• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4158 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۱ مرداد

بررسي واكنش‌ها به اظهارات اخير احمدي‌نژاد

تكثير تاسف‌آور يك پيام

اظهارنظر در مورد شرايط موجود و ارايه پيشنهاد به روحاني از هر‌كسي انتظار مي‌رفت غير از محمود احمدي‌نژاد. گمان مي‌شد تا پاك شدن اثر سياست‌هايش از وضعيت اقتصادي كشور سكوت كرده اما چنين نكرد و با همان اعتماد‌به‌نفس هميشگي مقابل دوربين قرار گرفت. به دوربين زل زد و به روحاني توصيه كرد كه استعفا دهد و برود!

ورود او به اين بحث و توصيه‌اش آنقدر دور از انتظار بود كه اغلب فعالان سياسي با يك روز تاخير نسبت به آن واكنش نشان دادند. بعد از احمد كريمي‌اصفهاني و علي صوفي كه در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد اظهارات او را «فرصت‌طلبي در شرايط بحراني» و «رفتار فرقه‌اي» توصيف كرده بودند، ديگر چهره‌هاي سياسي نيز به زبان آمده و با استفاده از ابزارهاي رسانه‌اي مختلف از او انتقاد كردند.

محمدعلي وكيلي، نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي در سرمقاله روزنامه ابتكار نوشت: «اگر به خاطر ميزان تقصير در وضع موجود، روحاني بايد استعفا دهد، احمدي‌نژاد بايد به‌عنوان عامل اصلي فريزشدن مناسبات خارجي، به‌هم‌ريزي ساختارها، فروپاشي اخلاق، نابودي نسل دهه شصت، به باد دادن صدها ميليارد دلار، به وجود آوردن بحران ۸۸ و ايجاد شكاف عميق ميان حاكميت، مردم و نخبگان، بايد اعدام مي‌شد!»

 

از احمدي‌نژاد تا اپوزيسيون خارج‌نشين

يكي از نكات جالب در واكنش‌ها به اظهارات احمدي‌نژاد تلاش سياسيون براي كشف ميزان همسويي او با اپوزيسيون خارج‌نشين است. غلامرضا تاجگردون رييس كميسيون برنامه و بودجه در گفت‌وگويي با ايسنا، گفت: «امروز احمدي‌نژاد و رضا پهلوي هر دو يك حرف را مي‌زنند و متاسفانه يك جريان سياسي داخل حاكميت از آقاي احمدي‌نژاد حمايت مي‌كند.» مسيح مهاجري نيز در سرمقاله روزنامه جمهوري اسلامي به همين مساله پرداخت و نوشت: «متاسفانه اين افراد، سخنان سراسر منفي خود را در قالب فيلم‌هاي كوتاه روانه فضاي مجازي مي‌كنند تا با سوءاستفاده از اين فضا و مسابقه‌اي كه اكنون براي چهره شدن از طريق مخالف‌خواني عليه نظام به راه افتاده، خود را انقلابي نشان بدهند و ساده‌انديشاني كه در جامعه وجود دارند را نردبان ترقي خود قرار دهند و به اهداف و مطامع مادي و دنيايي خود برسند هر‌چند به قيمت تخريب كشور آن هم با نهايت بي‌انصافي... بالاروندگان از نردبان تخريب، همسرايان ترامپ و پمپئو و نتانياهو و محمد بن سلمان هستند كه براي متوقف ساختن نظام جمهوري اسلامي در 40 سالگي همقسم شده‌اند و با استفاده از خوانندگان فاسد فراري، ترانه 40 سال كابوس مي‌سازند و عناصر نيمه‌جاني همچون رضا پهلوي و منافقين را با آمپول‌هاي تقويتي به صحنه مي‌آورند و در داخل نيز راس جريان انحرافي به شكل ديگري با آنها همراهي مي‌كند.»

 

تحقير احمدي‌نژاد

برخي سياسيون هم هستند كه در همه موارد مي‌خواهند احمدي‌نژاد را نبينند. اينان همان گروهي‌اند كه متوجه رفتارهاي پوپوليستي رييس‌جمهور پيشين و تمايل او براي ديده شدن، بوده و مي‌خواهند به هر شكلي كه شده مانع از تحقق خواست او شوند. براي همين هم وقتي كه اظهارات و اقدامات احمدي‌نژاد آنان را به واكنش وامي‌دارد از ادبيات تحقيرآميز استفاده مي‌كنند. سيد رضا اكرمي عضو جامعه روحانيت مبارز يكي از همين سياسيون است كه در گفت‌وگو با خبرگزاري برنا، گفته است: ‌«در بين 80 ميليون جمعيت يكسري آدم دربُ و داغون هم داريم. احمدي‌نژاد خل است. به جد بر اين باور هستم كه آقاي احمدي‌نژاد بيكار بوده و به دنبال خودنمايي است و مي‌خواهد مطرح باشد. چون با او كاري ندارند، فكر كرده كه بي‌گناه است و ديگران گناهكار.»

 

از تاسف تا پرسشگري

گروهي ديگر از تحليلگران و فعالان سياسي نيز از فرصت استفاده كرده و ضمن انتقاد از اظهارات اخير احمدي‌نژاد، از او در مورد عملكرد خودش سوال كرده‌اند. اشاره آنها به سال‌ها و وضعيتي است كه هيچ‌وقت مسوولان وقت نسبت به آن پاسخگو نبوده‌اند. صادق زيباكلام، در همين راستا نوشت: «منتها آقاي احمدي‎نژاد دو مساله اساسي و سرنوشت‎ساز را در اين نوار ويدئويي بدون پاسخ گذاشت. نكته اول اينكه؛ آقاي احمدي‎نژاد! عملكرد خود شما در آن هشت سال، چقدر در عدم‌محبوبيتي كه سيستم به آن دچار شده، دخيل بوده؟ سهم شما چقدر است؟... نكته دوم كه به نظر من شاه‎بيت مساله است، اين است كه آقاي احمدي‌نژاد پاسخ شما به سوال «چه بايد كرد؟» چيست؟» عباس عبدي فعال سياسي اصلاح‌طلب نيز از ديگر كساني است كه به پيام ويدئويي احمدي‌نژاد واكنش نشان داد. او در صفحه توييتر خود نوشت: «‏ويديوي احمدي‌نژاد درباره ضرورت استعفاي روحاني را ديدم. تاسف خوردم؛ اگر در دوره سياهش كسي مي‌توانست چنين سخني را عليه‌اش بزند و به روز سياه نشانده نشود، احتمالا الان وضع خوبي داشتيم. استخوان احمدي‌نژاد در گلوي آقايان، محصول رفتار غيراصولي و نابخردانه است. مبارك‌شان. مجبورند تحمل كنند هر‌چند درد دارد.» رسول منتجب‌نيا قائم‌مقام پيشين حزب اعتماد‌ملي نيز در نقد اظهارات اخير احمدي‌نژاد به سايت «انتخاب» گفت: «در شرايط فعلي مخالف‌خواني و موج‌سواري كردن و از فضاي گراني و مشكلات اقتصادي سوءاستفاده كردن، ‏كسي را نه قهرمان مي‌كند و نه اصلا گوشي بدهكار صحبت‌هاي ايشان است.‏»

 

رييس‌جمهور سابق داريم تا رييس‌جمهور سابق

نگاه قاسم ميرزايي‌نكو نماينده اصلاح‌طلب تهران به اظهارات احمدي‌نژاد يكي از جالب‌ترين واكنش‌ها بود. او اين موضوع و راهكار مورد اشاره احمدي‌نژاد را از زاويه‌اي ديد كه كمتر كسي به آن پرداخته است. ميرزايي‌نكو به مقايسه او و سيدمحمد خاتمي به عنوان دو رييس‌جمهور سابق كشور پرداخت و گفت: «آقاي احمدي‌نژاد دايما در پي راه‌اندازي تظاهرات است، مدام بيان مي‌كنند كه فلان شخص بايد گرفته و فلان مساله بايد افشا شود و حتي ايشان صحبت از قوه قضاييه مي‌كند. اينگونه رفتارها جز هنجارشكني چيز ديگري ندارد اما در مقابل، آقاي خاتمي قرار دارد كه ۱۵ مورد را براي خارج شدن كشور از وضعيت فعلي مطرح مي‌كند.»

 

يك نگاه متفاوت

واكنش‌ها به اظهارات اخير احمدي‌نژاد در رسانه‌هاي مختلف بازتاب داشت و اغلب با اين تحليل همراه بود كه او به دنبال تخريب دولت در شرايط موجود است. «فردا‌نيوز» اما در گزارش خود حول اين محور گمانه متفاوتي را طرح كرد. اين پايگاه خبري، تحليلي نوشت: «شايد همه تحليل‌ها بر رفتار احمدي‌نژاد ناصواب باشد و او نگران نزديك شدن برخورد قضايي به خودش باشد. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون