• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3223 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۰ فروردين

رژه مشترك يگان‌هاي ارتش برگزار شد

روحاني: ديگران از ارتش ايران بياموزند دنبال فتنه در اين منطقه نباشند

گروه سياسي| رژه مشترك يگان‌هاي ارتش جمهوري اسلامي ايران صبح ديروز به مناسبت فرارسيدن 29 فروردين روز ارتش و قهرمانان نيروي زميني با حضور رييس‌جمهوري در جوار حرم حضرت امام خميني (ره) برگزار شد. رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه دكترين نظامي ما دكترين جنگ نيست، بلكه دكترين دفاعي است، گفت: استراتژي جمهوري اسلامي ايران همواره بازدارندگي فعال براي استقرار صلح و امنيت در كشور و منطقه است. به گزارش ايرنا، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني روز شنبه در مراسم بزرگداشت روز ارتش جمهوري اسلامي ايران افزود: روز ارتش روز اقتدار ملي و روز پاسداشت اميران، افسران، درجه‌داران، سربازان و همه نيروهاي مسلح از جمله نيروهاي زميني، هوايي، دريايي و قرارگاه پدافند هوايي و همچنين روز احترام به شهدا، جانبازان و ايثارگران و خانواده‌هاي آنها به ويژه ايثارگران ارتش است. وي اين روز را به ملت ايران، فرماندهي معظم كل قوا، خانواده‌هاي شهدا و همه خانواده‌هاي ايثارگر ارتش جمهوري اسلامي ايران و همچنين سپاه پاسداران، نيروي انتظامي و بسيج قهرمان تبريك گفت. رييس‌جمهوري يادآور شد: ارتش جمهوري اسلامي ايران از آستانه روزهاي پيروزي انقلاب اسلامي تا امروز در همه صحنه‌هاي مهم پيوند خود را با ملت و فداكاري خود را در برابر ارزش‌هاي بزرگ اسلاميت، ايرانيت و جمهوريت به خوبي نشان داده است. روحاني همچنين گفت: ديگران از ارتش ايران بياموزند، دنبال فتنه در اين منطقه نباشند، به كودكان مظلوم حمله نكنند و به پيرمردان و پيرزنان در كشور يمن حمله نكنند، حمله به مظلومان براي كسي افتخار نمي‌آفريند، حمله به مردم مظلوم ننگ دو جهان را براي متجاوز به وجود مي‌آورد. رييس شوراي عالي امنيت ملي ادامه داد: چرا آنها از اين فرصت استفاده نمي‌كنند، فرصتي كه ملت و نيروهاي مسلح ايران به وجود آورده است. چرا دست دوستي، برادري و آشتي به سوي ملت ديگر دراز نمي‌كنند؟ روحاني با طرح اين سوال كه كمك‌هاي مالي و تسليحاتي به تروريست‌ها در سوريه، لبنان و عراق به چه معناست، ادامه داد: بمباران مردم مظلوم يمن به چه معناست. شما به دنبال چه هدفي هستيد؟ آيا كشتن كودكان براي شما قدرت‌آفريني مي‌كند و اقتدار به وجود مي‌آورد؟ شما بذر كينه را در دل مردم منطقه نشانديد و پاسخ آن را دير يا زود خواهيد ديد. وي تصريح كرد: هدف ارتش جمهوري اسلامي ايران و نيروهاي مسلح اين سرزمين با وجود قدرت و اقتدار، صلح و امنيت در سراسر اين منطقه است. رييس شوراي عالي امنيت ملي اضافه كرد: ارتش استوار، سپاه پايدار و بسيج قهرمان همه در خط رهبر معظم انقلاب و فرماندهي كل قوا در پي ايجاد آرامش براي مردم خود و منطقه هستند. روحاني ادامه داد: ما با وجود قدرت، تابع قوانين هستيم. اينكه شما مي‌بينيد در فناوري صلح‌آميز هسته‌اي، راه مذاكره را انتخاب كرده‌ايم مي‌خواهيم به دنيا و منطقه نشان دهيم هيچ مشكلي در اين منطقه و جهان نيست كه پاي ميز منطق و مذاكره حل نشود. وي با تاكيد بر اينكه خواستيم به دنيا بگوييم يك ملت مقتدر، اجراي قانون را افتخار خود مي‌داند، افزود: ما در موضوع هسته‌اي همه مقررات بين‌المللي را براي اعتماد جهاني انجام خواهيم داد. رييس دولت يازدهم با تاكيد بر اينكه ملت ايران اهل تجاوز نيست و هيچگاه تجاوزي را نخواهد پذيرفت، اظهار داشت: ملت ما راه توسعه خود را ادامه خواهد داد.

اس- 300 ايراني عملياتي شد

معاون اجرايي ارتش جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد كه سامانه پدافند هوايي ايراني باور 373 كه منطبق با سامانه موشكي اس- 300 است در سطح كشور عملياتي شده است. سامانه باور 373 و موشك صياد 3 صبح امروز براي نخستين‌بار در رژه روز ارتش و نيروي زميني با حضور حسن روحاني رييس‌جمهور به نمايش درآمد. امير سرتيپ محمد محمودي معاون اجرايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در حاشيه رژه ارتش در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار حوزه دفاعي - انتظامي گروه اجتماعي ايرنا اعلام كرد كه اين سامانه افتتاح و در سطح كشور عملياتي شده است. وي به رژه يگان‌هاي نمونه ارتش و تجهيزات اين نهاد نظامي در جوار مرقد ملكوتي امام (ره) پرداخت و گفت: اين رژه نمايش بخشي از اقتدار ارتش جمهوري اسلامي ايران است كه همزمان با تهران در سراسر كشور نيز برگزار مي‌شود. اين مقام ارتش افزود: همزمان با اين رژه يگان‌هاي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در سواحل مكران نيز رژه رفتند. امير سرتيپ مسعود اسماعيلي پيش از اين اعلام كرده بود كه سامانه باور 373 به زودي تكميل خواهد شد. اين سامانه پدافند هوايي بردبلند كه به اس- 300 ايراني نيز مشهور است، يك سامانه بومي است كه كار ساخت آن از چند سال قبل به دست مهندسان صنعت دفاعي كشور آغاز شد. سامانه باور 373 قابليت‌هايي مشابه سامانه اس- 300 روسي دارد و مي‌تواند اهداف متخاصم هوايي را در ارتفاع بالا مورد حمله قرار دهد.

نياز به پهلوگيري ناوهاي ايران در سواحل يمن نيست

فرمانده نيروي دريايي ارتش با بيان اينكه اجازه نمي‌دهيم هر كسي به ناوهاي ما اخطار بدهد و هيچ‌كس هم تاكنون به ناوهاي ما اخطار نداده است، گفت: نيازي به پهلوگيري ناوهاي ايراني در سواحل يمن نيست. امير دريادار حبيب‌الله سياري، فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در حاشيه مراسم رژه ارتش در جمع خبرنگاران با بيان اينكه حضور ناوگروه سي و چهارم ارتش در خليج عدن مطابق قوانين بين‌المللي و در راستاي مقابله با دزدان دريايي و تروريسم دريايي است، گفت: تاكنون توانسته‌ايم در اين راستا ماموريت خود را به نحو احسن انجام دهيم و تعداد زيادي از كشتي‌ها را نجات دهيم. وي افزود: برخي كشورها نيز از ناوگروه‌هاي ايران براي مقابله با دزدان دريايي درخواست كمك كرده‌اند و در اين راستا ما به انجام ماموريت مي‌پردازيم. حضور ما در خليج عدن، باب‌المندب و درياي سرخ مطابق قوانين بين‌المللي و در راستاي مبارزه با تروريسم دريايي است. دريادار سياري در پاسخ به اين سوال كه آيا تاكنون اخطاري از كشور مصر به ناوهاي ايران در خليج عدن داده شده يا خير، گفت: تاكنون هيچ اخطاري داده نشده و اساسا اجازه هم نمي‌دهيم كسي بخواهد به ما اخطاري بدهد. فرمانده نيروي دريايي ارتش در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه آيا ايران در آب‌هاي سواحل يمن پهلو خواهد گرفت، گفت: خير، نيازي به اين كار نيست.

عربستان مي‌داند ايران هيچ نيروي نظامي در يمن ندارد

فرمانده نيروي زميني ارتش گفت: ادعاي عربستان موهن و بي‌اساس است و آنها خودشان به خوبي مي‌دانند كه ما هيچ نيروي نظامي در يمن نداريم. امير احمدرضا پوردستان، فرمانده نيروي زميني ارتش ديروز در حاشيه رژه ارتش جمهوري اسلامي ايران در جمع خبرنگاران با بيان اينكه تمام حركت‌هاي داعش در منطقه رصد مي‌شود در خصوص امنيت مرزهاي كشور و احتمال نفوذ نيروهاي داعش به داخل ايران گفت: مرزهاي شرقي كشور در اختيار نيروي انتظامي و مرزباني است اما تعاملات خوبي بين ارتش و سپاه برقرار است و در صورتي كه نياز باشد مقابله جدي با هرگونه خودنمايي آنان خواهيم داشت. وي همچنين در پاسخ به سوالي درباره تصميم روسيه در فروش سامانه موشكي اس 300 به ايران و اينكه برخي كشورها آن را تهديدي براي منطقه عنوان كرده‌اند، گفت: اين موضوع ارتباطي به امنيت منطقه ندارد. دكترين دفاعي ما ارتقاي توان نظامي و مقابله با هرگونه تهديدي است و ما به دنبال ارتقاي توان دفاعي هستيم. فرمانده نيروي زميني ارتش در پاسخ به سوالي در خصوص حضور نظامي ايران در عراق در مقابله با داعش اظهار داشت: ما حضور نظامي نداريم. كمك ايران مستشاري است و خوشحاليم كه ارتش عراق امروز با حمايت مردمش در حال بيرون راندن داعشي‌هاست و ان‌شاءالله گام آخر را در پاكسازي كامل عراق برخواهند داشت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون