• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4515 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۹ آبان

اوج‌گيري جنجال‌هاي ستاره آرژانتيني

مسي ديگر پسر خوب فوتبال نيست

علي كربلايي

ليونل مسي ابرستاره آرژانتيني دنياي فوتبال در جريان مسابقات كوپا آمه‌ريكا 2019، مسوولان كنفدراسيون كونموبل را فاسد خواند و اعلام كرد همه‌چيز براي قهرماني برزيل تدارك ديده شده بود. چنين حرف‌هايي بين هواداران فوتبال تقريبا عادي است و در هر تورنمنتي چنين شايعاتي به گوش مي‌رسد؛ اما اينكه ليونل مسي، بهترين بازيكن جهان شروع به گفتن چنين حرف‌هايي كند كمي دور از انتظارات است. او بعد از كسب مدال برنز به خبرنگاران گفت: «آرژانتين نبايد خودش را قاطي چنين فسادي كند. همه‌ چيز عليه ما بوده. مسوولان فاسد و داوران نگذاشتند كه ما به فينال برسيم. فساد باعث شد كه مردم نتوانند از اين بازي‌ها لذت ببرند. صحنه درگيري من با‌گري مدل تنها كارت زرد داشت اما من تاوان حرف‌هايم پس از بازي با برزيل را دادم. داور با ديدن تصاوير مي‌توانست نظرش را عوض كند، اما تصميم گرفت روي حرف خودش بماند. شكي نيست كه برزيل قهرمان خواهد شد. همه ‌چيز براي قهرماني آنها مهيا شده است.» اين سخنان كاپيتان آرژانتين تاوان چندان سنگيني براي او نداشت و حكم سه ماهه محروميت او همزمان بود با تعطيلات تابستاني جهان فوتبال. اين صحبت‌هاي مسي، آغازي بود بر طغيان‌گري‌هاي ستاره معمولا آرام آرژانتيني. او كه به «پسر خوب» فوتبال مشهور است، به نظر مي‌رسد چندان هم تمايل ندارد چنين چهره‌اي از خودش به يادگار بگذارد. او در چند ماهه اخير به سيم آخر زده و واكنش‌هايي نشان مي‌دهد كه پيش‌تر از او نديده بوديم.

در همين هفته گذشته، مسي دو بار وارد درگيري با مربي و بازيكنان تيم حريف شده است. لئو مسي در جريان ديدار دوستانه برزيل و آرژانتين در رياض، در دو صحنه جنجال‌آفرين شد؛ يكي صحنه پنالتي اعلام شده براي آرژانتين كه برخي معتقدند او دايو زده و خطايي روي مسي صورت نگرفته و ديگري صحنه درگيري مسي با تيته، سرمربي تيم ملي برزيل. تيته در پايان بازي گفت كه مسي با پرخاش به او گفته دهانش را ببندد. دو روز پيش و در سرزمين‌هاي اشغالي قدس، تيم‌هاي اروگوئه و آرژانتين در يك بازي دوستانه به مصاف هم رفتند. در جريان بازي خطاي ماتياس وسينو، هافبك اروگوئه، باعث عصبانيت شديد ليونل مسي شد و اين فوق ستاره آرژانتيني به‌شدت نسبت به اين موضوع اعتراض كرد. بعد از اعتراض مسي، ادينسون كاواني نيز وارد درگيري شد؛ موضوعي كه باعث شد يك بحث نسبتا شديد بين كاواني و مسي به وجود بيايد. همه ‌چيز به نظر يك درگيري ساده فوتبالي مي‌آمد، اما لب‌خواني حرف‌هاي مسي و كاواني، نشان مي‌دهد كه اوضاع بدتر از اين حرف‌هاست. كاواني به مسي گفته: «مي‌خواهي دعوا كني؟» و مسي پاسخ داده: «هر وقت و هر جا كه بخواهي!»

اين شيوه حرف زدن مسي بيشتر به بچه‌هاي مدرسه‌اي شباهت دارد نه يك ابرستاره فوتبال. قرار دعوا گذاشتن مقابل چشم‌هاي ميليون‌ها بيننده تلويزيوني، چيزي نبود كه تا يك سال پيش از مسي انتظار داشته باشيم، اما با شخصيت عصبي‌مزاج جديد مسي، هر چيزي ممكن است. تياگو سيلوا، كاپيتان پاري‌سن‌ژرمن و برزيل، در جديدترين مصاحبه‌اش از سوءاستفاده مسي از احترامي كه داوران براي او قائلند، صحبت كرده. او به ماركا گفته: «مسي مي‌خواهد از احترامي كه همه، ازجمله داوران، برايش قائل هستند، براي كنترل بازي استفاده كند. او دو خطا مي‌كند و داور هيچ حرفي نمي‌زند. مسي همچنان اعتراض مي‌كند و او به خنده‌هايش ادامه مي‌دهد. شما به عنوان داور بايد احترام و علاقه‌تان به مسي در بيرون از زمين را كنار بگذاريد. مسي همواره تلاش مي‌كند داوران را به گرفتن كاشته‌هايي در مناطق خطرناك مجاب كند. هميشه همين كار را مي‌كند. با بازيكناني كه در اسپانيا بازي مي‌كنند هم حرف زديم و حرف مرا تاييد كردند. در لاليگا هم مسي با همين ترفند به دنبال كنترل كردن بازي است. او مي‌خواهد در تصميم‌گيري‌هاي داوران تاثير بگذارد. در ليگ قهرمانان اروپا مسي چنين مزيتي ندارد چون داوران سخت‌گيرتر هستند، بنابراين زياد نمي‌بينيد كه مسي بخواهد روي داور تاثير بگذارد. داوراني هستند كه به خاطر علاقه يا احترامي كه براي مسي قائل هستند، به سود او قضاوت مي‌كنند، چون ما نيمار را نداشتيم، از اين بابت برتري با آرژانتين بود.» صحبت‌هاي تياگو سيلوا يك اتهام واضح به مسي است، البته او در پايان با جمله‌ «چون ما نيمار را نداشتيم از اين بابت برتري با آرژانتين بود» به نوعي مي‌خواهد حرف‌هايش را تعديل كند و اين‌طور جلوه دهد كه داوران براي تمام بازيكن‌هاي بزرگ احترام ويژه‌اي قائلند، اما اينكه مسي از اين احترام سوءاستفاده مي‌كند، حرف ساده‌اي نيست. لئو مسي بازيكن آرامي است كه اگر عصباني هم شود، با بالا بردن كيفيتش در زمين آن را خالي مي‌كند و حريف را با گل‌ها و حركات نمايشي‌اش جريمه مي‌كند.

در چند ماهه اخير، مسي پس از مدت‌ها با كارت قرمز داور جريمه شد، به كنفدراسيون فوتبال امريكاي جنوبي تهمت زده كه از برزيل حمايت مي‌كند، سرمربي برزيل را به سكوت دعوت كرده، با ادينسون كاواني قرار دعوا گذاشته و تياگو سيلوا او را محكوم به سوءاستفاده از احترام داوران كرده است. همه‌چيز آماده است تا اعلام كنيم با يك لئو مسي جديد روبه‌رو هستيم. مسي در تمام سال‌هاي حضورش در بارسلونا حتي يك‌بار هم كارت قرمز دريافت نكرده، اما در آرژانتين اوضاعش متفاوت است و دو بار با كارت قرمز داوران جريمه شده است. مسي در سال‌هاي فوتبالش همواره محكوم شده كه قدرت رهبري تيمش را ندارد و نمي‌تواند در نقش يك ژنرال سركش مانند مارادونا، آرژانتين را به قهرماني جهان برساند. اما در حال حاضر او چهره ديگري از خودش به نمايش گذاشته كه شايد چندان هم بي‌ربط به اين ديدگاه نباشد. شايد مسي مي‌خواهد با تندخويي و عصبانيت، در مسير كوپا آمه‌ريكا 2020 و جام جهاني 2022 قطر، آرژانتين را به قهرماني جهان برساند. بايد ديد تبديل مسي از پسر خوب به مرد تندخو، چه تاثيري بر عملكرد فوتبالي او خواهد گذاشت. او همچنان در حسرت جام ملي است و براي اينكه خودش را به عنوان بهترين بازيكن تاريخ فوتبال تثبيت كند، نيازمند اين است كه يك جام ملي ارزشمند مثل جام جهاني را در كارنامه داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون