• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4276 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۷ دي

بي‌اعتمادي به امريكا

حسين شيخ‌الاسلام

امريكا در سوريه شكست خورده و به آن نيز معترف است. آنها هفت سال پيش اعلام كردند كه قصد تغيير حكومت سوريه را دارند. جنايت‌هاي فراواني انجام دادند، در تشكيل داعش نقش داشتند و تروريست وارد سوريه كرده و آنها را تجهيز كردند. اين تروريست‌ها تجهيزات و اسلحه‌ها نيز از روي درخت سبز نشدند بلكه از مرزهاي ناتو وارد سوريه شدند. آنها هفت سال تلاش كردند تا سوريه را تخريب كرده و دولت قانوني آن را بركنار كنند كه نتوانستند. سپس امريكايي‌ها اعلام كردند تا زماني كه ايراني‌ها از سوريه خارج نشوند اين كشور را ترك نخواهند كرد كه باز هم اين كار را نتوانستند انجام دهند. اين در حالي است كه نيروهاي امريكايي برخلاف قوانين بين‌المللي وارد سوريه شدند و كار آنها از ابتدا غلط بود و باقي ماندن اين نيروها در سوريه اشتباه بود. اكنون نيز دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده تصميم درستي را
در راستاي خروج نيروهاي امريكايي از سوريه اتخاذ كرده است. زيرا اين به نفع امريكاست كه اين نيروها را از سوريه خارج كند. امريكا از ابتدا هيچ جايگاهي در معادلات سوريه نداشته است و وجود اين نيروها در سوريه نيز دردسر ايجاد كرده است، چراكه به دليل حمايت از كردها اصلي‌ترين هم‌پيمان خود كه از طريق مرزهاي آن تروريست‌ها به سوريه منتقل شدند را ناراحت كرد. از آنجايي كه امريكايي‌ها قصد درگيري مستقيم در سوريه را نداشتند برخي نيروهاي كرد سوري را آموزش دادند، مسلح كردند و سازماندهي شدند. اما اكنون ترك‌ها اين نيروها را خطري براي تماميت ارضي خود تلقي مي‌كنند و باعث كدورت ميان امريكا و تركيه شده است. اكنون نه‌تنها آموزش و سازماندهي اين نيروها به نفع امريكا تمام نشده بلكه متضرر هم شده است زيرا هزينه اين اقدام بسيار بالا بود. از همين‌رو مي‌توان تصميم ترامپ را براي خروج عاقلانه خواند زيرا از ابتدا كار اشتباهي بود. اما از طرفي اين موضوع مي‌تواند موجب بي‌اعتمادي بيشتر نسبت به امريكا شود، چراكه با حضور ترامپ در كاخ سفيد، تعداد زيادي از توافق‌هاي امريكا را برهم زده و به هيچ‌يك از آنها پايبند نبوده است. اكنون نيز در صحنه‌هاي نظامي و راهبردي هيچ‌كس نمي‌تواند به او اعتماد كند. وقتي كه امريكا وارد سوريه شد، قول و قرارهايي با نيروهاي داخلي و خارجي برقرار كرد. در استراتژي امريكا در سوريه اروپايي‌ها نيز آنها را همراهي مي‌كردند اما به ناگاه بدون اطلاع آنها تصميم به خروج از سوريه مي‌گيرد و ساير متحدان امريكا را ناديده مي‌گيرد و نشان مي‌دهد متحدان براي او وجود خارجي ندارند كه به قول و قرارهاي خود پايبند باشد. اين موضوع لطمه بزرگي به حيثيت امريكا وارد كرده است و افرادي در امريكا به صورت استراتژيك و بلندمدت فكر مي‌كنند با اين نوع رفتارها مخالفند، چراكه با اين اقدامات ديگر هيچ‌كس در آينده به آنها اعتماد نخواهد كرد و در مواقع حساس با آنها همراهي نمي‌كند. از همين رو وزير دفاع و برخي كهنه سربازان از سمت‌هاي خود كناره‌گيري مي‌كنند و نمي‌خواهند مسووليت اين آبروريزي و بي‌اعتمادي را قبول كنند. امريكا بازي را در سوريه باخته است و ديگر در فضاي بازي سوريه جايگاهي ندارد. حتي ديگر اسراييلي‌ها نيز نمي‌توانند به امريكايي‌ها در سوريه اعتماد كنند. بنابراين مي‌توان گفت كه ترامپ به‌دليل مسائل و مشكلاتي كه در داخل دارد براي پيروزي در انتخابات 2020 مجبور است تصميمات اينچنيني را اتخاذ كند.

از طرفي ديگر بايد گفت كه كردها بخشي از ساختار سوريه و شهروند سوري هستند. هر چند كه مورد سوءاستفاده امريكا قرار گرفتند اما در هر صورت آنها را نمي‌توان ناديده گرفت. آنها در مقطعي فريب امريكا را خوردند و اكنون متوجه اين امر شده‌اند و تصور مي‌كنم دولت سوريه هم مدتي است كه مذاكره را با آنها شروع كرده و به احتمال زياد حقوق شهروندي سوريه را به آنها خواهد داد تا جايي كه به تماميت ارضي سوريه لطمه وارد نشود، چراكه همه طرف‌هايي كه در صحنه سياسي سوريه دخيل بودند، همگي بر تماميت ارضي سوريه تاكيد مي‌كنند، به دليل اينكه همه اقشار سوريه بايد در آينده سوريه مشاركت داشته باشند و آينده سوريه به دست سوري‌ها تعيين شود. ميانجيگري ايران و روسيه نيز مي‌تواند در اين زمينه كمك كند و اين‌گونه به نفع همه است. دولت تركيه بايد از طريق دولت سوريه مرزهاي خود را در داخل سوريه مصون نگه دارد و دليلي ندارد تركيه نيروي نظامي وارد سوريه كند و اگر ارتش سوريه نيز وارد شهرهاي كردنشين شود ديگر دليلي وجود ندارد كه ارتش سوريه بخواهد وارد مرزهاي سوريه شود، چراكه نمي‌خواهد رودروي ارتش سوريه قرار گيرد، زيرا اگر بخواهد ورود كند هزينه‌بر خواهد بود و تعهداتي كه مربوط به تماميت ارضي سوريه بوده را نيز زير پا گذاشته است.

درخصوص فدراليته كردن منطقه كردنشين سوريه نيز بايد گفت كه اكنون گفت‌وگو‌هاي سوري- سوري در حال انجام است و در اين خصوص تنها بايد مردم سوريه تصميم‌گيري كنند و به هيچ دولت ديگري حتي ايران ارتباطي ندارد كه مردم سوريه چه تصميمي را اتخاذ مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون