• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4468 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۳۰ شهريور

روز دوم مسابقات كشتي آزاد قهرماني جهان

كريمي؛ اولين فيناليست ايران

سامان سعادت

كشتي آزاد قهرماني مردان جهان از روز پنجشنبه صبح در شهر نورسلطان قزاقستان با رقابت اوزان 57 و 65 كيلوگرم آغاز شد. براي ايران در وزن 57 كيلوگرم رضا اطري روي تشك رفت و در وزن 65 كيلوگرم اميرمحمد يزداني. اطري در مبارزه نخست موفق شد 4 بر 2 حريفي از بلاروس را شكست دهد. او در دومين كشتي، كانگ كوم‌سونگ از كره‌جنوبي، دارنده مدال نقره بازي‌هاي آسيايي جاكارتا را از پيش رو برداشت و به يك‌چهارم رسيد. در اين مرحله كشتي‌گير كشورمان با قبول شكست مقابل اوگوئف روس با نتيجه 2 بر صفر به شانس مجدد رفت و باتوجه به صعود اين كشتي‌گير روسي كه قهرماني جهان در سال 2018 را در كارنامه دارد به فينال، اطري اين فرصت را پيدا كرد كه براي مدال برنز بجنگد. اطري در شانس مجدد ابتدا اردنبات مغولي، رقيب هميشگي‌اش را در يك كشتي سخت با نتيجه 4‌-‌4 و به دليل كسب امتياز آخر برد و در رده‌بندي با راوي كومار از هند روبه‌رو شد. اطري در مبارزه براي كسب مدال برنز مقابل حريف هندي پراشتباه ظاهر شد و در حالي كه به وضوح از لحاظ بدني كم آورده بود با نتيجه 6 بر 3 بازنده شد تا دستش براي بار سوم در مسابقات جهاني از مدال دور بماند. با اين حال اطري موفق شد سهميه المپيك توكيو را در اين وزن براي كشورمان به ارمغان بياورد. در اين وزن اوگوئف روس با پيروزي 13 بر 3 مقابل كشتي‌گير ترك به مدال طلا رسيد.

اما در 65 كيلوگرم، اميرمحمد يزداني در دور نخست حريفي از تركمنستان را با نتيجه
15 بر 2 برد ولي در دور دوم مقابل الخاندرو والدز از كوبا، دارنده مدال برنز جهاني سال قبل با نتيجه
13 بر 9 باخت و باتوجه به حذف حريفش در مرحله بعد مقابل كشتي‌گير بحريني از شانس مجدد نيز بازماند. در اين وزن كشتي‌گيراني از روسيه و قزاقستان به فينال رسيدند. در مسابقه نهايي كشتي‌گير روس با برتري قاطع 11 بر صفر پيروز شد و مدال طلا را به دست آورد. كشتي‌گيران هند و مجارستان نيز صاحب مدال برنز شدند.

روز دوم مسابقات كشتي آزاد مردان از صبح جمعه با رقابت اوزان 70، 74، 92 و 125 كيلوگرم ادامه پيدا كرد. شاگردان غلامرضا محمدي در روز دوم نمايش نسبتا قابل‌قبولي ارايه دادند. در 70، پديده تازه كشتي ايران يعني يونس امامي، رقابتش را با پيروزي 11 بر صفر مقابل حريفي از آلباني آغاز كرد. سپس اولو از قرقيزستان را 6 بر صفر برد و در مرحله يك‌چهارم با اقتدار و نتيجه 11 بر صفر كوجيرو شيگا از ژاپن را برد تا بدون از دست دادن حتي يك امتياز راهي نيمه نهايي شود. يونس امامي در نيمه نهايي با نوركوزا كايپانف از كشور ميزبان روبه‌رو شد. در اين كشتي عجيب و غريب امامي در فاصله 9 ثانيه تا پايان با نتيجه 5 بر 6 از حريف عقب بود اما موفق شد به پشت حريف برسد و همزمان يك بارانداز را نيز به اجرا بگذارد اما داوران تنها يك امتياز براي او در نظر گرفتند. به اين علت كه گفتند پاي كشتي‌گير ازبك از تشك خارج شده بود. چلنج غلام محمدي نيز بي‌نتيجه ماند تا كشتي‌گير كشور ميزبان با پيروزي 7 بر 6 راهي فينال شود و امامي به ديدار رده‌بندي برسد. در 74 كيلوگرم اوضاع به نفع تيم ايران پيش نرفت. رضا افضلي در مبارزه نخست مقابل گارزون كوبايي دارنده مدال نقره جهاني در سال 2007 با نتيجه 5 بر 2 بازنده شد. گارزون پا به سن گذاشته در مبارزه دوم مقابل عبدالرحمانوف ازبك باخت و باعث شد نماينده كشورمان حتي فرصت مبارزه در شانس مجدد را نيز از دست بدهد. در اين وزن آنچه باعث جذابيت مسابقات براي مخاطبان كشتي‌دوست ايراني شد، حضور جردن باروز امريكايي روي تشك بود كه در 31 سالگي براي كسب ششمين قهرماني جهانش وارد رقابت‌ شده بود. باروز بعد از سه پيروزي كه دوتا از آنها به سختي به دست آمده بود، مقابل سيدائوف روس كشتي‌ گرفت. در اين كشتي فوق حساس نماينده روس با امتيازي كه در فاصله يك ثانيه تا پايان مبارزه به دست آورد باروز را شكست داد و به فينال رسيد.

در 92 كيلوگرم كشتي‌گير آماده و آينده‌دار كشورمان يعني عليرضا كريمي مبارزاتش را با پيروزي قاطع
12 بر يك مقابل گيئورگي روبائف از مولداوي انجام داد. كريمي در كشتي دوم ليوبومير ساگاليوك را با نتيجه 12 بر 2 مغلوب كرد و به نيمه‌نهايي و مصاف با عليخان جبراييلوف از روسيه رسيد. كريمي در اين مبارزه موفق شد با امتياز عالي 10 بر صفر حريف روس خودش را شكست دهد و اولين فيناليست كشتي فرنگي و آزاد ايران در مسابقات جهاني لقب بگيرد. حالا عليرضا كريمي مي‌تواند امروز عصر اولين مدال طلاي كاروان كشتي ايران را به دست آورد.

در 130 كيلوگرم يدالله محبي كه در آخرين لحظات جاي پرويز هادي را در تيم ملي گرفت، در كشتي اول خودربولگا از مغولستان را 6 بر يك برد. در مبارزه دوم موفق شد نيك گويازدوفسكي از امريكا و برنده مدال برنز جهان را در يك كشتي سخت با نتيجه 5 بر 2 شكست دهد. محبي در مبارزه سوم و در مرحله يك‌چهارم با خوتسيانوسكي از اوكراين روبه‌رو شد. محبي در اين مبارزه مقابل حريف بي‌عنوانش 3 بر 2 مغلوب شد. كشتي‌گير كشورمان در حالي اين مبارزه را باخت كه يك امتياز را به خاطر گرفتن انگشتان حريف و اخطار داور از دست داد. در پايان كشتي فقط فريادهاي غلامرضا محمدي بود كه به محبي مي‌گفت چرا انگشتان حريف را گرفتي؟ كشتي‌گير اوكرايني در نيمه‌نهايي در مبارزه با پتراشويلي از گرجستان و برنده برنز المپيك ريو 6 بر 2 مغلوب شد و به اين ترتيب محبي از كسب مدال و سهميه المپيك بازماند.

امروز از ساعت 9 صبح به وقت تهران رقابت اوزان 61، 79، 86 و 97 كيلوگرم آغاز خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون