• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4515 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۹ آبان

از يواس اوپن تا حراجي گلدين

50 هزار دلار براي يك راكت شكسته

بازيكنان تنيس زيادي بوده‌اند كه هنگام بازي از عصبانيت راكت‌شان را شكسته‌اند. اما هيچ‌يك از اين راكت‌هاي شكسته به اندازه راكت برند ويلسون سرنا ويليامز در جريان فينال تنيس آزاد امريكا مقابل نائومي اوزاكا در سال 2018 خبرساز نشده است. اين اتفاق در زمان خودش موجب اختلاف جنجالي او با داور بازي شد. داور نيز او را مجازات كرد و بعد از اين مجازات بود كه سرنا مسابقه را از دست داد. اين تنيسور بعد از باخت يك بحث و جدل جالب در مورد جنسيت و نژادپرستي و اجراي قوانين در دنياي تنيس را كليد زد.

حالا آن راكت تبديل به يك قطعه عتيقه و البته غيرمعمول در كلكسيون‌هاي ورزشي شده است. اين راكت در حراجي گلدين قرار است به فروش برسد. پيشنهاد افتتاحيه براي خريد اين راكت 2000 دلار بوده است اما پيش‌بيني مي‌شود اين رقم تا چندين برابر بالا برود. كن گلدين بنيانگذار حراج‌هاي گلدين مي‌گويد: «من فكر مي‌كنم حداقل قيمت راكت 10000 دلار باشد و البته تعجب نمي‌كنم اگر قيمت تا 25000 يا حتي 50000 دلار هم برود.» راكت ويليامز يكي از 1600 مورد موجود در حراج است. در اين فهرست يكي از مدال‌هاي طلاي المپيك متعلق به جسي اوونز نيز ديده مي‌شود. اما چگونه يك راكت كه نهايتا بايد روانه سطل زباله مي‌شد به يك حراجي راه يافت؟

در سپتامبر 2018، ويليامز بعد از تولد دخترش به مسابقات تور جهاني تنيس بازگشته بود و در دومين فينال گرانداسلم خود در آن سال بازي مي‌كرد. سرنا در ست دوم مقابل اوزاكا راكتش را شكست. سرنا ست اول را 6 بر 2 باخته بود. در ست دوم داور به او به خاطر ارتباط غيرقانوني با مربي تذكر داد. البته سرنا اين اتهام را نپذيرفت. چند دقيقه بعد او به خاطر عملكرد بد خودش در به دست آوردن يك امتياز راكتش را به زمين كوبيد و داور دوباره به او تذكر داد كه اين تذكر دوم منجر به دادن يك امتياز به حريفش شد.

بعد از اين سرنا بدون اينكه بفهمد چه اتفاقي افتاده به صندلي استراحتش رفت. به گفته جاستين آرينگتون هولمز، توپ جمع كني كه از سال 2013 مشغول به فعاليت است و در آن روز پشت ويليامز قرار داشت، راكت بدون هيچ‌گونه توجهي روي زمين مانده بود. طولي نكشيد كه ويليامز از راي داور آگاه شد و اختلافي جديد بين او و داور شكل گرفت. سرنا داور را دزد ناميد و يك اخطار ديگر دريافت كرد. حتي بحث به دادگاه و شكايت نيز كشيده شد. پايان هرج‌ومرج مسابقه با راكت افتاده روي زمين رقم خورد.

هولمز گفت بعد از مسابقه با ويليامز صحبت كردم و باهم عكس گرفتيم. من از او پرسيدم آيا مي‌توانم راكت را داشته باشم؟ هولمز ادامه داد ويليامز و خواهرش ونوس طي ساليان گذشته با او رابطه‌اي دوستانه داشتند. هولمز كه در حال حاضر در مقطع زيست‌شناسي كالج بوستون تحصيل مي‌كند، گفت: «بسياري از بازيكنان خوب هستند. اما برخي مثل اين دو خواهر كمي بيشتر مراقب رفتارشان هستند. آنها هميشه سلام مي‌كنند و نام ما را مي‌پرسند و براي رابطه‌اي دوستانه تلاش مي‌كنند.»

بعد از مسابقات هولمز راكت را برداشت و با خود به بوستون برد. تابستان گذشته او هنگام تميز كردن خانه متوجه راكت شد و به پيشنهاد يكي از دوستانش تصميم گرفت آن را به يك مغازه وسايل كلكسيوني در منهتن بفروشد. اين مي‌توانست كمك خرجي خوبي براي او در زمان دانشجويي باشد. هولمز راكت را به فروشگاه مي‌برد اما خريدار به او مي‌گويد چيزهايي در مورد اين راكت مي‌داند ولي مطمئن نيست كه ارزشش چقدر است.

پيشنهاد 500 دلاري مورد موافقت هولمز قرار مي‌گيرد. او نامه‌اي را براي تاييد اينكه ويليامز راكت را بعد از بازي به او بخشيده مي‌نويسد و تحويل خريدار مي‌دهد. هولمز بعد از آن اصلا در مورد راكت فكر نكرده بود تا اينكه متوجه مي‌شود اين راكت در حراجي با قيمتي بسيار بيشتر قرار است به فروش برسد. هولمز گفت: «اميدوارم زمان به عقب برگردد. من واقعا نمي‌دانستم ساز و كار خريد اين اشيا به چه شكلي است. من در آن لحظه فقط مي‌خواستم از شر اين راكت خلاص شوم.»

گلدين گفت كه كالاهاي ورزشي با چنين پيش‌زمينه‌هاي منفي‌اي خيلي نادر است. اين استثنائات خيلي قابل توجهند. اشيايي نظير چوب بيسبال شكسته به جا مانده از درگيري راجر كلمنتس و مايك پيازا در ليگ بيسبال در سال 2000 و كلاه شكسته تام برادي در بازي Deflategate در ليگ حرفه‌اي فوتبال امريكايي. گلدين همچنين افزود: «ما براي تاييد صحت كالاها با ورزشكاران تماس نمي‌گيريم. در اينجا 1600 قلم جنس موجود است و اين منطقي نيست كه ما بخواهيم با همه صحبت كنيم. ورزشكاران گاهي اوقات وقتي متوجه مي‌شوند اشيايي از آنها فروخته شده ناراحت مي‌شوند. ما شركتي را استخدام كرده‌ايم كه از اشيا عكس‌هاي با كيفيت و با حجم بالا بگيرد تا كساني كه در اينترنت اينها را مي‌بينند از كيفيت و صحت آن آگاه شوند.»

در حالي كه هولمز ديگر هيچ حقي براي راكت ندارد، ابراز اميدواري كرد كه اگر اين راكت خيلي گران فروخته شد، صاحب فعلي همه پول‌ها را به جيب نزند. وي گفت: «آنها مي‌توانند براي خيريه يا مكاني نظير آكادمي تنيس هارلم جونيور مقداري پول اهدا كنند. من فقط اميدوارم كه آنها دنبال چيزهاي بهتري باشند.»

منبع: نيويورك تايمز

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون