• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4214 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۳۰ مهر

صداي مخالف

صبح‌نو: رهبري مصوبه شوراي سران را امضا نكرده است

روزنامه صبح‌نو نزديك به قاليباف در سرمقاله روز يكشنبه خود به اظهارات اسحاق جهانگيري واكنش نشان داده و ادعاي مهمي را مطرح مي‌كند كه براساس آن رهبري دو مصوبه شوراي عالي سران قوا را امضا نكردند.

اين سرمقاله با اشاره به حرف‌هاي جهانگيري كه گفته بود: «دو بار در شوراي عالي اقتصادي كه تدبير رهبر معظم انقلاب بود، سران سه قوه تصويب كردند كه پذيرش چهار ‌لايحه FATF در اين مقطع ضروري است» مي‌نويسد: اين نحوه اطلاع‌رساني نفر دوم دولت از مصوبات يك شوراي عالي و ويژه، جاي تامل و پرسش دارد. شوراي هماهنگي اقتصادي كه به دستور رهبري انقلاب تاسيس شده و دولت براي ايجاد آن چند هفته تعلل داشت، مصوباتي دارد كه بعضا ممكن است خلاف قانون بوده يا قانوني را تعطيل كند، اما مصوبات آن ‌مانند آنچه در اصل ‌176 قانون اساسي درباره شوراي عالي امنيت ملي آمده «پس از تاييد مقام رهبري قابل اجراست.» پس اگر بخواهيم خبر آقاي جهانگيري را به‌طور دقيق تحليل كنيم، بايد بگوييم كه ايشان راست گفته‌اند، اما همه حقيقت را خير.»

صبح‌نو در ادامه حقيقت را به ادعاي خود اين‌طور مطرح مي‌كند: «درست است كه در شوراي مذكور مصوبه‌اي در اين موارد وجود داشته (و اگر ايشان آن را رسانه‌اي نمي‌كرد، احتمالا مورد اين بحث‌ها نيز قرار نمي‌گرفت) اما چون بايد به تنفيذ نيز مي‌رسيد و احتمالا چنين نيز نشده، طبعا اجرايي نمي‌تواند بشود و سوال همچنان باقي است كه چرا معاون اول رييس‌جمهوري، آن را رسانه‌اي كرده است.»

گفتني است اخيرا حسن روحاني اعلام كرده بود كه رهبري به او اختياراتي داده و گفتند: «منتظر من نمانيد هر چه لازم بود من امضا مي‌كنم.» اين نقل قول از سوي اصولگرايان نيز به‌طور كامل مورد پذيرش است. چراكه به همين بهانه به دولت انتقاد مي‌كند كه با وجود داشتن اختيارات ويژه نتوانسته وضع اقتصاد را سامان دهد. نكته اينجاست كه حالا ادعاي روزنامه رسالت با آن نقل قول در تناقض است.

 

گنجي: مطهري اصلا مي‌فهمد چه مي‌گويد؟

عبدالله گنجي مــديــرمســوول روزنامه جوان ازجمله افرادي بود كه هيچ‌وقت تلگرام را ترك نكرد. حتي آن زمان كه جريان رسانه‌اي اصولگرا تلاش كردند با كوچ دسته جمعي جريان‌سازي كنند. او در آخرين يادداشت تلگرامي خود به انتقاد از علي مطهري پرداخته است .

گنجي با اشاره به اظهارات مطهري كه گفته بود: «در مثال مناقشه نيست اما اگر در زمان قتل‌هاي زنجيره‌اي، رسانه‌هاي آزاد مي‌داشتيم آن فجايع يا اتفاق نمي‌افتاد يا به آن شدت رخ نمي‌داد. اما ريشه اين جنايت‌ها چيست؟ وقتي چيزي را براي افرادي مقدس جلوه مي‌دهند كه براي حفظ آن از هر وسيله‌اي مي‌توان استفاده كرد، چنين فجايعي رخ مي‌دهد، خواه آن چيز سلطنت باشد و خواه نظام حكومتي ديگري» مي‌نويسد: واقعا فهميده چي گفته؟ الان رسانه‌هاي آزاد از قتل جلوگيري كردند كه در قتل‌هاي زنجيره‌اي نكردند؟ در هر دو جا قتل محقق شده است و بود و نبود رسانه‌ها هم تاثيري در وقوع قتل نداشته است، اين قياس مع‌الفارق مال كلاس اول سياست است نه نايب رييس مجلس شوراي اسلامي ايران. به اعتقاد مديرمسوول روزنامه جوان، رفتار دولت ايران در هيچ جاي دنيا سابقه نداشته است. او مي‌نويسد: «حالا چه كسي قتل خاشقجي را مقدس كرده است يا قتل‌هاي زنجيره‌اي را؟ آنچه رسانه‌ها بعد از قتل خاشقجي انجام دادند در قتل‌هاي زنجيره‌اي دولت ايران انجام داد كه در هيج جاي دنيا سابقه ندارد.»

 

آخوندي؛ كاسه داغ‌تر از آش است

روزنامه فرهيختگان در گزارش روز گذشته خود در ارتباط با موضوع استعفاي عباس آخوندي به تحليل موضع‌گيري او پرداخت و نوشت: «وزير راه در حالي روز گذشته استعفايش از دولت را رونمايي كرد كه در متن استعفاي او اثري از اشاره به عملكردها و سوءمديريت‌ها به چشم نمي‌خورد. او ترجيح داده به جاي پرداختن به اين موضوعات كم‌اهميت! پاي اختلاف‌نظرها با رييس‌جمهور را پيش بكشد و پاورچين پاورچين و بي‌سر و صدا از آنچه در اين پنج سال در حوزه تحت مديريتش گذشته، عبور كند.»

فرهيختگان در ادامه به تحليل ديدگاه اقتصادي آخوندي پرداخته و مي‌نويسد: «گفته‌هاي آخوندي در متن استعفايش از اين قرار است كه ديدگاه‌هاي دولت و ورود به ساحت نظارت و عدم هماهنگي آن با ديدگاه نئوليبرال جناب وزير دليل اين استعفا بوده. همه اينها البته در حالي است كه خود فوكوياما هم اخيرا به عملكرد رونالد ريگان و مارگارت تاچر به عنوان نسخه‌هاي اورجينال نئوليراليسم در اقتصاد خرده گرفته و آنها را مخرب توصيف كرده است. در چنين شرايطي شايد عنوان كاسه داغ‌تر از آش خيلي برازنده رفتار آقاي وزير نباشد، ولي خب يقه چاك دادن بابت نسخه‌هايي كه خود نظريه‌پردازان آنها هم قيدشان را زده‌اند و آرام‌آرام در حال فاصله‌گذاري يا لااقل مرمت آنها هستند، چندان با عقل و منطق جور درنمي‌آيد. بر اين اساس به نظر مي‌رسد بايد نفس كاتوليك‌تر از پاپ شدن را از معجزات ليبرال دموكراسي در ايران دانست.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون