• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4394 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۰ خرداد

دوري از خشم در فرهنگ ايراني

فريدون جنيدي

در «گاثاها» چنين آمده: «پروردگارا پليدي دروغ و آز، كي از پهنه گيتي برانداخته خواهد شد؟ وسيله‌اي كه موجب مي‌شود كرپان‌هاي (برخي حكمرانانِ) سيه‌كار مردم را بفريبند و شهرياران ستمگر با انديشه‌هاي شوم بر كشورها حكومت كنند.»

و نيز در بندهاي ديگر گاثاها از سه پديده زشت و اهريمني ديگر، رشك و كين و خشم، ياد مي‌شود كه همه با هم جهان را به ناآشتي و جنگ و ناايمني مي‌كشانند! در شاهنامه نيز، آنجا كه آرزوي مالداران، در روزهاي سختِ خشكسالي و ناداري مردم، مزدك انديشمند بزرگ ايران را برمي‌انگيزد تا چاره‌اي براي درد مردم كند چنين آمده است: / بپيچاند از راستي پنج چيز/ كه دانا بر آن پنج نفزود نيز/ كجا رشگ و خشم است و كين و نياز/ به پنجم كه گردد بر او چيزه آز/ تو‌گر چيره باشي بر اين پنج ديو/ پديد آيدت راه گيهان خديو/

مي‌بايد كه اصلِ بدكاري را از آز، نياز، رشگ، خشم و كين دانست و مادرِ همه اينها نياز است زيرا كه چون نياز، زماني دراز در دل و جان كسي جايگزين شود، در او آز پديد مي‌آورد. چون آز در انديشه جايگزين شود، رشگ پديد مي‌آيد و از رشگِ بسيار، كين پديدار مي‌كند و كينه فراوان، خشم برمي‌انگيزد و چون خشمِ مردمان به هم پيوسته گردد، جنگ پديدار مي‌شود.

پس براي دور شدن از اين پنج ديو كه در جهان، جنگ و ناآشتي پديد مي‌آورند، مي‌بايد كه هيچ‌يك از مردمان نيازمند نباشند و اگر چنين است، همگي مي‌بايد كه با كار و كوشش و آبادان كردن جهان، خويش را از رنجِ آز دور سازند.اما از اين پنج ديو، ديو خشم كه جنگ برمي‎افروزد، در متون باستاني ايران، با صفت دارنده جنگ‌افزار خونين خوانده شده است.اينچنين از آزي كه كشورهاي آزمند را دربرگرفته است، آتش جنگ و خشم در جهان افروخته است و تا آن آز پايان نپذيرد، رنج و سوز و گداز جهانيان را پايان نيست و مردمان همان كشورهاي نيرومند نيز از اين رنج و ستم بركنار نخواهند بودن.

خرداد 1398 خيامي- بنياد نيشابور

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون