• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4158 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۱ مرداد

اصلاح‌طلبان مجلس با موسوي لاري و سيدحسن خميني ملاقات كردند

ديدار با چهره‌هاي متنفذ سياسي با هدف فعال‌تر شدن كميته سياسي فراكسيون اميد

فراكسيون اميد مجلس اين روزها در بهترين شرايط در 3 سال گذشته بسر مي‌برد. فراكسيوني كه با اميد فراوان كار خود را در مجلس دهم آغاز كرد و پس از ناكامي در نشاندن محمدرضا عارف رييس فراكسيون بر كرسي رياست مجلس، چندين ماه زير شديدترين انتقادها بود، هنگامي كه در ابتداي اجلاسيه دوم از 5 كرسي هيات رييسه، 2 كرسي ديگر را نيز از دست داد، بيش از پيش هم در معرض انتقادها قرار گرفت. با اين همه، بي‌راه نيست اگر انتخابات هيات رييسه اجلاسيه سوم مجلس را شروعي دوباره و زندگي مجدد اصلاح‌طلبان مجلس و احياي «اميد» بناميم.

آنجا كه اين فراكسيون دوباره آن 2 كرسي از كف داده را تصاحب كرد و مهم‌تر از آن، ضمن حفظ نواب رييس خود همچون سال‌هاي اول و دوم، رياست لاريجاني را به چالش كشيد و حداقل در مرحله نخست راي‌گيري توانست عارف را با 114 راي بالاتر از 101 راي لاريجاني و 54 راي حميدرضا حاجي‌بابايي رييس فراكسيون نمايندگان ولايي مجلس قرار دهد. توفيق اميدي‌ها البته در مرحله دوم نيز ادامه يافت. چراكه وقتي حاجي‌بابايي ناگهان از اعلام انصراف به نفع لاريجاني خبر داد و فراتر از آن، در اقدامي مغاير با آيين‌نامه داخلي، تريبون رسمي مجلس را به دستور لاريجاني براي اين اعلام انصراف مورد استفاده قرار داد، راي عارف همچنان با رشد همراه شد و درنهايت اگرچه علي لاريجاني تنها با 147 راي در مقام رياست مجلس ابقا شد اما عارف هم 123 راي به دست آورده بود. اين البته پايان روند رو به رشد اميدي‌ها نبود و اصلاح‌طلبان مجلس در ادامه فعاليت خود در اجلاسيه سوم نيز اين رويه را تداوم بخشيده و اين‌طور كه پيداست همچنان در اين مسير گام برمي‌دارند. شاهد اين ادعا نيز آنجا كه اين فراكسيون حالا پس از كسب چند كرسي مهم ديگر در مجلس، ازجمله رياست چند كميسيون تخصصي، سعي دارد با فعال كردن بيش از پيش كميته‌هاي 7گانه خود به فعاليت‌هايش نظم و نسق بيشتري ببخشد.

در اين اوضاع حالا، جلال ميرزايي رييس كميته سياسي فراكسيون اميد مجلس از آغاز سلسله‌ديدارهاي اعضاي اين كميته با شخصيت‌هاي تاثيرگذار سياسي كشور خبر داده است. خبري كه «فام‌نيوز؛ پايگاه اطلاع‌رساني فراكسيون اميد» به‌نقل از ميرزايي منتشر كرده است. اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس اما همزمان از جزييات اين ديدارها نيز خبر داده و به «اعتماد» گفته است: «اخيرا در جلساتي كه در فراكسيون اميد داشتيم، قرار شد كه فعاليت كميته‌هاي تخصصي 7گانه را با جديت بيشتري دنبال كنيم و در همين راستا، ما در كميته سياسي تصميم گرفتيم با توجه به شرايط خاص كشور ديدارهايي با چهره‌ها و شخصيت‌هاي سياسي موثر كشور داشته باشيم.» ميرزايي با اشاره به ديدار چندي پيش اعضاي كميته سياسي فراكسيون اميد با حجت‌الاسلام موسوي لاري وزير كشور دولت اصلاحات و گفت‌وگو با اين چهره‌ سياسي، ديدار با دبيران كل احزاب مختلف و ديگر چهره‌هاي سياسي و متنفذ را بخشي ديگر از برنامه‌هاي اين كميته عنوان كرده است. رييس كميته سياسي فراكسيون اميد مجلس همچنين از ديدار روز گذشته خود با «آيت‌الله سيدحسن خميني» خبر داد و گفت: «قرار است در همين راستا روز دوشنبه هفته جاري نيز ديداري با حجت‌الاسلام سيدهادي خامنه‌اي داشته باشيم.»كميته سياسي فراكسيون اميد كه حالا به رياست جلال ميرزايي فعال شده، با حضور برخي ديگر از اعضاي اين فراكسيون از جمله قاسم ميرزايي‌نيكو، محمدعلي وكيلي، رضا انصاري، فاطمه سعيدي، محسن عليجاني زماني، ابوالفضل سروش، مسعود گودرزي و برخي ديگر از نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس، تقريبا از ماه‌هاي نخست كار اين فراكسيون، فعاليت خود را آغاز كرده است.

در اين ميان اما نكته حايز اهميت آن است كه كميته سياسي فراكسيون اميد تنها كميته تخصصي نيست كه از ميان 7 كميته تخصصي اين فراكسيون اين‌چنين فعال شده است. كميته اقتصادي فراكسيون اميد نيز باتوجه به مشكلات اقتصادي كشور در روزها و ماه‌هاي اخير فعاليت‌هاي خود را افزايش داده و در مدت اخير چندين جلسه با حضور صاحب‌نظران و كارشناسان اقتصادي برگزار كرده است. كميته‌اي به رياست غلامرضا حيدري نماينده اصلاح‌طلب تهران و با حضور چهره‌هاي تاثيرگذاري همچون سيدفريد موسوي و سيده فاطمه حسيني.هرچند آن‌چنان كه جلال ميرزايي رييس كميته سياسي فراكسيون اميد نيز به «اعتماد» توضيح داده، علت فعال شدن بيش از پيش اين كميته همچون كميته اقتصادي و ديگر كميته‌هاي فراكسيون اميد، شرايط خاص كشور در مدت اخير بوده است. ميرزايي مي‌گويد: هدف اصلي ما از فعال‌كردن كميته‌هاي تخصصي در يك كلام يافتن راهكار عقلاني و موثر براي برون‌رفت از وضعيت فعلي است. اين نماينده مجلس با تاكيد نقش معضلات اقتصادي در بروز شرايط فعلي، معتقد است كه راهكار خروج از وضعيت صرفا اقتصادي نيست و اگر مي‌خواهيم به راه‌حلي كارآمد براي حل مشكلات دست پيدا كنيم، بايد همه جوانب را درنظر بگيريم. ميرزايي مي‌گويد: «به همين دليل است كه ديدار با شخصيت‌هاي سياسي و بررسي و تحليل مسائل سياسي و غيرسياسي با نگاه سياسي و از منظر سياسي بسيار حايز اهميت است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون