• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4064 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۶ فروردين

گفت‌وگوي «اعتماد» با فرشاد پيوس درباره تيم ملي اميد:

استيلي انتخاب خوبي بود

روزبه مهدي‌خوش

 

 

تيم ملي فوتبال اميد ايران چند ماه ديگر بايد در جريان مسابقات آسيايي جاكارتا به مصاف حريفان خود برود اما با اين وجود تا به امروز فقط مدير اين تيم انتخاب شده و فعلا خبري از سرمربي نيست. اينكه دقيقا مدير يك تيم ملي آن هم در سطح اميد چقدر قدرت اجرايي دارد بحثي است كه قصد نداريم در اين گزارش به آن بپردازيم اما به راستي در مقطع كنوني آيا نبايد انتخاب سرمربي نسبت به مدير در اولويت باشد؟

حميد استيلي با كارنامه‌اي پر فراز و نشيب مدير تيم ملي اميد شد تا دوباره شاهد يك فرد فني در سمت مديريت يك تيم باشيم. پيش از اين هم افشين پيرواني كه سابقه مربيگري پرسپوليس را داشت به عنوان مدير تيم ملي فوتبال انتخاب شد تا به نوعي به جرگه مديريت اضافه شود. حالا هم قرعه به نام حميد استيلي افتاده كه احتمالا با خواست خودش اين سمت را پذيرفته است.

در هر دوره زماني كه به مسابقات آسيايي و در ادامه مقدماتي المپيك نزديك مي‌شويم مديران فوتبال ايران به تكاپو مي‌افتند تا يك كادر فني براي تيم ملي اميد انتخاب كنند. در هر دوره هم وقتي اميدهاي ايران از مرحله مقدماتي حذف مي‌شوند، كارشناسان مي‌گويند از همين حالا كه چهار سال زمان وجود دارد بايد كار را شروع كنيم، كه البته اين نظر كارشناسي خيلي زود به فراموشي سپرده مي‌شود. حالا هم طبق روال هر دوره كمتر از يك سال مانده به مسابقات مقدماتي المپيك، مديران فدراسيون فوتبال ياد انتخاب كادر فني تيم ملي اميد افتاده‌اند و با انتخاب مدير كار را شروع كرده‌اند.

جواد نكونام نزديك‌ترين گزينه براي نشستن روي نيمكت تيم ملي است. كسي كه پيش از اين به عنوان دستيار در كنار ‌كي‌روش به كسب تجربه پرداخت حالا با حمايت‌هاي سرمربي تيم ملي گزينه اصلي تيم ملي اميد قلمداد مي‌شود. حال براي بررسي بيشتر وضعيت كادر فني تيم ملي اميد با فرشاد پيوس همكلام شديم تا از زبان كارشناس فوتبال بيشتر اين موضوع را بررسي كنيم.

 

حميد استيلي به عنوان مدير تيم ملي اميد انتخاب شد. انتخاب او را در اين پست چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

‌انتخاب خوبي است چراكه استيلي براي اين فوتبال زحمات زيادي كشيده و تجارب زيادي دارد. وقتي فردي با اين تجربه روي صندلي مديريت يك تيم مي‌نشيند مي‌تواند از تجاربش در كار و مديريت درست مجموعه استفاده كند. نبايد فراموش كنيم استيلي سابقه كار با جوانان را دارد و از اين جهت هم انتخاب خوبي محسوب مي‌شود.

اما برخي مي‌گويند بهتر بود از استيلي در پست‌هاي فني تيم ملي اميد استفاده مي‌شد و حضور او در پست مديريت نمي‌تواند به تيم ملي اميد كمك كند.

نبايد از پيش قضاوت كنيم. حميد استيلي همانقدر كه در مسائل فني دانش دارد در مورد موضوعات مديريتي هم توانايي دارد. نمي‌شود از الان گفت او فردي مناسب براي تيم ملي اميد نيست. اگر فردي غيرفوتبالي انتخاب مي‌كردند همه مي‌گفتند چرا فوتبالي انتخاب نشده است.

البته نكته ديگري كه مطرح مي‌شود اين است كه برخي مي‌گويند بهتر بود اول سرمربي تيم ملي انتخاب مي‌شد و بعد به دنبال مدير مي‌رفتند؟

ايرادي ندارد. مدير انتخاب شده سرمربي هم انتخاب مي‌شود. البته مي‌دانيم زمان كم است و بايد هرچه زودتر سرمربي تيم ملي اميد انتخاب شود تا كادر فني جديد زمان كافي را در اختيار داشته باشد. يك سال ديگر تيم ملي بايد برابر حريفان به ميدان برود و نبايد زمان را از دست بدهيم.

يكي از نكاتي كه وجود دارد ويژگي‌هاي سرمربي جديد تيم ملي اميد است. شما با انتخاب گزينه خارجي موافق هستيد؟

من در اين مورد تصميم‌گيرنده نيستم اما احساس مي‌كنم در زمان كنوني انتخاب سرمربي خارجي به صلاح نيست. ببينيد اگر همين الان يك فرد خارجي براي هدايت تيم ملي اميد انتخاب شود چند ماه زمان نياز دارد كه بازيكنان و شرايط فوتبال ايران را بشناسد و بعد تازه بايد ببينيم عملكردش چطور است. اما اگر مربي ايراني انتخاب شود قاعدتا شناخت خوبي از تيم ملي و بازيكنان ايراني دارد. واقعيت اين است كه كار سرمربي تيم ملي اميد بسيار سخت است چراكه هر كسي انتخاب شود همه انتظار صعود از گروه را دارند. بيش از ۴٠ سال است صعود نكرديم و اگر امسال هم صعود نكنيم همه كاسه كوزه‌ها بر سر سرمربي جديد تيم ملي خراب مي‌شود. فكر مي‌كنم فردي كه اين مسووليت را قبول مي‌كند بايد همه جوانب را در نظر بگيرد.

اين روزها از جواد نكونام به عنوان اصلي‌ترين گزينه براي تيم ملي اميد نام برده مي‌شود. شما او را گزينه مناسبي مي‌دانيد؟

جواد نكونام تازه به جرگه مربيان راه پيدا كرده اما نشان داده فردي باهوش است. او سال‌ها در اسپانيا بازي كرده و قاعدتا تجارب بسياري دارد. اگر او را آورديم و بعد باز صعود نكرديم نبايد همه تقصير‌ها را به گردنش بيندازيم. كاري نكنيم سرمايه‌اي چون جواد نكونام بسوزد. بياوريمش اما از او واقعا حمايت كنيم. اگر قرار باشد جواد نكونام انتخاب شود و با يك باخت تحت فشار قرار گيرد درست نيست و نتيجه نمي‌گيرم. هركسي انتخاب شد بايد از او حمايت شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون