• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4599 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۱ اسفند

چهل‌وپنجمين دوره جوايز سزار برگزار شد

پولانسكي از اتهام‌زني‌ها فرار كرد

بهار سرلك

جمعه شب رومن پولانسكي برترين جوايز سزار را كه معادل اسكار فرانسوي شناخته مي‌شود به دست آورد. غوغايي در اين دوره از مراسم سزار به پا شد كه باعث شد بسياري از بازيگران زن مراسم را ترك كنند و معترضان پشت در سالن جمع شوند.

فيلم «افسر و جاسوس» ساخته رومن پولانسكي، كارگردان ۸۶ ساله فرانسوي-لهستاني جوايز بهترين كارگرداني و بهترين فيلمنامه اقتباسي را به نام خود ثبت كرد؛ تازه‌ترين اثر پولانسكي كه در فرانسه با عنوان «من متهم مي‌كنم» معرفي شده است درباره آلفرد دريفوس، افسر يهودي فرانسوي است كه در دهه ۱۸۹۰ او را ناعادلانه براي جاسوسي براي آلماني‌ها مجازات كردند. صنعت فيلم فرانسه با نامزدي اين اثر در آن هم در عصر «من هم» جنجال‌هايي به پا كرده است.

پولانسكي، بازيگران و عوامل فيلم «افسر و جاسوس» در اين مراسم كه در سالن Salle Pleyel پاريس برگزار شد، حضور نداشتند. يك روز قبل از مراسم پولانسكي گفته بود براي دوري كردن از «اتهام‌زني» در اين مراسم شركت نمي‌كند اما اين اقدامش از تظاهرات معترضان به رهبري فمينيست‌ها پشت درهاي سالن مراسم جلوگيري نكرد. پولانسكي در سال ۱۹۷۷ براي آزار و اذيت جنسي دختري ۱۳ در دادگاه امريكا گناهكار شناخته شد اما پيش از اعلام محكوميتش از آن كشور گريخت. از همان زمان رومن پولانسكي فراري است.

فيلم «بينوايان» به كارگرداني لاج لي از زمان اكرانش در جشنواره كن ۲۰۱۹ كه جايزه هيات داوران را به دست آورد و پس از آن جايزه گويا را به خانه برد و در اسكار و گلدن گلوب نيز نامزد شد. لي اين فيلم را با الهام از شورش‌هاي سال ۲۰۰۵ فرانسه ساخته است. فيلم «اوقات خوش» به كارگرداني نيكولاس بدوس جوايز بهترين فيلمنامه غيراقتباسي، بهترين بازيگر زن نقش مكمل و بهترين طراحي صحنه را از آن خود كرد. فيلم عاشقانه «پرتره زني در آتش» ساخته سلين سياما كه داستان آن در قرن هجدهم روي مي‌دهد، از ۱۰ نامزدي فقط جايزه بهترين تصويربرداري را به دست آورد. پيش از اين در جشنواره كن نيز همين جايزه را دريافت كرده بود. مونيا مدور با فيلم «Papicha» جايزه بهترين فيلم اول و لينا خودري جايزه بهترين بازيگر تازه‌كار را كه در همين اثر ايفاي نقش مي‌كند، دريافت كردند. اين فيلم داستان زنان جواني است كه از تسليم شدن در برابر بنيادگرايي و تن دادن به محدوديت‌هاي تازه كه بر زندگي آنها اعمال كرده‌اند، امتناع مي‌كنند. جايزه بهترين بازيگري به رشدي زم براي نقش‌آفريني‌اش در فيلم «Oh Mercy» به كارگرداني آرنو دپلشن اهدا شد. آناييس دموستيه براي نقش‌آفريني در فيلم «آليس و شهردار» جايزه بهترين بازيگري زن نقش اول را دريافت كرد.

نامزدي فيلم پولانسكي -كه در سينماهاي فرانسه يك‌ونيم ميليون بليت فروخت- در جوايز سزار واكنش‌ فمينيست‌ها و طرفداران حقوق زنان را برانگيخت و بحراني را به‌پا كرد كه عاقبت ۲۱ عضو هيات نظارت آكادمي سزار استعفا كردند. براي تغيير رويكرد اين آكادمي، مارگارت منگو، تهيه‌كننده جايگزين آلن ترزن، رييس آكادمي سزار شد و قرار است منگو هيات نظارت خود را در ماه آوريل معرفي كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون