• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3223 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۰ فروردين

چهره‌ها «دل خوشي» از استاني شدن انتخابات دارند؟


گروه سياسي| طرح استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي يكي از قديمي‌ترين طرح‌هايي است كه از اواخر دوره ششم مجلس شوراي اسلامي بر سر زبان‌ها افتاد. اما اين طرح با گذشت چندين دوره از مجلس و با نزديك شدن به انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي قرار است به صحن مجلس براي تصميم نهايي بازگردد. در همين خصوص نظر چند تن از چهره‌هاي سياسي را در مورد اين طرح و دلايل موافقت يا مخالفت احتمالي با آن را جويا شده‌ايم كه در ادامه مي‌خوانيد:
 سوال: طرح استاني شدن انتخابات اين هفته قرار است در صحن علني مجلس مورد بررسي قرار گيرد. نظر شما در مورد اين طرح چيست؟

 

 لزوم تغيير نگاه به انتخابات (موافق)

حسين كاشفي

با طرح استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي موافق هستم و معتقدم بايد نگاه به انتخابات در كشور يك نگاه ملي باشد. اگر اين نوع تغيير نگاه در مورد انتخابات مجلس انجام بگيرد آن وقت است كه مي‌توان بحث توسعه منطقه‌اي را وسيع‌تر از هر بخش و شهرستاني دنبال كرد. هدفي كه انجام آن بايد با پروژه‌هاي ملي مرتبط باشد تنها در صورت همين تغيير نگاه است كه مي‌تواند به مرحله اجرايي برسد. برگزاري انتخابات مجلس به صورت استاني حتما اثرگذاري بيشتري داشته و هم از منظر اقتصادي منافع بيشتري را حفظ خواهد كرد. اما اگر قايل به ادامه انتخابات مجلس شوراي اسلامي به صورت شهرستاني و در حوزه‌هاي كوچك هر استان باشيم، همه كانديداها و نمايندگان برگزيده در هر حوزه انتخابيه كمترين نگاه را به پروژه‌هاي ملي و بيشتر نظر به برنامه‌هاي توسعه‌اي شهرستان‌ها دارند. اينكه اگر ما انتخابات را از يك حوزه به يك سطح وسيع‌تر تبديل كنيم نتايج مطلوب آن را در ميان‌مدت خواهيم ديد.

 

 عدم وجود شرايط استاني شدن انتخابات (مخالف)

فاطمه راكعي

معمولا تمركززدايي به معناي سپردن كارها به استان‌ها و نظارت كلي از سوي حكومت در هر كشوري عمل نيك و پسنديده‌اي است. اما اين امر در صورتي پذيرفتني است كه همه‌چيز در جاي خود بوده و شائبه‌اي مبني بر اعمال نظر افراد و اقدامات خارج از شؤونات عرفي و قانوني و رفتارهايي كه حمل بر بداخلاقي انتخاباتي شود وجود نداشته باشد. مانند آنچه كه هرازگاهي در گذشته تجربه‌هايي از اين دست وجود داشته است. با ارايه چنين طرحي و اجراي آن در انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي موافق نيستم. در چنين شرايطي همان تمركز و نظارت از سوي وزارت كشور همچنان بهترين گزينه اداره انتخابات كشور است. اگر قرار است تغييري در نحوه اجراي انتخابات داده شود بهتر است اين تغييرات از الكترونيكي شدن انتخابات آغاز شود؛ وعده‌اي كه چندين بار از سوي وزارت كشور اعلام شد و تاكنون هم به نتيجه خاصي نرسيده است، يقينا يكي از موانع اصلي بروز خطرات احتمالي انتخابات خواهد بود. هرچند ارايه طرح استاني شدن انتخابات از سوي نمايندگان مجلس نهم را حمل بر خير كنيم اما در شرايط فعلي بهتر است بر همان روال گذشته انتخابات مجلس را برگزار كرده و تغييري در چگونگي اجراي آن نداشته باشيم و همچنان وزارت كشور را مسوول برگزاري آن بدانيم.


كيفي‌تر شدن مجلس با استاني شدن انتخابات (موافق)

احمد شيرزاد

سابقه طولاني طرح استاني شدن انتخابات به اواخر دوره ششم مجلس مي‌رسد كه به دليل عدم فرصت كافي به نتيجه خاصي نرسيد. با اين طرح موافق هستم. هرچند نبايد منكر شد كه هر روشي مشكلات خاص خود را دارد اما استاني شدن انتخابات يقينا به كيفي شدن مجلس و ارتقاي سطح كيفي نمايندگان كمك خواهد كرد. با اجرايي شدن اين طرح و فعاليت كانديداهاي مجلس شوراي اسلامي در سطحي گسترده‌تر به نام استان، طبيعتا نمايندگاني به اين نهاد راه مي‌يابند كه از تجربه سياسي و اجرايي بيشتري برخوردار هستند و همين خصوصيت منجر به اخذ راي از طيف بيشتري از واجدين شرايط راي دادن مي‌شود. در حوزه‌هاي كوچك بيشتر مسائل قومي بر انتخابات سايه‌اندازي مي‌كند كه گاهي با تقسيم آرايي كه صورت مي‌گيرد راي نمايندگان راه يافته به مجلس به كمترين تعداد مي‌رسد؛ آرايي كه البته بيشتر رنگ و بوي قومي هم به خود گرفته است. اما در انتخابات به صورت استاني هرچند دوباره مسائل مربوط به بحث‌هاي قوميتي مطرح مي‌شود اما كمتر امكان بروز پيدا مي‌كند و كانديدا مجبور است فراقوميتي رفتار كرده و علايق قوميتي خود را كنار بگذارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون