• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4519 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۴ آذر

فاصله 19 درصدي محافظه‌كاران از حزب كارگر بريتانيا

آيا جانسون نخست وزير مي‌ماند؟

ميثم سليماني

نزديك به 3 هفته تا انتخابات سراسري بريتانيا زمان باقي مانده و هر لحظه مي‌توان پيش‌بيني كرد كه فضاي حاكم بر اين انتخابات در كنار متغيرهاي موجود با يك شگفتي روبه‌رو شود. در اين بين نظرسنجي‌ها موارد قابل توجهي را به نمايش مي‌گذارند. بر اساس آخرين نظرسنجي كه سايت افكارسنجي Opinium براي نشريه آبزرور انجام داد، نتيجه‌اي جالب توجه را به نمايش گذاشته است. محافظه‌كاران در اين نظرسنجي توانسته‌اند با كسب 47 درصد آرا يك فاصله 19 درصدي با حزب كارگر كه اصلي‌ترين رقيب آنها محسوب مي‌شود، ايجاد كنند. فاصله‌اي قابل توجه كه در صورت ادامه روند بايد بي‌شك و ترديد محافظه‌كاران را پيروز اين رقابت دانست.

اين خبر در حالي منتشر مي‌شود كه بوريس جانسون قصد دارد، مانيفست انتخاباتي خود را ارايه دهد و اين در حالي است كه بسياري از نمايندگان مجلس محافظه‌كار نيز به ‌شدت نگران كارزار انتخاباتي جانسون هستند چراكه آن را بسيار خطرناك مي‌‌بينند. زيرا اگر مانيفست حزب محافظه‌كار و شخص بوريس جانسون خطايي داشته باشد يا با واكنش منفي مواجه شود قطعا مي‌تواند شرايط را تغيير دهد. اتفاقي كه براي ترزا مي‌ رخ داد و به ناگاه در سال 2017 اكثريت محافظه‌كاران در مجلس را از دست داد و مجبور به ائتلاف با حزب ايرلند شد و اين در شرايطي بود كه مي ‌تصور مي‌كرد كه مي‌تواند با اختلافي قابل توجه، حزب كارگر و جرمي كوربين را شكست دهد.

اكنون نيز پيش از ارايه مانيفست بوريس جانسون، نظرسنجي نشان مي‌دهد كه 47 درصد از شركت‌كنندگان به حزب محافظه‌كار راي مي‌دهند و حزب كارگر تنها 28 درصد آرا را در اختيار دارد. حمايت از ليبرال دموكرات‌ها نيز با كاهش مواجه شده و به 12 درصد رسيده است. حزب برگزيت به رهبري نايجل فاراژ كه در حال مبارزه براي حضور در پارلمان است تنها 3 درصد از آراي مردمي را در اختيار دارد و حزب ملي اسكاتلند نيز كه تنها گستره نفوذ آن در اسكاتلند است 5 درصد آرا را در اختيار خواهد داشت. حزب سبز نيز با 3 درصد آرا در كنار حزب برگزيت قرار گرفته است. به نوشته گاردين اين نتيجه پس از آن منتشر مي‌شود كه اولين مناظره تلويزيوني ميان رهبران دو حزب برگزار شد اما نمي‌توان تاثير آن را در اين نظرسنجي به ‌طور جدي مشاهده كرد چراكه نتايج نظرسنجي‌هايي كه پس از مناظره منتشر شد، نشاني از شكست فاحش كوربين در برابر جانسون نبود.

گفته مي‌شود كه حزب محافظه‌كار و بوريس جانسون در مانيفست خود قصد دارد، هزينه‌هاي مربوط به مراقبت‌هاي بهداشتي را افزايش دهد و در سوي ديگري حمايت بيشتري از مهدكودك‌ها و مدارس انجام دهد. موضوعي كه عدم توجه به آن باعث سقوط آراي حزب محافظه‌كار شد.

البته در شرايطي اين نتيجه براي حزب محافظه‌كار به وجود آمده كه حزب برگزيت اعلام كرد، قصد دارد براي جلوگيري از شكسته شدن راي در مناطقي كه محافظه‌كاران شانس بالايي براي انتخاب شدن دارند، نامزد معرفي نكنند. موضوعي كه قبل‌تر بر خلاف آن سخن گفته بودند كه قصد دارند با جديت در همه حوزه‌ها نامزد معرفي كنند. اما حالا تغيير سياست باعث شده كه راي محافظه‌كاران نيز تقويت شود. چراكه در نظرسنجي كه هفته گذشته Opinium منتشر كرد، اختلاف ميان محافظه‌كاران و حزب كارگر 16 درصد بود و از اين جهت مي‌توان گفت نسبت به گذشته تغيير محسوسي رخ نداده بلكه متغير اصلي رويكرد حزب برگزيت در انتخابات بوده است. البته نبايد فراموش كرد كه حزب محافظه‌كار اين توانايي را دارد كه به ناگاه از اوج سقوط كند. چراكه نظرسنجي‌هاي پيش از انتخابات سراسري سال 2017 هم چنين حكايتي را روايت مي‌كرد اما در روزهاي منتهي به انتخابات رفته رفته شرايط تغيير كرد. با اين حال جانسون تمركز خود را بيشتر روي مانيفست خود قرار داده تا بتواند علاوه بر مباحث بهداشتي و درماني به موضوع مهم‌تر يعني برگزيت نيز بپردازد. چراكه او اكنون تمركز بسيار زيادي روي خروج گذاشته و قصد دارد به هر نحو ممكن در صورت پيروزي تا ژانويه، كار خروج را به سرانجام برساند ولي مشخص نيست تا اين حد پافشاري براي خروج و تمركز روي آن به نفع او تمام خواهد شد يا خير.

در اين ميان نقش حزب ليبرال دموكرات براي هر دو حزب اصلي بسيار حايز اهميت شده است. زيرا احتمالا مي‌توانند نقش مهمي چه پيش از انتخابات و حتي پس از انتخابات اگر طرفين قصد ايجاد دولت ائتلافي داشته باشند بسيار با اهميت است اما اگر ميزان حاميان ليبرال دموكرات كاهش پيدا كند، خبر بدي براي حزب كارگر نيست.

آخرين نظرسنجي كه Deltapoll از حوزه‌هاي انتخابي مختلف انجام داده حاكي از آن است كه ليبرال دموكرات‌ها سعي دارند در كرسي‌هاي مشخصي رقابت كنند و در برخي مناطق و نواحي مي‌توانند با اختلافي فاحش محافظه‌كاران را شكست دهند. اما در مناطقي كه ليبرال دموكرات‌ها با كاهش محبوبيت مواجه شده‌اند، فضاي بسيار خوبي براي حزب كارگر ايجاد كرده تا بتوانند كرسي‌هاي اين مناطق را كسب كنند. از همين رو ليبرال دموكرات‌ها كه مشغول بازسازي خود پس از انتخابات سال 2015 هستند به دنبال ايفاي نقش جدي‌تر در انتخابات پيش رو هستند.

با اين حال نبايد فراموش كرد كه بوريس جانسون در طول كمپين انتخاباتي خود توانسته خود را به عنوان فردي كاريزماتيك و پرانرژي نشان دهد. بسياري از تحليلگران معتقدند كه او با شعار بياييد برگزيت را انجام دهيم، مي‌تواند كماكان در ساختمان شماره 10 خيابان داونينگ باقي بماند. ولي او كار‌هاي اشتباهي نيز مي‌تواند انجام دهد كه به وجهه او آسيب وارد مي‌كند. او اخيرا در سفر به شمال انگليس سعي كرد به مناطق سيل‌زده برود كه مسيرها و راه‌هاي ارتباطي آنها قطع شده و اين سفر يك واقعيت بزرگ را نشان داد كه نمي‌توان در همه جا يكسان حضور پيدا كرد. او به منطقه دونكاستر در يوركشاير جنوبي كه براي مدت‌هاست در اين مناطق حزب كارگر، راي ثابت دارد به يك زن نزديك شد كه مشغول پاكسازي خسارت‌هاي سيلاب بود. جانسون از او در خصوص وضعيت‌شان پرسيد كه چگونه كار خود را پيش مي‌برد. او در پاسخ گفت: ممنونم از شما ولي از صحبت با شما خوشحال نيستم زيرا شما به ما كمكي نمي‌كنيد و من نمي‌دانم شما امروز اينجا چه كار مي‌كنيد. ويديويي كه در رسانه‌هاي اجتماعي به سرعت پخش شد. گزارش‌ها حاكي از آن است كه دولت نتوانسته بود، اقدامات قابل توجه در مناطق سيل‌زده انجام دهد. برخي خانواده‌ها بودند كه عنوان مي‌كردند كه تا 48 ساعت پس از ويراني‌ خانه‌هايشان هيچ كمكي دريافت نكردند. حتي بوريس كه به جمع برخي از سيل‌زدگان رفت بسياري از آنها ناراحت از حضور او بودند چراكه معتقد بودند چرا بايد پس از 5 روز او در ميان سيل‌زدگان حضور پيدا مي‌كرد.

در اين ميان رقيب او كوربين با وعده‌هاي خدمات رفاهي و نه فقط تاكيد بر برگزيت سعي دارد، جانسون را به چالش بكشد. از همين رو به‌رغم همه اختلافي كه ميان حزب محافظه‌كار و كارگر در نظرسنجي‌ها وجود دارد، نمي‌توان به راحتي صحبت از پيروزي قطعي جانسون در انتخابات كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون