• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3229 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۶ ارديبهشت

پس از 15 سال با اجازه همسر شاملو منتشر مي‌شود

عاشقانه‌هاي احمد براي آيدا

 زينب كاظم‌خواه /شاعران و نويسندگان بعد از مرگ‌شان به حيات ادامه مي‌دهند. بعد از نبودن‌شان آثاري كه از آنها مانده براي ناشران جذاب مي‌شود و هر كدام به دنبال اثري چاپ نشده از او مي‌روند. اكنون نامه‌هاي عاشقانه شاملو كه به همسرش در طول سال‌ها نوشته قرار است منتشر شود. اين نامه‌ها 20 نامه عاشقانه‌اي است كه او در سال‌هاي 40 و 50 خطاب به آيدا نوشته است.
اما آيدا در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد: «دوست نداشتم اين نامه‌ها به اين زودي چاپ شوند.» او پيش از اين هيچگاه از انتشار اين نامه‌ها حرفي نزده بود، انگار مي‌خواست نامه‌ها را براي هميشه پيش خودش نگه دارد. شايد به اين خاطر كه دوست داشت وقتي نامه‌ها منتشر شوند كه خود او ديگر نباشد اما «ديگر قضيه لو رفته بود و بايد منتشر مي‌شدند.»
كتاب «مثل خون در رگ‌هاي من» نام اين اثر است كه آيدا سركيسيان بعد از 15 سال كه از مرگ اين شاعر مي‌گذرد اجازه انتشار اين نامه‌ها را داده است. اين مجموعه را نشر چشمه در 172 صفحه منتشر مي‌كند.
رابطه‌ عاطفي و عاشقانه احمد شاملو و آيدا سركيسيان يكي از مشهورترين وجوه زندگي اين شاعر است كه باعث تحولي در تجربه زيستي شاملو شد. طوري كه در بسياري از مشهورترين اشعارش رد پاي حضور آيدا كاملا محسوس است. به همين دليل مي‌توان اين رابطه را يكي از تاثيرگذارترين روابط عاشقانه‌اي دانست كه شخص شاملو نيز مدام به آن اشاره داشت. اين نامه‌ها فضاي حاكم بر همين احساسات شخصي شاعر است و صدالبته اشاره‌هايي به برخي مسائل ادبي و سياسي روزگار. هرچند اين امر آنچنان پررنگ به شمار نمي‌آيد.
در انتهاي كتاب نيز تصوير 17 نامه با دستخط شاعر گنجانده شده است. در واقع فارغ از محتواي خاص اين نامه‌ها مي‌توان آنها را بخشي از تاريخ زندگي شاعر به حساب آورد كه تا به امروز منتشر نشده ‌بود.
«مثل خون در رگ‌هاي من» دومين مجموعه از نامه‌هاي شاملو است كه در نشر چشمه منتشر مي‌شود.
 سال گذشته ع. پاشايي مجموعه‌اي از نامه‌هاي شاملو به خودش را تحت عنوان «تهران. خيابان آشيخ هادي» در همين انتشارات منتشر كرد. اين نامه‌ها را شاملو طي سه دهه دوستي‌اش با ع. پاشايي نوشته بود؛ نامه‌هايي كه بيشتر در مورد دغدغه‌هاي روزانه شاعر هستند و وجه ادبي ندارند. بيشتر اين نامه‌ها وقتي كه شاملو در سفر بوده نوشته شده‌اند و انگار سفرنامه‌هاي او هستند.
 نشر چشمه در آينده نزديك مجموعه‌اي از نامه‌هاي احمد شاملو به پسرش «سامان» را نيز منتشر خواهد كرد. اين كتاب «اُميد آفتابي من» نام دارد. به اين مجموعه بايد «كودكانه‌هاي بامداد» را نيز افزود كه چهارمين آنها يعني «قصه دختران ننه دريا» نيز در نمايشگاه عرضه خواهد شد.
آيدا مي‌گويد: نوشته‌هاي زيادي از شاملو هست كه هنوز منتشر نشده‌اند. يكي از كتاب‌هايي كه زير نظر آيدا منتشر مي‌شود كتاب كوچه است كه حرف «چ» اين كتاب در 600 صفحه از سوي نشر مازيار منتشر شد.
همسر اين شاعر مي‌گويد كه اين روزها مشغول كار  روي مجلدهاي ديگري از اين مجموعه است تا اين كتاب‌ها را نيز بي‌ هيچ افزوده و كاسته‌ و مطابق شيوه‌ و آخرين يادداشت‌هاي احمد شاملو آماده‌ چاپ كند.
پيش از اين نامه‌هاي عاشقانه نادر ابراهيمي به همسرش فرزانه منصوري در قالب كتابي به نام «چهل نامه كوتاه به همسرم» منتشر شده بود. نامه‌هاي عاشقانه‌ غلامحسين ساعدي به طاهره كوزه‌گراني نيز به نام «طاهره طاهره عزيزم» كتاب ديگري است كه چند سال پيش منتشر شد. اين نامه‌ها بعد از درگذشت طاهره كوزه‌گراني منتشر شد، نامه‌هايي كه مرحوم ساعدي در فاصله زماني 13 ساله از سال 1332 تا تيرماه 1345 نوشته بود. اين نامه‌هاي يك‌طرفه از سوي اين نمايش‌نامه‌نويس برجسته معاصر نوشته شد كه هرگز جوابي نداشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون