• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4515 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۹ آبان

انريكه دوباره سرمربي اسپانيا شد

اخراج مورنو وسط بازي با روماني

فوتبال ملي اسپانيا در دو سال گذشته دستخوش تغييرات زيادي بوده است. در تمام اين تغييرات نيز رد پاي فدراسيون فوتبال اين كشور و شخص روبيالس، رييس فدراسيون ديده مي‌شود. بعد از اينكه در سال 2016 دل بوسكه از هدايت تيم ملي اسپانيا كنار رفت، ماتادورها وضعيت با ثباتي را نديده‌اند. ابتدا جولين لوپتگي سرمربي اين تيم و با لاروخا راهي جام جهاني شد. اما دو روز مانده به شروع مسابقات روبيالس به خاطر اينكه لوپتگي با رئال مادريد قرارداد بسته بود، او را از كار بركنار كرد و فرناندو هيرو را به جايش روي نيمكت نشاند.

در آن مقطع نحوه اخراج لوپتگي و عجله فدراسيون فوتبال اين كشور كه منجر به حذف اسپانيا در مرحله يك‌هشتم نهايي جام جهاني شد، انتقادات بسياري را برانگيخت. بعد از حذف اسپانيا هيرو از تيم جدا شد و لوييز انريكه سرمربي سابق بارسلونا هدايت تيم ملي كشورش را بر عهده گرفت. انريكه نتايج خوبي با اسپانيا به دست آورد اما در ميانه راه، مجبور شد به دليل بيماري دخترش از كار استعفا دهد. بعد از استعفاي انريكه دستيارش رابرت مورنو هدايت اسپانيا را در 9 بازي مرحله مقدماتي يورو بر عهده گرفت.

كناره‌گيري انريكه در شرايطي رخ داد كه به واسطه بيماري دخترش ترحم بسياري را برانگيخت. در جو احساسي حاكم بر ماجرا فدراسيون فوتبال اسپانيا به او قول داد با حل شدن مشكل بيماري دختر انريكه، دوباره سكان هدايت تيم ملي به لوييز برسد. همچنين مورنو نيز تاكيد كرد لوييز انريكه دوست من است و دوستي ما مقدم بر مربي‌گري تيم ملي خواهد بود. اگر او يك روز بخواهد به تيم ملي باز گردد من دوباره دستيار او خواهم شد. همچنين بسياري از مردم كشور اسپانيا نيز به انريكه نشان دادند كه او را حمايت خواهند كرد تا دوباره به روزهاي خوب برگردد.

دختر انريكه چند ماه پيش بر اثر بيماري سرطان درگذشت. انريكه درگير بحران روحي از دست دادن دخترش بود و در سمت مقابل اسپانيا با هدايت مورنو نتايج خوبي مي‌گرفت. اما دوشنبه شب و در جريان آخرين ديدار ماتادورها با روماني در انتخابي يورو در حالي كه شاگردان مورنو حريف را گلباران كرده بودند، خبري در رسانه‌ها منتشر شد كه جو تيم اسپانيا را به هم ريخت. رسانه‌ها به صورت فوري گزارش دادند مورنو از هدايت تيم ملي اسپانيا كنار گذاشته شده است. اين خبر در حين بازي به گوش مورنو رسيد و باعث شد او بعد از بازي در كنفرانس مطبوعاتي شركت نكند. همچنين بازيكنان نيز تصميم گرفتند از راهروي پشتي ورزشگاه خارج شوند تا با خبرنگاران روبرو نشوند. از صبح روز سه‌شنبه رسانه‌ها از بحران در تيم ملي اين كشور به خاطر اتفاقات رخ داده در بازي با روماني نوشتند و اين دوباره روبيالس بود كه با نوع رفتارش در اخراج سرمربي تيم ملي كشورش مورد انتقادات گسترده قرار گرفت.

با اين حال فدراسيون فوتبال اسپانيا اجازه نداد بحران و گمانه‌زني ادامه پيدا كند. اين نهاد ظهر ديروز در يك نشست مطبوعاتي اعلام كرد انريكه دوباره به نيمكت تيم ملي اسپانيا بازخواهد گشت. رييس فدراسيون فوتبال اسپانيا گفت: «لوئيز انريكه به پست قبلي خود به عنوان سرمربي تيم ملي اسپانيا بازخواهد گشت. همان زماني كه انريكه استعفا داد به روشني اعلام كرديم كه وقتي لوئيز شرايط بازگشت به كار را پيدا كند، بار ديگر سرمربي اسپانيا خواهد شد. ما در هر لحظه و زماني در اين مورد شفاف و روشن بوديم. هفته گذشته روبرت مورنو در جلسه‌اي با من شركت كرد و به ما گفت كه لوئيس انريكه قصد بازگشت دارد. در نتيجه تصميم گرفتيم با لوئيس انريكه صحبت كنيم. او در آن جلسه پس از صحبت در مورد مسائل شخصي خبر داد كه قصد بازگشت دارد. ديروز به مورنو خبر دادم كه بازي با روماني آخرين روز حضورش به عنوان سرمربي خواهد بود. در نهايت دوشنبه مورنو به ما اطلاع داد كه قصد كناره‌گيري دارد تا مانعي براي برگشت انريكه وجود نداشته باشد. پس از بروز شايعات در اين زمينه شاهد تحريكات و وضعيتي بحراني بوديم و بايد اين مشكل را حل مي‌كرديم. بايد تاكيد كنم كه مورنو خود قصد ترك تيم را داشت و در اين مورد هيچ مذاكره‌اي انجام نشد. ما به قولي كه در مورد انريكه داده بوديم عمل كرديم و در مورد او وفادار مانديم.»

توضيحات روبيالس نشان مي‌دهد جو منفي‌اي كه عليه او و انريكه به خاطر دور زدن مورنو شكل گرفته بود، اشتباه بوده است. در واقع اين خود مورنو است كه انتظار داشته به خاطر 7 برد و 2 تساوي در 9 ديداري كه هدايت اسپانيا را بر عهده داشته، به او فرصت داده شود تا هدايت اسپانيا را در يورو به دست بگيرد. اما واقعيت نشان مي‌دهد او از همان ابتدا هم مي‌دانسته با بازگشت انريكه بايد جا را براي دوست قديمي‌اش باز كند. اما همچنان مي‌توان به او بابت دلخور شدنش از اعلام خبر اخراجش در وسط بازي حق داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون