، پژو 207 دندهاي با رشد يك ميليون و 800 هزار توماني با قيمت 49 ميليون و 500 تومان و مدل اتومات اين خودرو با رشد يك ميليون و 500 هزار توماني با قيمت 56 ميليون و 500 تومان، پژو 405 با رشد يك ميليون و 800 هزار توماني با قيمت 33 ميليون و 500 هزار تومان مورد معامله قرار ميگيرد.
نكته جالب رشد 30ميليوني قيمت سوزوكي است. اين خودرو هفته گذشته 150 ميليون تومان بهفروش ميرسيد اما امروز به 180 ميليون تومان رسيده است. خودروي H30 هم با رشد يك ميليون و 500 هزار توماني با قيمت 51 ميليون و 500 هزار تومان، ساندرو با رشد يك ميليون و 500 هزار توماني با قيمت 56 ميليون و 500 و ساندرو مدل استپ وي نيز با رشد يك ميليون و500 هزار توماني با قيمت 66 ميليون و 500 هزار تومان در بازار بهفروش ميرسد.