• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4045 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۷ اسفند

گفت‌وگوي «اعتماد» با حاج‌رضايي درباره مربيان خارجي

سطح دانش مربيان ما پايين است

گروه ورزش

بررسي عملكرد استقلال در ليگ هفتم گواه اين ادعاست كه حضور يك مربي با‌تجربه و با‌دانش در كادر فني يك تيم بحران‌زده مي‌تواند اين تيم را از بحران خارج كند و چه‌بسا به اوج برساند. حال اينكه همين تيم پيش از اين نتوانسته با مربي ايراني نتيجه بگيرد و حالا با حضور يك مربي خارجي دگرگون شده، موضوعي است كه بايد بيشتر آن را بررسي كرد.

در اين ميان تنها نام شفر نيست كه توانسته استقلال بحران‌زده را از بحران خارج كند چراكه وقتي به ليگ و تيم ملي هم نگاه مي‌كنيم، مي‌بينيم حضور مربيان خارجي در راس كار توانسته تغييرات چشمگيري در نتايج تيم‌ها ايجاد كند. برانكو ايوانكويچ بعد از سه سال از پرسپوليسي كه سال‌ها نتيجه نمي‌گرفت تيمي ساخته كه الان با اختلاف ١۵‌امتيازي نسبت به تيم دوم به مقام قهرماني ليگ برتر رسيده است. از طرف ديگر كارلوس كي‌روش هم تيم ملي ايران را كه به جام‌جهاني ٢٠١٠ نرسيده بود و نتايج خوبي هم در جام ملت‌هاي ٢٠١١ نگرفته بود را تحويل گرفت و حالا تيمي در اختيار دارد كه علاوه بر صعود مقتدرانه به جام‌جهاني چند سالي است به هيچ تيم آسيايي نباخته است. حالا براي بررسي عملكرد مربيان خارجي در فوتبال ايران با امير حاج‌رضايي همكلام شديم تا از كارشناس فوتبال ايران بيشتر اين موضوع را بررسي كنيم.

ابتدا مي‌خواهيم درباره عملكرد نمايندگان ايران در هفته سوم ليگ قهرمانان آسيا صحبت كنيد. به نظر شما تيم‌هاي ايراني نتايج قابل قبولي گرفته‌اند؟

پرسپوليس برابر الوصل به پيروزي رسيد و وضعيت خودش را در جدول بهبود بخشيد اما از نظر فني شرايط خوبي نداشت و آن تيمي كه از پرسپوليس انتظار داشتيم، نبود. دليل اين حرف هم اين است كه تيم اماراتي اصلا تيم خوبي نيست و بارها پرسپوليسي‌ها موقعيت گلزني به‌دست آوردند كه نتوانستند از آنها به خوبي استفاده كنند. بازي مي‌توانست پرگل‌تر از اين شود. اما به اعتقاد من اثر شكست در داربي هنوز در ساق پاي بازيكنان بود. طبيعتا بازيكنان پس از سه روز هنوز به حالت طبيعي برنگشته بودند. حتي من نگران شدم كه يك وقت از اين شرايط كه هستند بيرون نيايند. من فكر مي‌كنم در بازي اول عملكرد فني و نمايش بازي پرسپوليس فوق‌العاده در سطح پاييني بود اما در كل آن سه امتياز مهم بود كه تيم به دست آورد. در مورد ذوب‌آهن بايد بگويم آنها هم با يك تيم ضعيف اماراتي روبه‌رو شدند كه پيش از ذوب آهن 5 گل از لكوموتيو خورده بود. آن طور كه محاسبه مي‌شود امتيازات است و نوع بازي نيست و از اين بابت خوشحاليم كه ذوب‌آهن نتيجه خوبي گرفت و پيروز شد. اگر در دور رفت بخواهيم نتايج نمايندگان ايران را حساب كنيم بايد بگوييم نتايج آنچنان هم بد نبوده است. در مورد تراكتورسازي هم بايد بگويم آنها واقعا بدشانس بودند. من همه بازي‌هاي‌شان را ديدم. تيم الجزيره واقعا شانس آورد كه نتيجه را به تراكتورسازي واگذار نكرد. من نمي‌دانم چرا تيم تراكتورسازي نتيجه نمي‌گيرد. آقاي ساغلام واقعا تلاش مي‌كند. فكر مي‌كنم بدشانسي گريبان تيم را گرفته است. اما در مورد استقلال و العين بايد بگويم بر‌اساس اظهارنظر كارشناسان معتبر، داوري اين بازي واقعا فاجعه و عليه استقلال بود و اجازه نداد استقلال پيروز شود. در هر صورت فكر مي‌كنم از زمان حضور آقاي شفر در استقلال انقلاب 6 ماهه ايشان كاملا مشهود است و از تيمي بحران‌زده، تيمي قدرتمند ساخته است. الان استقلال طوري بازي مي‌كند كه گسترش بازي در تمام زمين شكل مي‌گيرد و يك بازيكن مي‌تواند پاس‌هاي در عمق و قطري بفرستد. يعني استقلال 5 هافبك دارد كه عملكرد بسيار خوبي در خط مياني اين تيم دارند كه همين موضوع باعث پيشرفت خوب اين تيم شده است.

همان‌طور كه اشاره كرديد استقلال با شفر دگرگون شده است. مي‌خواهيم درباره حضور مربيان خارجي همچون شفر، برانكو و كي‌روش صحبت كنيم. چه اتفاقي مي‌افتد كه مربيان خارجي خوب در ايران نتيجه مي‌گيرند اما مربيان ايراني نمي‌توانند نتيجه بگيرند؟

مربيان ايراني هموطن من هستند و نمي‌خواهم عليه آنها صحبت كنم. من به آنها گرايش دارم. اما بايد بپذيريم دانش فني آنها با مربيان خوب خارجي فاصله دارد. البته خودشان مقصر نيستند. برويد ببينيد سطح آموزش در فوتبال اروپا چگونه است و امكانات تمريني در چه سطحي است. گاهي اوقات كلاس‌هاي مختلفي برگزار مي‌شود كه باعث دانش‌افزايي مربيان مي‌شود. بر‌اساس برخي آمارهاي تاييد‌نشده، كيفيت يك بازي بيشتر به زمين مسابقه و كيفيت زمين بستگي دارد. ببينيد چند درصد زمين‌هاي ايران كيفيت مطلوبي دارد. البته ما مي‌خواهيم قدر كميته آموزش را بدانيم و نمي‌خواهيم آنها را تخريب كنيم. اما بايد خود مربيان هم كنجكاو و جست‌وجوگر باشند. هميشه در عصر تكنولوژي مي‌توان اطلاعات خوبي به دست آورد. مربيان هم بايد به سمت دانش‌افزايي بروند.

يعني قبول داريد خيلي از مربيان خودشان به دنبال به روز كردن دانش‌شان نيستند؟

البته فدراسيون هم مي‌تواند در اين امر كمك كند اما مربيان بايد بروند جست‌وجو كنند و ببينند. اما من مي‌گويم با وجود تنگناهاي مالي كه وجود دارد ما مي‌توانيم به جاي دو ساندويچ در هفته دو كتاب بخريم و بخوانيم يا يك فيلم آموزشي بخريم و ببينيم. بايد سعي كنيم سطح دانش‌مان را بالا ببريم. برخي از دانش‌ها اكتسابي است و فقط بعضي از دانش‌هاست كه در ذات آدم وجود دارد. بدون اينكه بخواهم اسم ببرم مي‌گويم مربياني در ليگ داريم كه با تفكر 20 سال پيش كار و فكر مي‌كنند، اين‌گونه هم نتيجه مي‌گيرند. متاسفانه واژه‌هايي در فوتبال ايران رايج است كه اصلا در فوتبال روز دنيا وجود ندارد. مثلا مي‌گويند يك مربي يك بازي را درمي‌آورد. شما مي‌دانيد اين حرف چه معني دارد؟ البته در اين ميان مديران هم كم‌تقصير نيستند چرا كه بيشتر به دنبال سه امتياز هستند و مربيان را تحت‌فشار مي‌گذارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون