• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4503 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۴ آبان

سي‌وچهارمين قهرماني جوكوويچ در فرانسه رقم خورد

لبخند جوكر در پاريس

حسين طالب‌پور

 

 

نواك جوكوويچ صرب عصر روز يكشنبه پنجمين قهرماني‌اش را در رقابت‌هاي تنيس مسترز پاريس به دست آورد. اين تنيسور 32 ساله با پيروزي برابر دنيس شاپووالوف كانادايي در سنتر كورت پاريس جايزه 995 هزار يورويي مسابقه را به جيب زد و همچنين 1000 امتياز به اندوخته‌هايش در رنكينگ جهاني تنيس‌بازان افزود. جوكر با كسب اين هزار امتياز جاي رافائل نادال را در صدر بهترين تنيسورهاي جهان گرفت تا سال 2019 را با صدرنشيني به پايان برساند. جوكوويچ در حالي قهرماني تنيس مسترز پاريس را تصاحب كرد كه در طول رقابت‌ها حتي يك ست هم به حريفان خود واگذار نكرد. اين سي‌وچهارمين عنوان قهرماني قصاب بلگراد در طول دوران حرفه‌اي‌اش محسوب مي‌شود. نكته جالب توجه رقابت جوكو و شاپووالوف در فينال اين بود كه اين دو تنيسور ماه گذشته در رقابت‌هاي مسترز شانگهاي نيز با يكديگر روبه‌رو شده بودند. در آن تورنمنت تنيسور كانادايي بعد از پيروزي در دور نخست برابر فرانس تيافوئه از ايالات متحده در دور دوم با جوكوويچ روبه‌رو شد و با نتيجه 2 بر صفر و با امتيازات 6 بر 3 بازي را واگذار كرد. جوكوويچ بعد از آن مسابقه در مورد شاپووالوف گفته بود كه او تنيسور بسيار خطرناكي است. البته خود جوكر در تنيس شانگهاي در مرحله چهارم با باخت مقابل سيتسيپاس، با نتيجه دو بر يك از رقابت‌ها كنار رفته بود.

جوكوويچ رقابت‌هاي مسترز پاريس را با برد دو بر صفر مقابل موتت از فرانسه آغاز كرد. تنيسور صرب در دومين مسابقه با نتيجه مشابه دو بر صفر ادموند از بريتانيا را مغلوب كرد و راهي مرحله يك‌چهارم نهايي شد. او در اين مرحله با سيتسيپاس از يونان روبه‌رو شد و انتقام مسترز شانگهاي را از اين ورزشكار يوناني گرفت. جوكوويچ در اين مسابقه به راحتي و با حساب دو بر صفر به پيروزي رسيد و راهي نيمه نهايي شد. جوكر در مرحله ماقبل فينال گريگور ديميتروف روس را نيز با نتيجه دو بر صفر از پيش‌رو برداشت. البته جوكو در مبارزه با تنيسور بلغاري، در ست نخست دچار مشكل شد ولي در نهايت با نتيجه 7 بر 6 پيروز شد.

جوكوويچ در فينال مقابل تنيسور 20 ساله كانادايي كه هيچ افتخار بزرگي در كارنامه‌اش جز رسيدن به فينال همين تورنمنت ديده نمي‌شد هم كار سختي نداشت. در اين رقابت جوكو ابتدا موفق شد از كم تجربگي حريف استفاده كند و در ست نخست سه بر صفر پيش بيفتد. اما تنيسور چپ دست كانادايي كه حساب ويژه‌اي روي سرويس‌هايش كرده بود، توانست به بازي برگردد و در ست سرو خودش اولين گيم را از جوكوويچ بگيرد. از اين جاي مسابقه به بعد هر دو تنيسور توانستند ست‌هاي سرو خود را دشت كنند و در نهايت اين ست با نتيجه 6 بر 3 به نفع جوكوويچ پايان يافت.

در آغاز ست دوم اين شاپووالوف بود كه با سرويس‌هاي وحشتناك خودش جوكوويچ را غافلگير كرد و يك بر صفر جلو افتاد. جوكو اين عقب افتادگي را جبران كرد و نتيجه 1 بر 1 شد. اين روند تا 3 بر 3 شدن بازي ادامه پيدا كرد. به نظر مي‌رسيد هر چه به پايان مسابقه نزديك مي‌شويم از توان بدني جوكوويچ كم مي‌شود و ورق به سمت حريف جوانش برمي‌گردد. اين ديدگاه وقتي هواداران تنيس به ديدار فينال سال گذشته بين جوكوويچ و تنيسور گمنامي به نام كارن كاراچانوف فكر مي‌كردند، بيشتر تقويت مي‌شد. در آن مسابقه جوكوويچ مشخصا از لحاظ بدني مقابل حريف جوانش تحليل رفت و در نهايت بازنده شد.

با اين وجود تنيسور باتجربه صرب در آغاز گيم هفتم بازي، اندكي استراتژي خود را تغيير داد و حريف را از لحاظ رواني تحت فشار گذاشت. شاپووالوف جوان با هر امتيازي كه از دست مي‌داد دچار تنش عصبي مي‌شد. خنده‌هاي تلخ و هيستريك او و همچنين كوبيدن راكتش به زمين نشان‌دهنده پيروزي رواني جوكوويچ بود. جوكر در نهايت با بردن 3 گيم در مقابل از دست دادن يك گيم موفق شد با نتيجه 6 بر 4 ست دوم را به نفع خودش پايان دهد و جام قهرماني را به دست آورد. پلان آخر مسترز پاريس ضربه برگشت‌ناپذير جوكوويچ به سمت زمين حريف بود و بعد لبخند پيروزي قصاب بلگراد رو به تماشاچيان حاضر در سنتر كورت پاريس. جوكوويچ بعد از قهرماني در مسترز پاريس گفت: «اين يكي از بهترين بازي‌هاي امسال بود. من در اين هفته و به خصوص سه روز گذشته احساس خوبي داشتم. اين پيروزي مي‌تواند مشوق خوبي براي من در مسترز لندن باشد كه در ماه آينده برگزار مي‌شود. حالا يك هفته استراحت مي‌كنم و دوباره تمرين. اميدوارم يك تورنمنت عالي ديگر را پشت سر بگذارم.» جوكوويچ در مورد شاپووالوف نيز گفت: «دنيس براي اولين‌بار در فينال يك رقابت مسترز حاضر مي‌شود. اين تجربه جديدي براي او محسوب مي‌شود اما او به خوبي خودش را نشان داد. ما هر دو امروز خوب سرويس زديم. شايد به اين خاطر كه افراد زيادي در سالن حضور داشتند و به گرمي ما را تشويق مي‌كردند. البته رالي‌هاي زيادي در بازي شكل نگرفت. من محكم بازي كردم و امتيازات را به دست آوردم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون