• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4077 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت

رييس كميته نظارت شوراي شهر تهران تاكيد كرد

لزوم توجه به حقوق كارگران در قراردادهاي شهرداري با پيمانكاران

ديروز «افشين حبيب‌زاده» رييس كميته نظارت شوراي شهر تهران درآستانه روز كارگر نطقي را در صحن شورا خواند كه بيشتر حكايت از آشفتگي وضعيت قراردادها و پرداخت حقوق‌هاي كارگران شهرداري داشت. وي در حالي در نطق خود خواستار رسيدگي به وضعيت كارگران شهرداري بود كه طي يك‌سال گذشته حداقل ماهي چند بار پيمانكاران طلبكار از شهرداري يا كاركنان و كارگران شهرداري كه به دلايل مختلف به يك‌باره تعديل شده بودند در مقابل ساختمان شوراي شهر تحصن كرده و خواستار رسيدگي به وضعيت‌شان بودند. كاركنان و كارگران اتوبوسراني و حتي اعتراض‌هاي جمعي از پرسنل شوراي شهر (كه البته تاكنون چندان علني نشده است) به بركناري نمونه‌هايي از همين اعتراض‌ها بودند. با تاكيد بر لزوم حمايت از كارگر و رونق توليد افزود: بي‌ترديد حمايت از كارگر و رونق توليد مي‌تواند حمايت از كالاي ايراني را محقق كند.

رييس كميته نظارت شوراي شهر تهران با بيان اينكه جامعه كارگري ايران بزرگ‌ترين طيف جامعه را تشكيل مي‌دهد، افزود: طبقه كارگري طبقه‌اي است كه در طول اين سال‌ها تاثيرات مستقيم سياستگذاري‌ها و مديريت‌هاي دولتي را با تمام وجود لمس كرده و تنگناها و فشارهاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي را متحمل شده است.

حبيب‌زاده همچنين در اين باره ادامه داد: عرصه كار با عرصه اقتصادي و كارآفريني، رفاه اجتماعي و تامين اجتماعي ارتباط تنگاتنگ و بسيار اثربخشي دارد و برنامه‌ريزي اشتباه در هر يك از اين حوزه‌ها مي‌تواند تاثيرات منفي در ساير بخش‌ها و مولفه‌ها داشته باشد. بنابراين همان‌گونه كه اعلاميه سازمان بين‌المللي كار با صراحت مي‌گويد كه نيروي كار كالا نيست و شما نمي‌توانيد آن را به عنوان كالا در نظر بگيريد، بر اين نكته تاكيد مي‌شود كه ما با انسان سر و كار داريم. انساني كه صاحب فكر، انديشه، عاطفه و خانواده است. لذا كرامت انساني او بايد همراه با كارآمدي نظام توليد و بهره‌وري مورد توجه جدي قرار گيرد و كسي نبايد به بهانه‌هايي از اين دست اين كرامت را مورد خدشه قرار دهد.

رييس كميته نظارت شوراي اسلامي شهر تهران در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به موضوع تضمين دسترسي موثر به حقوق اجتماعي از جمله حق برخورداري از تامين اجتماعي اشاره كرد و افزود: حق برخورداري از تامين اجتماعي بخش جدايي ناپذير از چشم‌انداز توسعه در عصر جهاني بوده و شالوده‌اي مستحكم و ضروري را براي توسعه پايدار و صلح آميز براي همگان بنيان نهاده است.

وي بر ضرورت توجه به استانداردها و حداقل‌هاي حمايت اجتماعي تاكيد كرد و با اشاره به عدم تطبيق معيشت با مزد گفت: در سال‌هاي گذشته شاهد بوديم كه افزايش حقوق كارگران متناسب با تورم‌هاي سرسام‌آور نبوده است. هر چند در دولت تدبير و اميد تلاش‌هايي در اين مسير صورت گرفته است و ميانگين افزايش حقوق كارگران نسبت به نرخ تورم اندكي بهبود يافته اما توجه بيشتر به اين مساله امري اجتناب‌ناپذير و ضروري است.

اين عضو شوراي شهر تهران بعد از اين مقدمه به وضعيت بي‌ثباتي شغلي در شهرداري تهران پرداخته و گفت: اين موضوع در كنار نبود امنيت شغلي و عدم پرداخت مطالبات اين قشر به ويژه توسط برخي از پيمانكاران شهرداري تهران منجر به ايجاد مشكلات بسياري براي كارگران اين مجموعه شده كه ضرورت پيگيري و توجه همكاران ما در شورا از يك سو و از سوي ديگر مديران شهرداري در توجه به حقوق اجتماعي كارگران در قراردادهاي منعقده با پيمانكاران را نمايان مي‌كند.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به رعايت اصول مربوط به آزادي تشكيل شوراهاي اسلامي كار و انجمن‌هاي صنفي كارگري و امكان بهره‌مندي از حق تشكيل و ايجاد سازمان‌هاي كارگري تاكيد كرد و افزود: امور ديگر از اين قبيل به عنوان حداقل‌هايي است كه در بخش‌هاي مختلف بايد رعايت شود و به هيچ بهانه و مصالحي نمي‌توان آنها را ناديده گرفت. لذا لازمه اين كار به رسميت شناختن حق تشكل و تجمع صنفي كارگري در مجموعه شهرداري تهران است.

حبيب‌زاده تقويت گفت‌وگوهاي اجتماعي در مجموعه شهرداري تهران از طريق تشكيل و تقويت تشكل‌هاي حوزه كارگري را داراي اولويت و اهميت بسيار خواند و افزود: اين موضوع يكي از اصلي‌ترين مولفه‌هاي كار شايسته است و به عنوان يك ابزار مشاركتي مهم در خصوص نظارت مستمر بر كارآيي مالي و كفايت اجتماعي و همچنين اثربخشي و كارآمدي مديريت عمل مي‌كند. لذا مشاركت فعال همه شركاي اجتماعي از طريق مكانيسم‌هاي گفت‌وگوي اجتماعي و نظارت موثر سه‌جانبه از طريق تشكيل و تقويت تشكل‌هاي مربوطه يكي از ابزارهاي مهم تضمين حكمراني خوب در اين مجموعه خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون