• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3229 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۶ ارديبهشت

زلزله شرق آسيا نپال را در هم كوبيد و هزار كشته بر جاي گذاشت

مرگ دسته‌‌جمعي در 9/7 ريشتر

اعتماد| مردم نپال زنگوله‌هايي دارند كه هنگام عبادت آنها را تكان مي‌دهند تا خدايان‌شان بيدار شوند و آنها را در پناه خود بگيرند. اما انگار مردم پايتخت اين كشور، صبح ديروز بي‌تفاوت از كنار زنگوله‌هاي‌شان عبور كرده‌اند؛ شهر آنها تكان سختي خورده است.
در پايتخت نپال، برج‌ها فرو ريخته‌اند و خانه‌ها ويران شده‌اند. فرودگاه تعطيل و شهر با خاك يكسان شده است. بر اساس گزارش‌ها از منطقه نيروهاي امدادي تاكنون جنازه صدها نفر را از زير خروارها آوار بيرون كشيده‌اند و مردم به خيابان‌ها هجوم آورده‌اند. شدت زلزله به حدي بوده كه شهر تبديل به ويرانه شده و بيمارستان‌ها مملو از مصدوم است. تا چشم كار مي‌كند آوار ديده مي‌شود. كاتماندو، پايتخت نپال، در ماتم فرو رفته است.
ساعت 11:45 صبح ديروز به وقت محلي زلزله‌اي به بزرگي 9/7 ريشتر به مدت 35 ثانيه شهر كاتماندو، پايتخت نپال را به لرزه درآورد. شدت زمين‌لرزه به حدي بود كه تا لحظه تنظيم اين خبر دست‌كم 900 نفر كشته و هزاران تن مجروح شده‌اند. سخنگوي پليس نپال گفته است كه هنوز تعداد زيادي از مردم كاتماندو زير آوار مانده‌اند و احتمال مي‌رود كه شمار جان باختگان بسيار بيشتر از اين تعداد شود. بيشتر بيمارستان‌هاي پايتخت نپال مملو از مجروح است و هر لحظه بر تعداد آنها افزوده مي‌شود.
 با اينكه محل دقيق وقوع زمين‌لرزه بين كاتماندو پايتخت نپال و پوكارا، دومين شهر نپال اعلام شده اما شدت آن به حدي بوده كه در كشور بنگلادش و منطقه تبت نيز زلزله احساس شده و  آسيب‌هايي به بار آورده است. همچنين اين زلزله مرگ ده‌ها نفر در هند را رقم زده است. وزير كشور هند به خبرگزاري رويترز گفته است كه اين زلزله دست‌كم مرگ 20 نفر را در اين كشور به دنبال داشته و تعداد بالاي مصدومان، احتمال افزايش جان‌باختگان را بالا برده است.
فرودگاه بين‌المللي نپال نيز بر اثر اين زمين‌لرزه خسارات جدي ديده و تمامي پرواز‌ها به سمت نپال در فرودگاه‌هاي هند به زمين مي‌نشينند. برج تاريخي «داراهارا» از آثار تاريخي نپال نيز كه قدمت آن به قرن نوزدهم ميلادي برمي‌گردد، تحت تاثير اين زلزله به طور كامل تخريب شده است.
وقوع اين زلزله در حالي است كه تيم ملي فوتبال دختران زير 14 سال ايران براي برگزاري مسابقه رده‌بندي فوتبال دختران نوجوان منطقه مركز و جنوب آسيا، در مقابل تيم هند در كاتماندو به سر مي‌برد با اين حال مسوولان تيم اعلام كرده‌اند كه همه اعضاي تيم ملي ايران در سلامت كامل به سر مي‌برند. بهار حسن ميرزايي، پزشك تيم ملي درباره وضعيت سلامتي اعضاي تيم ملي ايران به سايت فدراسيون فوتبال گفته است كه « زلزله زماني رخ داده كه بازيكنان ايران در زمين حاضر شده بودند و به دليل اينكه بازيكنان و كادر فني در فضاي باز استاديوم حضور داشتند، خوشبختانه هيچ مشكلي براي‌شان رخ نداده و هيچ خطري اين تيم را تهديد نمي‌كند.» تيم ملي ايران قرار بود ساعت 11:45 صبح ديروز، درست لحظه‌اي كه زمين‌لرزه اتفاق افتاد، در برابر تيم هند بازي كند كه به دليل زلزله اين بازي لغو شد.
زمين‌لرزه شديد ديروز كوه‌هاي هيمالياي اورست را نيز تحت تاثير قرار داده و مرگ 8 كوهنورد را در اين ارتفاعات رقم زده است. اما اين تعداد احتمالا تنها تلفات در اين ارتفاعات نيست چراكه وزير گردشگري نپال با «گسترده» توصيف كردن خسارات وارده احتمال داده است كه «كوهنوردان زيادي از كشورهاي مختلف دنيا بر اثر اين زلزله در بهمن كوه‌هاي اورست مفقود شده‌اند.»
ساعاتي پس از زلزله، نارندرا مودی، نخست وزیر هند از اعزام یک هواپیمای حمل و نقل نظامی حامل سه تن تجهیزات، سه هواپیمای حامل بیمارستان سیار و تیم های نجات به نپال خبر داد.
شهر كاتماندو پيش از اين نيز زمين لرزه‌هاي مرگباري را تجربه كرده است. در سال 2011 بر اثر وقوع زمين‌لرزه در اين شهر 110 نفر جان خود را از دست دادند. با اين حال هنوز زلزله بزرگ نپال در سال 1943 كه 16000 كشته در كاتماندو برجاي گذاشت از خاطره‌ها نرفته است.

 برش 1

در زمان وقوع زلزله اعضاي تيم ملي فوتبال دختران زير 14 سال ايران در يكي از استاديوم هاي كاتماندو ي نپال در حال گرم كردن براي برگزاري بازي مقابل تيم ملي هند در چارچوب مسابقات قهرماني فوتبال نوجوانان جنوب و جنوب شرقي آسيا بودند كه از آسيب زلزله در امان ماندند. بهار حسن ميرزايي، پزشك تيم ملي فوتبال ايران گفته است كه درست با شروع بازي زمين به شدت به لرزه افتاد كه خوشبختانه به خاطر حضور بازيكنان در استاديوم و فضاي باز به هيچ كدام از اعضاي تيم آسيبي وارد نشد.

 برش 2

فدراسيون كوهنوردي ايران اعلام كرده است كه سه كوهنور ايراني نيز در هنگام سقوط بهمن در يكي از كمپ هاي كوهنوردي هيماليا به نام «خومبو روالينگ» در ارتفاعات هيماليا بودند كه خوشبختانه به آنها هيچ آسيبي وارد نشده است. اين سه كوهنور ايراني «پروانه كاظمي»، «عظيم قيچي ساز» و «عليرضا بهپور» هستند كه براي صعود به ارتفاعات هيماليا عازم نپال شده بودند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون