• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4214 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۳۰ مهر

بهرام پارسايي، عضو فراكسيون اميد مجلس:

اصلاح‌طلبان حمايت انتقادي از دولت را در دستور كار قرار دهند

به نظر شما ملاك انتخاب‌ 4 وزير پيشنهادي از سوي رييس‌جمهوري چه بوده است؟

اصولا آقاي روحاني از روز اول كار دولت تاكنون هيچ نظري درباره انتخاب وزرا از فراكسيون اميد نخواسته است و فراكسيون اميد هم بالطبع نظري نداده است. اما باتوجه به انبوه مطالبات مردم از نمايندگان مجلس و ازجمله اعضاي فراكسيون اميد، لازم است كه اين فراكسيون با رويكردي پيگيرتر و جدي‌تر با موضوع برخورد كند و مطالبات مردم را از هيات دولت طلب كند .

در قبال همين گزينه‌هاي پيشنهادي نيز بايد موضع‌گيري شود؟

به نظر من فراكسيون بايد در عين حال كه دولت را حمايت مي‌كند، انتقاد هم كند. يعني حمايت انتقادي و انتقاد مشفقانه را در دستوركار خود داشته باشد. جاهايي كه انتقاد وارد است، گفته شود و جاهايي هم كه نياز به حمايت است، از دولت حمايت شود. مشكل اصلي دولت اين است كه منسجم و يكپارچه نيست. مثلا شايد فلان وزير در كابينه صحبتي تخصصي مي‌كند اما چون همراه نيستند، بقيه مخالفت مي‌كنند. يا بعضي از مسائل در وزارتخانه‌ها انجام مي‌شود و بعد از اجرا مشخص مي‌شود كه انجامش اشتباه بوده است.

به طور كلي تصميمات رييس‌جمهوري علاوه بر دامنه هزينه‌هايي كه براي خود دولت دارد، عواقبي نيز براي اصلاح‌طلبان به عنوان حاميان اصلي دولت به‌همراه خواهد داشت و مي‌تواند مثلا منجر به تضعيف پايگاه اجتماعي آنها شود. به نظر شما گزينه‌هايي كه حالا ازسوي رييس‌جمهوري معرفي شوند، چه تاثيري در مناسبات دولت و اصلاح‌طلبان خواهد داشت؟

اگر بخواهيم درباره تك‌تك گزينه‌ها صحبت كنيم كه بايد بگوييم مثلا آقاي رضا رحماني به‌دليل سابقه نمايندگي در گذشته نه‌چندان دور، حامياني در مجلس دارد، او به هر حال قبلا نماينده مجلس بوده است. محمد شريعتمداري هم از معدود اصلاح‌طلباني است كه در كابينه حضور داشته و به نظرم جريان اصلاحات بايد به اين اصلاح‌طلبان كم‌شمار در دولت كمك كند؛ ضمن آنكه باتوجه به تغييرات ناگهاني كه به وجود آمد و عدم برنامه‌ريزي‌هايي كه صورت گرفت، احتمالا هر كسي هم كه به ‌جاي شريعتمداري در وزارت صمت بود، با مشكلاتي مواجه مي‌شد.

عباس آخوندي شنبه همين هفته‌، نامه استعفاي 10 شهريورماه‌اش را منتشر كرد كه فارغ از اصل موضوع استعفا، حاوي برخي انتقادها نسبت به رويكردهاي كلان اقتصادي دولت و ناظر بر برخي ناهماهنگي‌ها در دولت بود. چقدر اين انتقادها را وارد مي‌دانيد؟!

ببينيد، من معتقدم آخوندي به طور كلي جزو وزراي موفق و كارآمد دولت بود. در عين حال به نظر مي‌رسد لااقل برخي از انتقاداتي كه مطرح كرده نيز صحت دارد و بايد فكري به حال آن شود. در مجموع اما آنچه با قطعيت مي‌توان گفت اين است كه آخوندي جزو خوب‌هاي دولت روحاني بود و پركردن جاي خالي او چندان آسان نخواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون