• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4519 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۴ آذر

دولت مي‌گويد جو رواني بازار كنترل شده است

95 هزار بازرسي از بازار فروش كالا

10 روز پس از اعلام تصميم سران قوا براي اصلاح قيمت بنزين، دولت مي‌گويد جو رواني بازار كنترل شده و موج قابل توجهي از گراني كالاهاي اساسي به وجود نيامده است. در عين حال بازرسي گسترده در بازار براي مقابله با افزايش غيرقانوني كالا نيز ادامه دارد.

پس از افزايش قيمت بنزين، نگراني‌هايي ميان مردم به وجود آمد كه تغيير در قيمت اين حامل انرژي مي‌تواند در قيمت ساير كالاها نيز اثر بگذارد و همين امر به افزايش دوباره نرخ تورم منجر شود. به دنبال شكل‌گيري اين نگراني، دولت در همان روزهاي نخست اعلام كرد كه اجازه افزايش قيمت كالاهاي مورد نياز مردم را نخواهد داد و با درخواست‌ها براي بالا بردن نرخ كالا نيز مخالفت مي‌شود. هرچند در روزهاي ابتدايي اجراي اين طرح - بعضي از بازارها مانند ارز - با واكنشي هيجاني، افزايش قيمت داشتند اما در روزهاي پس از آن با افزايش بازرسي‌هاي دولت، ميزان افزايش قيمت‌ها به شكل قابل توجهي كاهش يافت و اعلام شد با موارد ثبت شده از گرانفروشي برخورد خواهد شد.

مديريت بار رواني به وجود آمده در بازار يكي از برنامه‌هايي بود كه از سوي دولت به اجرا در آمد و وزير صنعت، معدن و تجارت مي‌گويد كه اين ‌بار رواني كنترل شده است. رحماني گفته: اين دوره سه دغدغه اصلي شامل در دسترس بودن انواع كالا، رصد روند توليدات كالايي در كشور و رويارويي با جو رواني بازار در دستور كارويژه ستاد تنظيم بازار كشور بوده است. بازرسي‌ها در سه لايه مشخص در حال انجام است كه پيشگام اجراي اين طرح خود اصناف هستند و سازمان حمايت، بازرسان سازمان صنعت استان‌ها و تعزيرات حكومتي در لايه‌هاي بعدي مسووليت‌هاي محوله را پيگيري مي‌كنند. موضوع رواني ناشي از افزايش قيمت بنزين تا حد بسياري كنترل شده، البته گزارش‌هايي مبني بر سوءاستفاده بوده كه بازرسي و دستگاه‌هاي نظارتي آن را مورد رصد قرار داده و برخورد‌هاي لازم انجام شده است.

اشاره وزير صمت به پيگيري جدي بازرسي‌ها و برخورد با متخلفان به برنامه‌هايي اختصاص دارد كه از 25 آبان آغاز شده و تا امروز ادامه يافته است. سيدجواد احمدي، معاون بازرسي سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان اعلام كرده: در هفته پيش از اجراي اين طرح يعني از ۱۸ آبان تا ۲۳ اين ماه، تعداد كل بازرسي‌ها، ۶۴ هزار و ۴۹۰ مورد بوده كه بر اين اساس، تعداد كل پرونده‌هاي تشكيل شده در آن بازه زماني نيز به ۴ هزار و ۵۲۷ مورد رسيده است. در هفته بعد از اين تاريخ كه بازه زماني ۲۴ تا ۳۰ آبان را در برگرفته و همزمان با آغاز اجراي طرح تشديد بازرسي بر بازار كالاها است، تعداد كل بازرسي‌ها ۹۴ هزار و ۱۰۲ مورد بوده كه پرونده‌هاي متشكله آن نيز به ۷ هزار و ۱۹۷ مورد رسيده است.وي ارزش ريالي پرونده‌هاي متشكله در هفته اول پيش از اجراي طرح تشديد بازرسي را حدود ۱۱.۵ ميليارد تومان عنوان و تصريح كرده: در هفته بعد از آنكه اجراي طرح تشديد بازرسي آغاز شده، اين رقم به ۳۵ ميليارد تومان رسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون