• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3229 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۶ ارديبهشت

رييس جمهور درجمع فرماندهان نيروي انتظامي:

تهديدهاي خيالي را كنار بگذاريد

گروه سياسي| ادبيات حسن روحاني در مورد مقوله امنيت اجتماعي همان چيزي است كه در اين دو سال روي كار آمدنش بارها بر آن تاكيد كرده است. او بازهم از تعريفي كه بايد از «منكر» صورت بگيرد و با آن مبارزه كرد صحبت كرده است. رييس‌جمهور ديروز در ميان فرماندهان و مديران نيروي انتظامي از «منكرات» گفت؛ آنهايي كه بايد با آنها برخورد شود. از وظيفه پليس گفت و لزوم اجراي قانون در سطح جامعه. حسن روحاني انتظارات مردم از پليس را برشمرد. اينكه برخوردها حتي با آنهايي كه جرم‌شان ثابت شده است هم چگونه بايد باشد. رييس‌جمهوري گفت: پليس بايد در اجراي قانون و مبارزه با انواع جرايم و تخلفات همواره اولويت‌ها را مدنظر قرار داده و مراقب باشد گرفتار تهديدات خيالي نشده و بدانيم كه همه مردم در برابر قانون مساوي بوده و از حقوق شهروندي يكساني برخوردار هستند. به گزارش ايرنا، حسن روحاني در بيستمين همايش سراسري فرماندهان، روسا و مديران نيروي انتظامي (ناجا)، تصريح كرد: دولت يازدهم در كنار همه برنامه‌هايي كه بر دوش خود داشته و متعهد به اجراي آن بوده است و هر آنچه در انتخابات به مردم وعده داده در پي آن است تا دقيقا اجرا و عمل كند. روحاني ادامه داد: يكي از برنامه‌هاي دولت از آغاز كه اهميت ويژه‌اي براي آن قايل بود، مساله امنيت در كنار سلامت بوده، در كنار همه مشكلات مالي در سال 92 و 93 كه هنوز نيز در شرايط تحريم هستيم و قيمت  نفت  نيز  به  نصف  تقليل  يافته  است.
براي امنيت بايد هزينه كنيم
وي با اشاره به اينكه در جامعه نياز به امنيت داريم و براي امنيت بايد هزينه كنيم، گفت: البته موفق‌ترين نيروي امنيتي در جامعه نيرويي است كه خرجش كم و بهره‌وري از توان آن نيرو بيشتر باشد؛ بنابراين موثرترين نيرو، كم‌هزينه‌ترين نيرو به شمار مي‌رود. رييس‌جمهوري تاكيد كرد: اگر اين دو اصل را مدنظر قرار دهيم همواره توانسته‌ايم يك راه موفق را طي كنيم. روحاني با بيان اينكه امنيت براي ما مهم است و مي‌خواهيم جامعه‌اي داراي امنيت داشته باشيم، اظهار داشت: امسال، سال همدلي و همزباني است كه بايد آن را مورد توجه قرار دهيم. اما همدلي نخست بايد ميان بخش‌هاي مختلف ناجا كه يك خانواده بسيار بزرگ با مسووليت بسيار سنگين است، برقرار باشد. وي به مسووليت خطير ناجا اشاره كرد و گفت: پليس مسووليت سنگيني را برعهده دارد. از حراست و حفاظت از مرزهاي مقدس جمهوري اسلامي ايران تا همه روستاها، شهرها، كلانشهرها و جاده‌ها براي كاهش آسيب‌هاي اجتماعي و اجراي قانون تلاش مي‌كند. رييس شوراي عالي امنيت ملي خاطرنشان كرد: اگر مي‌خواهيم همدلي برقرار كنيم، نخست بايد در داخل ناجا و بخش‌هاي مختلف ارتباط نزديك‌تر و هماهنگ‌تر داشته باشيم و از طرف ديگر همدلي با ساير نيروهايي كه امنيت را برقرار مي‌كنند از جمله وزارت اطلاعات و همچنين كل دولت بيشتر شود. وي با تاكيد بر اينكه بايد به ريشه‌هاي مساله امنيت توجه كنيم، افزود: نخستين عامل ناامني، فقر و بيكاري است و آن نهي از منكري كه مي‌گوييم و منكر اصلي بر جامعه فقر، بيكاري، فساد و ريا است كه بايد آنها را از بين ببريم.
وظيفه پليس اجراي قانون است
رييس‌جمهوري همچنين با تاكيد بر اينكه در نظام ما شرع و قانون بر يكديگر منطبق هستند، اظهار داشت: پليس موظف به اجراي اسلام نيست و هيچ پليسي نمي‌تواند بگويد من اين اقدام را انجام دادم، خداوند فرموده يا پيامبر(ص) گفته است. وظيفه پليس اجراي قانون است و اگر غير از اين باشد، بي‌خودي در مخمصه فكري قرار گرفته و مردم را گرفتار كرده‌ايم. روحاني افزود: بسياري از مسائل شرعي به ايمان مردم مرتبط است. پليس جايي مي‌تواند وارد شود كه اولا مصوبه قانوني وجود داشته باشد، ثانيا قانون روشن و شفاف ابلاغ شده باشد. وي به تفاوت ميان اقتدار و زور اشاره كرد و گفت: نيروي انتظامي نخستين جمعي در نظام است كه با مردم سر و كار دارد، شما مظهر اقتدار هستيد و حتي مظهر اقتدار مسلحانه‌ايد، اقتدار يعني قدرت مشروع و مقبول، يعني هر جايي كه نيروي انتظامي اعمال قدرت مي‌كند و اين اعمال قدرت داراي مشروعيت و مقبوليت است، به زبان و دل مورد تحسين مردم واقع مي‌شود. رييس شوراي عالي امنيت ملي ادامه داد: افتخار پليس اين است كه خادم مردم در امنيت است، فضا را امن نگه مي‌دارد تا مردم راحت‌تر زندگي كنند و بسيار مهم است كه با مردم چگونه برخورد كنيم. حتي در برخورد با مجرم بايد حواس‌مان باشد كه با جرم برخورد مي‌شود. روحاني با يادآوري اين نكته كه معيار پليس بايد قانون باشد، اگر كسي قانون را شكست، شما متعرض خواهيد شد، گفت: اما در برخورد با مردم اخلاق حسنه، روي خوش، تواضع و ادب جزو وظايف همه ما است، مخصوصا نسبت به جوانان و زنان بايد خيلي حواس ما جمع باشد، زيرا اين طبقات خيلي حساس هستند و وظيفه ما نسبت به آنها سنگين‌تر است. روحاني ادامه داد: هم‌اكنون هفته‌اي نيست كه به رييس دولت گزارشي از يك تهديد اقتصادي، امنيتي و اجتماعي ارايه نشود اما وقتي درباره جزييات آن سوال مي‌كنند، مي‌بينند منطق درستي وجود ندارد و لازم نيست وارد عمل شويم. اما تهديد فرضي ممكن است تهديد واقعي درست كند، زيرا عكس‌العمل در برابر تهديد خيالي، به تهديد واقعي تبديل مي‌شود و پليس بايد به اين مساله مهم توجه كند. وي با تاكيد بر اولويت‌بندي و برخورد با قانون‌شكنان و متخلفان گفت: مردم گاهي از اينكه اولويت‌ها در برخورد با جرم‌ها رعايت نمي‌شوند، عصباني مي‌شوند. بايد با هماهنگي در كنار هم كار كنيم و اولويت‌ها را در جامعه مدنظر قرار دهيم. منكر اصلي و ريشه فساد در جامعه فقر، بيكاري، فساد و ريا است و مواد مخدر و استحكام نداشتن خانواده، اولويت‌هاي آسيب اجتماعي ما است.

 

مروري بر مجموعه اظهارات رييس‌جمهور درمورد امنيت اجتماعي در يك سال اخير

  اينقدر در زندگي مردم مداخله نكنيم، ولو به خاطر دلسوزي؛ بگذاريم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب كنند، نمي‌توان به زور و شلاق مردم را به بهشت برد. پيامبر (ص) شلاق در دست نداشت، پيامبر (ص) بشير و نذير بود و ما نيز بايد بشير و نذير باشيم. همه بايد كاري كنيم كه آرامش در جامعه حاكم باشد. (سخنراني در همايش بيمه سلامت همگاني 03/03/93)
  متاسفانه در جامعه امروز ما عده‌اي نهي از منكر را فقط و فقط به برخي خيابان‌ها و عليه زنان اختصاص داده‌اند. امروز بزرگ‌ترين منكر در كشور ما بيكاري است، بزرگ‌ترين معروف در جامعه توسعه است، بزرگ‌ترين منكر نيز كم‌آبي و بي‌آبي است و چرا منكر و معروف اينقدر پايين آمد و چه كسي اين فريضه را به چند فرع اسلامي كه البته مورد احترام ما است، تنزل داد. (مراسم بزرگداشت همسر امام (ره) 24/01/94)
  وظيفه نخبگان حل معضلات جامعه مثل عبور از ركود و بازگرداندن رفاه، نشاط و اميد به جامعه و تعالي اخلاق است، با ون و سرباز فرهنگ درست نمي‌شود. ارتقاي فرهنگ به عهده علما، بزرگان، حوزه‌ها و اساتيد است. آيا راه ايجاد عفاف ون است؟ خود بانوان كه از فرهيختگان جامعه هستند راه استقرار عفاف و حجاب را بلد نيستند؟ اينها روش و تحقيق مي‌خواهد. ما نبايد اگر كاري را انجام داديم و از آن نتيجه‌اي نگرفتيم آن را دوباره تكرار كنيم بلكه بايدآن را اصلاح كنيم و راه علمي براي ارتقاي اخلاق و نشاط پيدا كنيم. عده‌اي مي‌گويند بايد دختر و پسر را جدا كنيم. در اول انقلاب فردي مي‌گفت بايد براي اينكه زن و مرد در كنار هم در پياده‌رو راه نروند در آنجا ديوار بكشيم. پس ما گفتيم كه اين ديوار كوتاه باشد تا بتوانيم افراد را پيدا كنيم. عده‌اي در اول انقلاب به دنبال ايجاد ديوار در كلاس‌ها براي جدايي دخترها و پسرها بودند كه امام(ره) وقتي متوجه اين مساله شد بسيار عصباني شدند. به نظر من اين بحث‌ها سخيف كردن دين اسلام است. دين ما دين مشكلات و سختي‌ها نيست و اين‌همه پيچيدگي ندارد. ما بايد راه‌حل درست و علمي پيدا كنيم. همه حجاب و عفاف را دوست دارند زيرا حجاب موجب استحكام خانواده‌ها مي‌شود. قرآن نيز فلسفه حجاب را تامين امنيت مي‌داند و اين راه تامين امنيت بايد به وسيله عالمان و فرهيختگان پيدا شود. ما بايد ابتدا معروف را در جامعه ايجاد كنيم بعد آن را امر كنيم، ما بايد براي مردم معروف را توضيح و شرح دهيم. در عصر ما راهي جز اقناع وجود ندارد، ما بايد نسل جوان را اقناع كنيم ولي ما ديوار و فيلتر را ياد گرفته‌ايم و فكر مي‌كنيم با اين دو مشكلات حل مي‌شود. ما مريض را با ديوار، ون و فيلتر درمان نمي‌كنيم بلكه مريض را به متخصص مي‌سپاريم پس اگر سلامت راه علمي دارد فرهنگ، اقتصاد و مقابله با فساد نيز راه علمي دارد. (سخنراني در جمع نخبگان استان خراسان رضوي -16/06/93)
  بايد تشخيص خوب و بد را به صاحبنظران واقعي واگذار كنيم و بدانيم هيچ كس در مميزي بالاتر از وجدان عمومي و افكار عمومي نيست. «دولت معتقد است كه دخالتش را در همه امور بايد كمتر و كمتر كند و كار را به صاحبان فرهنگ بسپارد. صاحبان فرهنگ نياز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند. آنها بايد بگذرند و عبور كنند و تماشا كنند و چون صاحب انديشه و فكر و فرهنگند ديگران را ارشاد كنند. » (سخنراني در افتتاحيه نمايشگاه كتاب- 9/02/93)
  فرهنگ يك دنياي وسيعي دارد. در زمينه فرهنگي، بگير و ببندها جاي پايي نبايد داشته باشد. دنياي فرهنگ، سازوكار فرهنگي دارد. همان طور كه در اقتصاد هم اگر مي‌خواهيم مشكلات را حل كنيم، با سازوكارهاي اقتصادي بايد حل كنيم چون آنجا هم با بگير و ببند، مشكلي حل نمي‌شود. هر وقت خواستيم مشكل اقتصادي را با نيروي پليس و دستگيري و زندان حل كنيم موفق نبوديم. اما از طريق اقتصادي توانستيم مشكل را حل و فصل كنيم. (خرداد 92-مناظرات انتخاباتي)

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون