• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4496 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲ آبان

برخيز و اول بكش (305) فصل بيست و هشتم

جنگ تمام عيار – آتش خشم شعله‌ور شد

نويسنده: رونن برگمن / ترجمه: منصور بيطرف

شايد آنچه را كه يهودي‌ها آن را كوه معبد مي‌نامند و مسلمان‌ها حرم شريف، حساس‌ترين مكان در جهان امروزي باشد. اين مكان در داخل شهر قديمي بيت‌المقدس واقع شده و يك محل سنگي است كه از آن محل (يهوديان معتقدند) خداوند جهان را خلق كرده و مكاني است كه ابراهيم پسرش اسحاق را مي‌خواسته قرباني بكند، مورد احترام است. در اين مكان همچنين اولين و دومين معبد يهودي‌ها قرار گرفت، معبدي كه عيسي مسيح بر آن قدم گذاشت و وعظ كرد و جايي است كه مسلمانان معتقدند حضرت محمد همراه با جبرييل معراجش را به آسمان از آنجا آغاز كرد. در اين مكان امروزه قبه صخره و مسجد‌الاقصي واقع است.

طي سال‌ها، بسياري از تقابل‌ها در آنجا فوران كرده است. در سال 1982 يك گروه از تروريست‌هاي يهودي طرح ريخته بودند كه قبه‌صخره را منفجر كنند، آنها اين نقشه را به اين اميد ريخته بودند كه در راستاي «رفع پليدي» عمل آنها منجر به جنگ جهاني و بنابراين در ظهور مسيح تعجيل مي‌شود. با آنكه آنها در ماموريت‌شان شكست خوردند اما استراتژي آنها در كل از بين نرفته است: هر رويدادي در كوه معبد مانند گلوله برفي خواهد بود كه مي‌تواند به سرعت تبديل به يك بهمن شود.

آريل شارون از همه اين موضوعات باخبر بود. او به عنوان رهبر مخالفان دولت باراك تصميم گرفت تا به وقيح‌ترين روش ممكن آمادگي باراك براي تسليم كردن‌حاكميت‌كوه معبد را زير سوال ببرد . او در 28 سپتامبر تظاهرات يك گروه از سياستمداران ليكود را كه تحت محاصره صدها افسر پليس بود رهبري كرد. او اظهار داشت، «اين حق هر يهودي در اسراييل است كه از كوه معبد زيارت كند و در آن نماز بخواند. كوه معبد متعلق به ما است.»

فلسطيني‌هايي كه آنجا بودند او را با صداي بلند، «قصاب بيروت ... قاتل بچه‌ها و زنان،» مورد خطاب قرار دادند و خيلي زود آنها با پليس‌هايي كه شارون را محاصره كرده بودند درگير شدند. راديو فلسطين در نماز روز بعد كه در مساجد پخش مي‌شد شديدا آنچه را كه آنها تلاش اسراييل براي آسيب زدن به مكان‌هاي مقدس اسلام مي‌ناميدند، محكوم كرد. جمعيتي بالغ بر بيست هزار نفر كه عمدتا جوانان خشمگين بودند منتظر شروع نماز در مسجد الاقصي بودند. بسياري از آنها به سنگ و چوب مسلح بودند و شروع به حمله به پليس كردند و به سمت نمازگزاران يهودي كه در ديوار غربي بودند رفتند. در آن حمله هفت فلسطيني كشته و بيش از صد نفر زخمي شدند. روز بعد، خشونت در سراسر قلمروهاي اشغالي فلسطين و نواحي عرب نشين اسراييل گسترده شد . دوازده مرد و پسر بچه عرب اسراييلي (همراه با يك فلسطيني و يهودي اسراييلي) كشته شدند. طي يك مدت كوتاه، نبرد داخلي تبديل به يك جنگ شد.

توضيح: استفاده از واژه تروريست‌هاي فلسطيني براي حفظ امانت در ترجمه است
نه اعتقاد مترجم و روزنامه

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون