• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4577 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۴ بهمن

هفدهمين عنوان گرانداسلم براي جوكوويچ به ثبت رسيد

جوكر، نقش اول تنيس آزاد استراليا

سامان سعادت

سه ساعت و پنجاه و نه دقيقه لازم بود تا نواك جوكوويچ صربستاني موفق شود هفدهمين عنوان گرانداسلم خودش را از ميان آتش و دود حاكم بر كشور استراليا بيرون بكشد و قهرماني مسابقات تنيس آزاد اين كشور را به دست آورد. جوكوويچ در رقابت با دومنيك تيم اتريشي مرد شماره پنج تنيس جهان، در يك ديدار سخت‌ و نفس‌گير و بعد از فراز و فرودهاي بسيار موفق شد با حساب 3 بر 2 به پيروزي دست پيدا كند و هشتمين قهرماني‌اش را در تنيس آزاد استراليا جشن بگيرد و 2000 امتياز به مجموع اندوخته‌هايش در جدول رده‌بندي تنيس جهان اضافه كند.

بازي فينال تنيس اوپن استراليا در شرايطي آغاز شد كه جوكوويچ مثل هميشه حامي چنداني روي سكوهاي ورزشگاه نداشت و بيشتر طرفداران هواي دومنيك تيم را داشتند. بخش اعظمي از طرفداران تيم البته طرفداران فدرر و نادال بودند كه دوست نداشتند جوكر به مقام قهرماني دست پيدا كند. با اين وجود جوكوويچ بازي را بهتر آغاز كرد و خيلي زود 3 بر صفر از حريفش پيش افتاد. نكته جالب توجه سه گيم اول، بريك كردن گيم سرو تيم توسط جوكوويچ بود. در ادامه تيم توانست به بازي برگردد. دومنيك با همان سرويس‌هاي وحشتناكي كه به وسيله آن نادال را از پا درآورده بود، به جان جوكو افتاد و عقب‌‌افتادگي‌اش را جبران كرد و در گيم چهارم با حريف صربش برابر شد. اما در دو گيم انتهايي اسير تجربه و هوش جوكوويچ شد و با نتيجه 6 بر 4 بازي را واگذار كرد.

در ست دوم و برخلاف ست نخست همه‌چيز به نفع دومنيك تيم پيش رفت. اين تنيسور جوان كه در 5 بازي قبلي خود برابر مرد شماره دو تنيس جهان 4 بار به پيروزي دست پيدا كرده بود، خيلي زود پيش افتاد و جوكوويچ هرچه تلاش كرد نتوانست عقب‌افتادگي خودش را جبران كند تا تيم موفق شود با همان نتيجه ست نخست پيروز ست دوم لقب بگيرد. اين ست نشان داد بر خلاف انتظارات ابتداي بازي كه ميزان احتمال برد جوكوويچ را 80 درصد نشان مي‌داد، او اصلا كار ساده‌اي براي قهرماني ندارد.

ست سوم بازي فينال مسابقات تنيس آزاد استراليا را بايد دربست به نام دومنيك تيم نوشت. تنيسور اتريشي در اين ست آنچنان قدرتمند و با صلابت ظاهر شد كه در اواسط ست، جوكوويچ از تلاش براي تغيير نتيجه دست كشيد و انرژي‌اش را براي ست چهارم ذخيره كرد. در اين ست تيم موفق شد با اختلاف 4 گيم حريف قدرتمندش را شكست دهد و دو بار گيم سرو جوكوويچ را بريك كند. اين برد روحيه‌بخش هواداران را به وجد آورد و آنها را اميدوار كرد كه بالاخره سدي محكم مانع از تكرار قهرماني جوكوويچ در تنيس اوپن استراليا خواهد شد؛ البته اين فقط يك اميدواري ساده بود.

در ست چهارم جوكوويچ كه انرژي‌اش را ذخيره كرده بود، دوباره به بازي برگشت و بر جريان مسابقه مسلط شد. جوكر كه جو منفي ورزشگاه ملبورن پارك او را كمي كلافه كرده بود و چند بار هم با داور بحثش شده بود، نشان داد از اعصابي پولادين برخوردار است كه در مواقع لزوم مي‌تواند او را از بن‌بست خارج كند. مرد سبزپوش ميدان در ست چهارم همان بلايي را كه حريف در ست سوم سرش آورده بود، سر تيم آورد و با اختلاف برنده شد. جوكوويچ با بريك كردن گيم‌هاي سرو دومنيك تيم، يعني با از كار انداختن نقطه قدرت حريف موفق شد 6 بر 3 به پيروزي دست پيدا كند و بازي را به تساوي بكشاند تا همه‌چيز به گيم آخر كشيده شود.

ست پنجم و نهايي اين ديدار در حالي كه بيش از 3 ساعت از شروع مسابقه گذشته بود آغاز شد. دو تنيسور گيم‌هاي سرو خودشان را برنده شدند اما جوكوويچ در دومين گيم سرو تيم موفق شد او را بريك كند و فرصت ايده‌آلي براي رسيدن به قهرماني براي خودش فراهم كند. در ادامه و در حالي كه بازي با نتيجه 5 بر 3 به نفع جوكو بود و سرويس در اختيار دومنيك، جوكوويچ به راحتي گيم را واگذار كرد تا بازي 5 بر 4 شود و سرنوشت به گيم سرو خودش برسد. در گيم نهايي دومنيك تيم تلاش وحشتناكي از خودش نشان داد تا بتواند با بريك كردن جوكو بازي را به تساوي بكشاند اما اين قصاب بلگراد بود كه در نهايت موفق شد مچ پوينت را به دست آورد و عنوان قهرماني را مال خود كند.

جوكوويچ در حالي پيروز بازي لقب گرفت كه در آمار مسابقه نزديكي زيادي با حريفش داشت. جوكوويچ در اين بازي 9 سرويس بدون بازگشت داشت در حالي كه اين عدد براي دومنيك 13 بود. همچنين هر دو تنيسور 5 بار خطاي دبل فول در سرويس را مرتكب شدند. درصد موفقيت جوكوويچ هنگامي كه بازي با سرويس او آغاز شده بود 65 و براي تيم 64 درصد بود. جوكوويچ در مجموع 5 گيم بازي 157 پيروزي به دست آورد و دومنيك تيم 147 پيروزي. تعداد گيم‌هايي كه جوكوويچ برنده شد 24 گيم و گيم‌هاي پيروز دومنيك 23 بود.

دومنيك تيم بعد از شكست دراماتيك مقابل جوكوويچ در فينال گفت: «مي‌خواهم با تبريك به جوكوويچ بابت اين دستاورد عظيمش شروع كنم. كاري كه شما و تيم شما در طول اين همه سال انجام داده‌ايد غير واقعي است. شما و همچنين دو نفر ديگر (فدرر و نادال) تنيس مردان را به يك سطح كاملا متفاوت رسانده‌ايد و من افتخار مي‌كنم و خوشحالم كه با شما رقابت مي‌كنم و بخشي از اين داستان هستم. امروز كم آوردم اما به زودي انتقام خواهم گرفت.»

نواك جوكوويچ نيز بعد از بالاي سر بردن جام قهرماني و به جيب زدن جايزه بيش از 4 ميليون دلاري گفت: «اين مسابقات يك استاندارد بالا براي ساير مسابقات در سراسر جهان تعيين مي‌كند. اين زمين قطعا زمين مورد علاقه من است و اينجا استاديوم مورد علاقه من در تمام جهان است. من خوشحالم كه يك بار ديگر جام قهرماني را در اين زمين به دست آوردم.»

پيروزي جوكوويچ در فينال اوپن استراليا هفدهمين عنوان گرانداسلم او در طول دوران فعاليت حرفه‌اي‌اش بود. او در حالي به اين تعداد عنوان رسيد كه در سال 2018 تنها 12 عنوان به دست آورده بود و همان موقع فدرر 20 عنوان و نادال 16 عنوان در كارنامه داشتند. با اين حال طي دو سال جوكوويچ موفق شد 5 عنوان قهرماني به دست آورد و نادال 3 قهرماني. فدرر نيز همچنان با همان 20 قهرماني در صدر جدول برترين تنيسورها از اين حيث به چشم مي‌خورد. با اين وجود به نظر مي‌رسد جوكو بتواند در دو يا سه سال آينده هم از نادال و هم از فدرر پيشي بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون