• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4445 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۱ مرداد

پيام كميته المپيك امريكا به ورزشكاران اين كشور

اعتراض به ترامپ ممنوع

بايد برگرديم به سال 1968 و المپيك مكزيكوسيتي. مسابقه دوي دويست متر مردان. سه نفر نهايي مسابقه جاني اسميت و جان كارلوس از امريكا و پيتر نورمن از استراليا هستند. اسميت به عنوان نفر نخست از خط پايان عبور مي‌كند. نورمن دوم مي‌شود و كارلوس سوم. خوشحالي برندگان و هياهوي تماشاچيان و آماده‌سازي سكو براي اهداي مدال؛ همه‌چيز طبق برنامه پيش مي‌رود. نفرات برتر روي سكو قرار مي‌گيرند و مدال‌هاي‌شان اهدا مي‌شود. حال نوبت به پخش سرود كشور قهرمان مي‌رسد. سرود ايالات متحده در ورزشگاه شنيده مي‌شود اما آنچه مورد توجه قرار مي‌گيرد و فصلي جديد در اعتراضات سياسي ورزشكاران رقم مي‌زند، مشت‌هاي گره‌كرده اسميت و كارلوس، دو ورزشكار سياه‌پوست امريكايي است.

اسميت و كارلوس تا سال 1980 از شركت در مسابقات ورزشي و حقوق اجتماعي در امريكا محروم شدند اما نام‌شان به عنوان نخستين مبارزان سياسي ميدان ورزش در امريكا ثبت شد. دوره بعد وينس متيوز برنده طلاي 400 متر با حرف زدن هنگام پخش سرود امريكا اعتراضش را به سياست‌هاي نژادي در كشورش نشان داد. اين سنت البته در سال‌هاي بعد كمرنگ‌ و كمرنگ‌تر شد. با باز شدن فضاي سياسي امريكا و بهبود شرايط رنگين‌پوستان ديگر شاهد چنين اقداماتي از سوي ورزشكاران نبوديم، تا اينكه ترامپ به عنوان رييس‌جمهوري امريكا انتخاب شد. انتخاب ترامپ دوباره موجي از نفرت‌پراكني و نژادپرستي در ايالات متحده به راه انداخت. اين موج با واكنش روشنفكران و فعالان سياسي و ورزشكاران مواجه شد. اولين ورزشكاري كه در اعتراض به سياست‌هاي ترامپ دست به اقدام عملي در زمين ورزش زد تا به نوعي سنت گذشتگان خودش را احيا كرده باشد، كالين كپرنيك، چهره معترض و معروف فوتبال امريكايي بود. او در سال 2016 و در جريان يك مسابقه در ليگ NFL (فوتبال امريكايي) هنگام پخش سرود ملي كشورش زانو زد و با سري افكنده و مشتي گره‌كرده فصلي جديد در اعتراضات ورزشكاران رقم زد. كپرنيك گفت دليل كارش اعتراض به رفتار پليس اين كشور با سياه‌پوستان بود.

بعد از كپرنيك بسياري از ورزشكاران وارد منازعه سياسي با ترامپ شدند. هم‌تيمي‌هاي كپرنيك اولين كساني بودند كه شمشير را براي رييس‌جمهور كشورشان از رو بستند. بعد از آنها لبرون جيمز بسكتباليست معروف در مصاحبه‌اي رفتار ترامپ را مورد انتقاد قرار داد، ليانسجلو بال، پدر بسكتبال امريكا وارد جدال لفظي با ترامپ شد و مگان رپينو كاپتيان تيم ملي زنان امريكا يك جنگ علني با ترامپ به راه انداخت. سنت زانو زدن در ميان ورزشكاران ايالات متحده بعد از سه سال گسترش به مسابقات پان‌آمريكن در ليما رسيد. ريس ايمبودن، شمشيرباز امريكايي در مراسم اهداي مدال بازي‌هاي پان‌آمريكن روي سكو زانو زد و بعد هم در توييترش نوشت كه اين كارش در اعتراض به نژادپرستي، حمل اسلحه و نفرت‌ پراكني رييس‌جمهور امريكا بوده است. همچنين گوين بري نيز بعد از بردن مدال در پرتاب چكش با مشت گره كرده اعتراضش را نشان داد. اين اعتراضات صداي رييس‌جمهور امريكا را در آورد و از مسوولان ورزش كشور خواست تا با اين پديده مقابله كنند.

حالا خبر رسيده است كه مدير اجرايي كميته المپيك و پارالمپيك امريكا به دو ورزشكار اين كشور يعني گوين بري و ريس ايمبودن هشدار داد حق اعتراض به سرود ملي كشور را هنگام توزيع مدال در بازي‌هاي المپيك ندارند. سارا هيرشلاند مدير اجرايي كميته المپيك و پارالمپيك امريكا در ادامه يادآور شد به تمام ورزشكاران ديگر نيز هشدار مي‌دهيم كه حق چنين حركاتي را هنگام توزيع مدال در بازي‌هاي المپيك ندارند و بايد نشان دهيم چه جريمه و پيامدي در آينده براي اين كار وجود خواهد داشت.

طبق آنچه در اخبار آمده گويا قرار است ورزشكاران قبل از بازي‌هاي المپيك فرم‌هايي را امضا كنند كه نشان مي‌دهد آنها از جريمه‌هاي نقض قوانين به دليل اعتراض‌هاي سياسي آگاه هستند. حال بايد ديد با توجه به بالا گرفتن جنگ ورزشكاران با رييس‌جمهور، در ايام المپيك كه مقارن است با انتخابات رياست‌جمهوري امريكا، آيا ديگر شاهد اعتراضات ورزشكاران نخواهيم بود يا اينكه فشار كميته المپيك امريكا بر ورزشكاران باعث تشديد اعتراضات خواهد شد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون