• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4445 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۱ مرداد

قوانين فيفا يا آيين‌نامه داخلي؟

آيا حضور زنان تماشاگر در مسابقات ليگ برتر اجباري است؟

سيد محمدرسول باختر

با توجه به انتشار مقررات انضباطي فيفا، براي اهالي فوتبال سوالي به وجود آمده كه مقررات انضباطي فدراسيون فوتبال مصوب 1396 براي فصل جاري اجرا مي‌شود يا مقررات فيفا. در ادامه بررسي خواهيم كرد كه داستان از چه قرار است.

ماده 2 مقررات انضباطي فيفا

در اين ماده، به صراحت صلاحيت اجراي مقرره فيفا بيان شده است. بند 1 ماده، مقرره را ناظر بر مسابقاتي كه توسط فيفا برگزار مي‌شود يا مسابقاتي كه زير نظر ف دراسيون‌ها و كنفدراسيون‌ها نيستند، مي‌داند. اين صراحت نشانگر اين است كه در ليگ‌هاي داخلي كشورها، الزامي براي اجراي اين مقررات نيست لذا در فصل جاري نيز همچون فصل گذشته، مقررات انضباطي فدراسيون فوتبال مصوب 1396 اجرا مي‌شود.

ماده 71 مقررات انضباطي فيفا

مطابق اين ماده، فدراسيون‌ها موظفند از اصول كلي اين مقررات تبعيت كنند و الزامي براي رعايت ساير موارد ندارند. براي مثال، تغييراتي كه در خصوص مبارزه با تبعيض نژادي در مقررات جديد انضباطي آمده است جزو اصول هستند و داوران در تمامي مسابقات ملزم به رعايت آن هستند اما از طرف مقابل، فدراسيون‌ها الزامي براي تصويب مقررات انضباطي با جريمه‌هايي دقيقا برابر با جريمه‌هاي در نظر گرفته شده در اين مقررات و با همان ارز نيستند.

مقررات انضباطي فدراسيون فوتبال

در ماده 5 مقررات انضباطي فدراسيون فوتبال، براي تفسير مقررات و اجراي آن، در سه بند براي اركان رسيدگي كننده، تكليف مشخص شده است تا در مواردي كه اين مقررات نياز به تفسير داشته باشند يا در اجراي آن مشكلي به وجود آيد ‌بايد ابتدا به مقررات و اساسنامه فدراسيون فوتبال مراجعه شود و سپس به مقررات و اساسنامه فيفا. همچنين در ماده 119 مقررات انضباطي فدراسيون فوتبال، به مواردي كه مقررات ما ساكت است، اشاره‌اي دارد و در آن، ابتدا بايد راهكار را جست‌وجو در مقررات و اساسنامه فيفا قرار داده است. در فرضي كه موارد جديد مقررات انضباطي فيفا در مقررات انضباطي فدراسيون درج نشده باشد با استفاده از مواد 5 و 119 مقررات انضباطي، مي‌توان گفت كه مقررات فيفا حاكم است اما در فرضي كه مقررات انضباطي ما به صراحت مطلبي را پيش‌بيني كرده باشد، مقررات داخلي اجرا مي‌شود. حقوقدان

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون