• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4308 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۸ بهمن

چالش قضايي جديد در امريكا

ترامپ در ايالات متحده يكه‌تازي مي‌كند

ميثم سليماني

 

 

دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا روز جمعه بالاخره تصميم خود را گرفت و وضعيت اضطرار ملي در خصوص مرزهاي جنوبي امريكا را رسما اعلام كرد تا بتواند ميلياردها دلار به ساخت ديوار مرزي با مكزيك اختصاص دهد. اين اقدام پس از آن صورت گرفت كه كنگره حاضر به تامين بودجه كامل ساخت ديوار نشد و همين موضوع تبديل به يك اختلاف سياسي و يك جنگ قدرت ميان گروه‌هاي مختلف در امريكا شد. دونالد ترامپ معتقد است كه مهاجران غيرقانوني، تبهكاران و جنايتكاراني كه از سمت مرز مكزيك وارد امريكا مي‌شوند يك تهديد جدي براي امنيت ملي امريكا محسوب مي‌شوند، از همين‌رو چنين موضوعي را بهانه كرده تا بگويد امنيت ملي امريكا در خطر است تا از اين طريق بودجه ساخت ديوار مرزي را نيز تامين كند.

ترامپ در نطق اعلام وضعيت اضطراري خود گفت: ما با بحران امنيت ملي در مرز جنوبي مواجه هستيم و قصد داريم اين كار را به طرق مختلف انجام دهيم و بدون پولي كه دنبالش بوديم، اين امر محقق نمي‌شود. وي افزود: اين يك تهاجم است ما با حمله قاچاقچيان مواد مخدر و جنايتكاران به كشور مواجه هستيم.

اما نكته اينجاست كه منتقدان ترامپ معتقدند كه وضعيت به حدي كه ترامپ مي‌گويد، بحراني نيست و نيازي به اعلام وضعيت اضطراري نيست. او نيز در سخنان خود گفت: من نيازي به انجام اين كار ندارم، اما مي‌خواهم اين كار را خيلي سريع انجام دهم و من تنها مي‌خواهم اين كار را سريع‌تر انجام دهم.

اما اين تصميم رييس‌جمهور امريكا موجب محكوميت فوري دموكرات‌ها شد. آنها اين اقدام ترامپ را سوءاستفاده غيرقانوني از قدرت رياست‌جمهوري دانستند و وعده دادند تا با پشتيباني جمهوريخواهان به اين حركت اعتراض كنند. نانسي پلوسي رييس مجلس نمايندگان و چاك شومر رهبر اقليت سنا در بيانيه‌اي اعلام كردند: اين كاملا واضح است كه رييس‌جمهور در اقدامي غيرقانوني تلاش مي‌كند تا آنچه نتوانسته از روند قانوني به دست آورد را به دست بياورد.

اكنون اين اقدام دونالد ترامپ مي‌تواند ايالات متحده را درگير يك چالش جدي حقوقي و سياسي كند. ترامپ از اينكه نتوانسته طي دوسال گذشته بودجه ديوار را اعلام كند، بسيار ناراحت بود، زيرا او دوسال اختيار هر دو مجلس ايالات متحده را داشت ولي نتوانست بودجه مورد نياز را تامين كند. وي در صحبت‌هاي خود عنوان كرد كه برخي فشار لازم را براي تامين اين بودجه وارد نكردند. اشاره مستقيم او به پل رايان رييس سابق مجلس نمايندگان بود كه نتوانست كمك جدي در اين زمينه به دونالد ترامپ كند.

اما اطلاعات دونالد ترامپ عملا با سوالاتي كه از سوي خبرنگاران مطرح شد به چالش كشيده شد، زيرا آنها با آماري كه دونالد ترامپ ارايه مي‌داد مخالف بودند و آن را خلاف واقعيت مي‌دانستند. به نوشته نيويورك تايمز ترامپ به يك خبرنگار گفت: اعدادي كه شما مي‌دهيد، اشتباه است و اين يك سوال جعلي است.

اما در شرايط كنوني با اعلام دونالد ترامپ در خصوص وضعيت اضطرار ملي چه اتفاقي رخ خواهد داد. دونالد ترامپ اذعان كرد كه خود مي‌داند با اعلام وضعيت اضطرار ملي چه چيزي پيش روي او خواهد بود. او گفت: من انتظار دارم كه شكايت شود و در دادگاه‌هاي پايين‌تر روند متوقف شود. اما او ابراز اميدواري كرد كه ديوان عالي در نهايت به نفع او راي دهد.

در حال حاضر به نظر مي‌رسد، بسياري از دادستان‌هاي مناطق مختلف امريكا آماده مي‌شوند تا عليه اين اقدام ترامپ وارد عمل شوند. كاليفرنيا و نيويورك اولين مناطقي بودند كه در اين زمينه اعلام آمادگي كردند. در حال حاضر واقعيت آن است كه دونالد ترامپ آگاهانه در حال نقض قانون است. او مي‌داند كه روندي را آغاز كرده كه با چالش‌هاي قضايي متعددي روبه‌روست، اما آن را كليد زده است. دونالد ترامپ با اتكا به 5 قاضي كه مي‌توانند از او حمايت كند، نگراني چنداني در خصوص فرآيند قضايي ندارد. به نظر مي‌رسد كه او اطمينان كافي را از ديوان عالي به دست آورده كه وارد اين نبرد قضايي شده است.

جورج كانوي، وكيل محافظه‌كار كه همسر كليان كانوي مشاور رييس‌جمهور است در انتقاد از اقدام ترامپ در توييتر خود نوشت: او آگاهانه مي‌داند قانون اساسي و قوانيني را كه مجبور است رعايت كند را نقض مي‌كند.

طبق گزارش‌ها كميته قضايي مجلس نمايندگان ايالات متحده قصد دارد كه اين اقدام دونالد ترامپ را مورد بررسي قرار دهد. گفتني است كه دموكرات‌هاي مجلس نمايندگان خواهان تصويب قانوني براي جلوگيري از اين اقدام هستند. اما واقعيت آن است كه اگر بخواهند از گزند وتوي ترامپ رهايي پيدا كنند، نيازمند راي دوسوم هستند و بايد يك طرح دو حزبي به تصويب برسد كه احتمال آن بسيار ضعيف است، چرا كه نمي‌خواهند به دست خود اختيارات رييس‌جمهور جمهوريخواه را كاهش دهند.

دونالد ترامپ اكنون عزم خود را جزم كرده تا حدود 230 مايل ديوار در مرز مكزيك بسازد. او پيش‌بيني‌ براي چالش‌هاي حقوقي را نيز انجام داده و دموكرات‌ها و مخالفان دولت در شرايط بدي قرار گرفته‌اند. طبق گزارش واشنگتن پست، دموكرات‌ها و اتحاديه آزادي‌هاي مدني امريكا قصد دارند تا جلوي ترامپ را بگيرند. دادستان كل كاليفرنيا اكنون اعلام كرده كه قصد دارد وارد مذاكره با همتايان خود در ساير ايالت‌ها شود تا اقدامات قانوني را عليه كاخ سفيد انجام دهد. برخي حقوقدانان معتقدند، ترامپ نمي‌تواند با اعلام وضعيت اضطراري مسير پول ماليات‌دهندگان را تغيير دهد و به جاي ساخت و سازهاي نظامي و حمايت از نيروهاي مسلح كار ديگري انجام دهد.

در حال حاضر در امريكا يكي بحث حمايت از قانون اساسي و دموكراسي مطرح است و از سوي ديگر قدرت داشتن و حفظ قدرت از سوي جمهوريخواهان. در اين ميان حتي برخي جمهوريخواهاني كه منتقد استفاده گسترده اوباما از اختيارات رياست‌جمهوري هستند، ممكن است اين اقدامات ترامپ تبديل به الگو و سابقه‌اي براي ساير روساي جمهور و حتي دموكرات‌ها شود. سناتور تام تيليس معتقد است كه سال آينده شاهد انتخابات دوباره رياست‌جمهوري هستيم. اين اقدامات ترامپ مي‌تواند توسط رييس‌جمهور آينده دموكرات تكرار شود.

حتي برخي جمهوريخواهان نگران آن هستند كه به برخي دستاوردهاي آنها نيز لطمه وارد شود. مك تورنبري نماينده جمهوريخواه كميته نيروهاي مسلح هشدار داد كه استفاده از حساب‌هاي وزارت دفاع براي ساخت ديوار نگران‌كننده است. وي افزود: انجام اين كار پيامدهاي مخربي براي نيروهاي مسلح خواهد داشت، زيرا افزايش بودجه نظامي يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي دوسال اخير بود كه اين اقدام مي‌تواند آن را خنثي كند، چرا كه بنا بود اين بودجه صرف بازسازي نيروهاي مسلح شود نه ساخت ديوار و اميدوارم آقاي رييس‌جمهور در اين زمينه تجديدنظر كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون