• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4519 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۴ آذر

«اعتماد» از آخرين تحركات انتخاباتي اصولگرايان گزارش مي‌دهد

مساله‌اي به نام «پايداري»

قريب به يك دهه است كه پايداري‌ها «مساله» اصولگرايان هستند، همان راست‌گراياني كه از دل دولت محمود احمدي‌نژاد بروز و ظهور يافتند، با اينكه عمدتا سن و سالي نداشتند اما خود را از السابقون انقلاب هم انقلابي‌تر مي‌دانستند و يك تنه جلوي مفاهيمي چون «شيخوخيت» و «رهبري كاريزماتيك» و... ايستادند تا ثابت كنند وقت آن رسيده كه در اردوگاه اصولگرايي خانه تكاني انجام شود و سنتي‌هاي سن و سال‌دار و محافظه‌كار جاي خود را به جوانان تند و تيز بدهند كه به هر قيمتي سوداي مديريت و حذف رقيب را در سر دارند. پيش و پس از همين چند انتخاباتي كه دو جريان سياسي از سر گذرانده‌اند، همواره اين پرسش مطرح بوده كه اين‌بار پايداري‌ها مي‌خواهند چه كنند يا چه كردند كه «اجماع» حاصل نشد. اين گزاره به‌ويژه در انتخابات اسفند‌ماه 94 جدي‌تر مطرح شد. از همين‌رو‌ اين‌بار و با نزديك شدن به انتخابات اسفندماه 98 بار ديگر اصولگرايان در اظهارنظرها و گفت‌وگوهاي رسانه‌اي‌شان به اين «مساله» پاسخ مي‌دهند كه آيا پايداري‌ها راضي به ائتلاف مي‌شوند يا خير؟ آنچه در لا‌به‌لاي اظهارات اعضاي اين گروه ديده مي‌شود، «ائتلاف مشروط» است. به اين معنا كه اگر گزينه‌هاي مورد علاقه و مورد وثوق پايداري‌ها در فهرست نهايي حضور داشته ‌باشند، مي‌توان اميد داشت كه اصولگرايان به يك فهرست مشترك دست ‌يابند اما اگر منويات آنها برآورده نشود و نيروهاي به اصطلاح پايداري‌ها «انقلابي» در ليست انتخاباتي قرار نگيرند، بايد شاهد انتشار دست‌كم 2 فهرست انتخاباتي اصولگرا در اسفندماه 98 باشيم.

 

ائتلاف؟ خير، فكر نمي‌كنم!

بيژن نوباوه، نماينده پيشين مجلس كه خود با فهرست انتخاباتي پايداري‌ها وارد مجلس شد، اخيرا در گفت‌وگويي اعلام كرده كه اين‌بار وضعيت «طبق سنوات گذشته احتمالا نخواهد بود. اين دوره شايد متفاوت باشد چون يك مقدار مساله فرق مي‌كند. بالاخره افرادي با پتانسيل قوي هستند كه نظرات سنتي را درباره اجماع اصولگرايان قبول ندارند. اگر به روش گذشته عده‌اي بنشينند براي ديگران نفر انتخاب كنند، اين شدني نيست و نتيجه‌بخش نخواهد بود.» نوباوه، نماينده دوره هشتم و نهم مجلس در گفت‌وگو با «نامه‌نيوز» پايداري‌ها را بخشي از جريان اصولگرايي مي‌داند كه ظرفيت‌ بالايي دارند «اما وقتي در اين جريان بحث مي‌شود رفتارها با آنها خوب نيست. بنابراين آنها ممكن است خودشان جدا شوند و حرف داشته باشند. البته ممكن هم هست كه به نتيجه برسند ولي اينكه الان صحبت مي‌شود دوباره به شكل سنتي اجماع مي‌شود، من مي‌گويم «خير»، فكر نمي‌كنم.» اين نماينده پيشين مجلس و خبرنگار صداوسيما نقدي هم بر شوراي نيروهاي انقلاب دارد و معتقد است برخي در اين شورا حضور دارند كه صلاحيت اين اسم را ندارند؛ چون نه انقلابي هستند و نه كاريزما. نوباوه همچنين شيوه فهرست‌نويسي انتخاباتي اصولگرايان را قابل ‌نقد مي‌داند و معتقد است: «اگر دوباره از روش‌هاي ناموفق گذشته استفاده شود، هيچ‌ يك از نظرسنجي‌ها را هم قبول نكنند و به مردم دروغ بگويند، قطعا شكست مي‌خورند؛ چون بعضي افراد كه مورد وثوق اين آقايان نيستند اما به اندازه همه 25 نفري كه آنها نشستند تصميم گرفتند، راي دارند.»

 

علامه اصولگرايان مي‌آيد؟!

دوم اسفندماه، همزمان با برگزاري انتخابات دور يازدهم مجلس شوراي اسلامي، انتخابات ميان‌دوره‌‌اي مجلس خبرگان رهبري نيز برگزار خواهد شد. مجلسي كه در 4 سال گذشته تعداد صندلي‌هاي خالي‌اش دست‌كم به 7 صندلي رسيده و مردم بايد جايگزين‌هايي براي آيات عظام هاشمي‌رفسنجاني، شاه‌آبادي، هاشمي‌شاهرودي، مهمان‌نواز، مومن، ايماني و ميرمحمدي‌زرندي انتخاب كنند. انتخابات‌هاي قبلي مجلس خبرگان رهبري عمدتا كمتر سياسي بود، اما آخرين انتخابات اتفاقا در فضايي رقابتي‌تر و سياسي برگزار شد. سال 94 نام آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در ليست انتخاباتي جامعه مدرسين حوزه علميه قم قرار نگرفت، همين موضوع باعث شد دو فهرست جداگانه براي انتخابات خبرگان منتشر شود كه در نهايت منجر به حذف آيت‌الله محمد يزدي و محمدتقي مصباح‌يزدي از ميان برگزيدگان مردم شد. حال به نظر مي‌رسد كه پس از خالي شدن 7 كرسي در مجلس خبرگان رهبري برخي گروه‌هاي سياسي و تشكل‌ها هم به فكر افتاده‌اند تا اين صندلي توسط روحاني مورد وثوق‌شان پر شود. از همين‌رو خبرگزاري تسنيم خبر داده كه «جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران طي نامه‌اي از علامه محمدتقي مصباح‌يزدي براي حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبري دعوت كرده است». اين تشكل طي نامه‌اي كه با نقل‌قولي از رهبري آغاز شده محمدتقي مصباح‌يزدي را «علامه» خطاب كرده و از او پرسيده است «حال كه شما چنين جايگاه والا و مهمي داريد؛ آيا اين جفا نيست در حق ما و مردم كه در يكي از مهم‌ترين نهادهاي جمهوري اسلامي در اين برهه زماني حضور نيافته و مجلس خبرگان را از بركات وجودي خود بدين وسيله متنعم نفرماييد؟»

 

نگراني سنتي‌ها

دبير حزب موتلفه اسلامي استان قم مخالفت اين حزب را با ليست انتخاباتي جبهه شوراي هماهنگي اصولگرايان قم اعلام كرده است. چندي پيش بود كه جبهه شوراي هماهنگي اصولگرايان استان قم با تقاضاي احمد اميرآبادي‌فراهاني نماينده قم در مجلس دهم و با حضور 6 حزب اصولگراي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي، جمعيت جانبازان انقلاب اسلامي، جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي، جمعيت پيشرفت و عدالت انقلاب اسلامي، جمعيت آبادگران انقلاب اسلامي و جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي تشكيل شد. اين جبهه احمد اميرآبادي‌فراهاني و مجتبي ذوالنوري نمايندگان فعلي قم و همچنين عليرضا زاكاني را به عنوان نامزدهاي مورد حمايت خود براي انتخابات مجلس يازدهم اعلام كرد و علي لاريجاني را در فهرست انتخاباتي خود قرار نداد. از همين‌رو بازاري‌هاي سنتي هم به اين تصميم‌گيري كه در آن سهمي ندارند، اعتراض كرده و نگراني خود را ابراز كرده‌اند. محمد عرب، دبير حزب موتلفه اسلامي استان قم به «ايسنا» گفته: «حزب موتلفه اسلامي استان قم در هيچ شورايي و ائتلافي كه در راس آن احدي از نمايندگان يا كانديداهاي مجلس شوراي اسلامي باشد يا با مهندسي ايشان شكل گرفته باشد، شركت نكرده و نمي‌كند و آن را مخالف روحيه كار جمعي و انقلابي مي‌داند، حزب موتلفه قم برخي از جبهه‌ها را مصداق «همه با من» مي‌داند و به دنبال تشكيل ائتلافي است كه «همه با هم» كانديداهاي اصلح را براي نمايندگي از مركز انقلاب معرفي كنند.» اين عضو حزب موتلفه همچنين معتقد است شهر قم به اندازه كافي «نيروي انقلابي و متعهد و متخصص براي ورود به مجلس دارد كه نيازي به استقراض شخصيت از ساير شهرها» ندارد و دعوت برخي گرو‌ه‌هاي سياسي از بعضي «برادران اهل و متولد ساير شهرها به كانديدا شدن از قم اهانت به مردم و اهالي قم» محسوب مي‌شود.

 

سعيد جليلي نمي‌آيد

فارغ از بحث فهرست‌هاي انتخاباتي اين روزها بحث چهره‌هاي مطرح اصولگرا براي سرليستي از تهران و برخي كلانشهرها نيز داغ است. از محمدباقر قاليباف كه مدت‌هاست در تلاش براي كسب راي مردم و سياسيون جهت حضور در قوه مقننه يا مجريه است، گرفته تا سعيد جليلي كه رقابت با حسن روحاني را در سال 92 آزموده است. با اين حال مسوول هماهنگي شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب در استان خراسان رضوي خبر داده كه حضور سعيد جليلي از مشهد منتفي است. حميدرضا ترقي با بيان اينكه در استان خراسان رضوي شرايط براي وحدت گزينه‌هاي انقلابي مهيا شده است، در پاسخ به اين پرسش كه گفته مي‌شود سعيد جليلي از مشهد، كانديداي انتخابات مجلس خواهد شد، به تسنيم توضيح داده كه او در ابتدا به عنوان گزينه مطرح بود اما بعد از گفت‌وگوهايي كه با دوستان ايشان داشتيم، به اين نتيجه رسيديم كه سعيد جليلي برنامه‌اي براي شركت در انتخابات مجلس ندارد. ترقي گفته است: «سعيد جليلي براي كانديداتوري در حوزه انتخابيه مشهد مطرح بودند، اما اكنون مشخص‌ شده كه خود ايشان تمايلي براي كانديداتوري ندارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون