• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4559 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۱ دي

واكنش‌ها به شهادت سردار سليماني و اقدام متقابل سپاه همچنان ادامه دارد

انتقام، ديپلماسي و حريف ‌طلبي

علي مطهري: امريكا بايد سال‌ها نگران انتقام‌ باشد

«امريكا بايد سال‌ها نگران انتقام‌ باشد»؛ اين جمله را علي مطهري، عضو فراكسيون اميد مجلس گفته است. درحالي كه با گذشت يك هفته، واكنش‌ها به ترور سردار قاسم سليماني همچنان ادامه دارد و سپاه پاسداران در اقدامي تلافي‌جويانه بامداد چهارشنبه گذشته، مواضع امريكا در عراق را موشك‌باران كرده است اما مطهري معتقد است كه «جنايت ترور سردار سليماني آنقدر بزرگ بود كه امريكا بايد سال‌ها نگران انتقام‌ها باشد.» اين نماينده مردم تهران در مجلس، اقدام سپاه پاسداران در حمله به پايگاه نظاميان امريكايي را خواست مردم و عمل به دستور اسلام مي‌داند. مطهري اما با حساب شده خواندن اين اقدام در عين حال آن را براي تلافي و انتقام كافي نمي‌داند و ادامه مي‌دهد:«امريكايي‌ها جنايت بزرگي انجام دادند كه تلافي آن در طول زمان صورت خواهد گرفت. ممكن است بخشي از آن توسط خود ايران انجام شود و بخش ديگر توسط گروه‌هاي هوادار سردار سليماني در كل دنياي اسلام صورت گيرد كه ارتباطي به ما نخواهد داشت. حتي ممكن است اشخاصي خودشان دست به تلافي و انتقام بزنند كه اين امر هم ارتباطي به جمهوري اسلامي ايران ندارد.» اين عضو فراكسيون اميد در ادامه با اشاره به اينكه «ترامپ گفته بود هر اقدامي را تلافي مي‌كند و حتي تهديد كرده بود كه 52 نقطه ايران را مي‌زند» به سخنرانش‌اش پس از اقدام سپاه اشاره مي‌كند و مي‌گويد كه اظهارات ترامپ نشان داد كه به دنبال تلافي نيست. مطهري از همين حرف‌ها و رفتارهاي ضد و نقيض ترامپ نتيجه مي‌گيرد كه ترامپ از منطق و حكمت برخوردار نيست. اين نماينده مجلس، اين موضوع كه امريكا به تازگي اعلام كرده «بدون پيش‌شرط حاضر به گفت‌وگو با ايران است» را شيطنت كاخ سفيد خوانده و بر اين اساس مي‌پرسد: «چطور ايران مي‌تواند با قاتل سردار سليماني مذاكره كند؟!» علي مطهري معتقد است كه «اگر پيش از اين ترور اين حرف‌ مطرح مي‌شد شايد قابل بررسي بود اما امروز كه سردار بزرگ ما را ترور كرده، مگر مي‌شود دور يك ميز بنشينيم و بخنديم، صحبت و مذاكره كنيم؟»

 

از راه‌هاي ديپلماتيك نبايد غافل شد

اما مصطفي پورمحمدي كمي متفاوت از علي مطهري مي‌انديشد. او در عين اينكه معتقد است كه «بايد با تمام ابزار خود مقابل دشمن به ميدان بياييم» اما در عين حال تاكيد مي‌كند كه «از راه‌هاي ديپلماتيك نبايد غافل شد.»

وزير اطلاعات اسبق ايران با بيان اينكه امريكا به هيچ قرارداد بين‌المللي ملتزم نيست و فقط شعار آن را سر مي‌دهد، مي‌گويد:«اتكا به قوانين، مقررات و كنوانسيون‌ها براي ديگران است و نه امريكا؛ امريكايي‌ها هر كجا به نفعشان باشد از آن استفاده مي‌كنند اما خودشان اولين و بزرگ‌ترين ناقض مقررات هستند.» دبيركل جامعه روحانيت تاكيد مي‌كند كه «امروز جنگ واقعي قدرت‌ است و با تمام ابزار و ظرفيت‌ها بايد به ميدان بياييم كه خوشبخانه ملت هم اين راه را به خوبي درك كرده‌اند» و ادامه مي‌دهد:«البته از همه راه‌ها و ساز و برگ‌هاي ديپلماتيك هم نبايد غافل باشيم اما نبايد دل ‌به آن ببنديم.»

 

داستان كربلا دوباره تكرار شد

در ادامه واكنش‌هاي دامنه‌دار به شهادت سپهبد سليماني، زينب سليماني دختر شهيد سليماني نيز كه پس از شهادت پدرش مورد توجه قرار گرفته است در جمع شركت‌كنندگان در آيين عبادي- سياسي نماز جمعه كرمان سخنراني كرد. زينب سليماني كه از زمان شهادت سردار سليماني، تصاويري از او در گفت‌وگو با رييس‌جمهوري و معاون اول او در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده است، روز تشييع پدرش از دانشگاه تهران هم سخنراني كرد؛ سخناني كه در نوع خود، دست‌كم از بابت حضور يك زن پشت تريبون در مراسمي اين‌چنيني بي‌سابقه به حساب مي‌آيد. زينب سليماني حالا بار ديگر در نماز جمعه هم تريبوني به دست آورد تا از شهادت پدرش بگويد. زينب سليماني مي‌گويد:«امروز من زينب حاج قاسم با خون پدر شهيدم در ميدان نبرد، حريف مي‌طلبم و هزاران هزار قاسم سليماني آماده حركت به سمت كاخ سفيد هستند.» دختر شهيد سليماني معتقد است كه «امريكا با ترور پدرم بزرگ‌ترين و احمقانه‌ترين حركت را كرد؛ چراكه نه تنها شهادت پدرم موجب ضعف ايران و محور مقاومت نشد بلكه تمامي آزادي‌خواهان و تمام جوانان را بيدار و وحدت ميان مردم را بيشتر و بيشتر كرد.» سليماني مي‌گويد:«امروز من با خون پدر شهيدم در ميدان نبرد حريف مي‌طلبم؛ دنيا بداند روح حاج‌قاسم در ذره ذره وجود مردم دنيا دميده شد و هزاران هزار قاسم سليماني آماده حركت به سمت كاخ سفيد هستند. تا آخر عمر بترسيد و منتظر ما باشيد چراكه انتقام براي ما زماني معنا مي‌گيرد كه رژيم منفور امريكا، رژيم منفور صهيونيست و آل‌ سعود ديگر وجود نداشته باشند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون