• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4599 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۱ اسفند

چند پيشنهاد به فرودگاه‌ها در نوروز

محمد شفيع‌خاني - وحيد حسيني

تمام فرودگاه‌هاي جهان در راستاي رضايت و ايجاد رفاه در فرودگاه، امكاناتي را در نظر مي‌گيرند اما كيفيت و كميت اين امكانات در ايام شلوغ مسافرت‌هاي هوايي نظير كريسمس افزايش پيدا مي‌كند تا باعث رضايتمندي بيشتر مسافران شود. اغلب اين امكانات در جهت كاهش استرس و اضطراب‌هاي ناشي از پرواز يا گذراندن بهينه زمان در فرودگاه است. كشور ايران نيز از اين مقوله مستثني نيست و يكي از شلوغ‌ترين ايام سفر، ايام نوروز است كه تا شروع آن و افزايش پرواز‌ها و مسافران چند هفته‌اي بيشتر نمانده است پس انتظار مي‌رود كه اين امكانات همانند تمام فرودگاه‌هاي جهان مهيا شود تا موجب افزايش رضايتمندي مسافران داخلي از سفر خود شوند.

اما امسال با توجه به شيوع يك بيماري و ويروس خاص انتظارات ديگري نيز در زمينه بهداشتي پيش مي‌آيد تا مردم بدون هيچ نگراني از سلامتي خود، مسافرت هوايي را برگزينند؛ انتظاري بجا و بسيار مهم.

با توجه به گسترش اين ويروس، فرودگاه‌ها بايد بحث ضدعفوني كردن تمام وسايل و تجهيزات موجود را كه مردم در هر لحظه از زمان در تماس با آنها هستند را بيش از پيش مورد توجه قرار دهند. توجه به سلامتي مسافران در بحث مسافرت‌هاي هوايي به يك چالش بسيار مهم تبديل شده بود و امروزه نيز با گسترش اين بيماري به يك چالش بسيار مهم‌تر تبديل خواهد شد، چراكه مردم سلامت خود را به هر قيمتي به خطر نمي‌اندازند. يكي از اقدامات مهم در اين خصوص، نظافت و ضدعفوني كردن سرويس‌هاي بهداشتي فرودگاه‌هاست كه مردم در تماس مستقيم با آن هستند. از اين‌رو شركت بويينگ با طراحي يك نوع خاص از سرويس‌هاي بهداشتي كه با پرتو‌هاي ماوراي بنفش به‌صورت خودكار مورد ضدعفوني قرار مي‌گيرد و 99.99 درصد ميكروب‌هاي موجود را در زمان 3ثانيه نابود مي‌كند، يكي از دغدغه‌هاي اصلي مسافران را حل كرده است.

اما يكي ديگر از نكات مهم اين سرويس‌هاي بهداشتي اتوماتيك بودن آنها (باز شدن درب‌ها و شير بدون دخالت يا با كمترين سطح تماس با انسان) است. اين نمونه كوچكي از مهم شمردن سلامتي مسافران است. لذا در بحث سلامتي و جان مردم، فرودگاه‌هاي كشور نيز بايد در راستاي فراهم كردن حداكثري اين امكانات تلاش كرده تا بهترين‌ها را براي مردم ايجاد كنند.

يكي از اقدامات فرودگاه‌ها در ايام نوروز برپايي سفره هفت‌سين در ترمينال‌هاي فرودگاهي است. حال سوال اينجاست، فرودگاه‌هاي ايران در ايام نوروز چه اقدامات و امكانات رفاهي ديگري را مي‌توانند براي مسافران مهيا كنند؟

در ادامه اين بحث بعضي از امكاناتي كه فرودگاه‌ها مي‌توانند در ايام شلوغ مسافرت‌هاي هوايي ارايه دهند را ذكر مي‌كنيم تا شايد از آنها استفاده شود.

اتاقك‌هاي آب و هوا: افراد در اين اتاقك‌ها كه بر اساس سيستم‌هاي رايانه‌اي ساخته شده‌اند، مي‌توانند با انتخاب مقصد خود نوع آب و هواي منطقه را مشاهده و با استفاده از اين سيستم‌ها به صورت مجازي تجربه كنند.

كتابخانه: يكي از بهترين سرگرمي‌ها خواندن كتاب است كه مي‌توان با راه‌اندازي كتابخانه در فرودگاه موجب شد كه افراد از اين سرگرمي استفاده كنند، چراكه كتاب‌هاي نوشته شده كشور چكيده آن كشور است؛ مي‌توان به اين وسيله موجب آشنايي مسافران با كشور و فرهنگ و... شد كه نوعي تبليغ بدون هزينه است.

موسيقي زنده: هر شخصي براي آرامش به دنبال صداي آرام‌بخش است كه در بعضي از فرودگاه‌ها براي كاهش اضطراب از موسيقي زنده استفاده مي‌شود. در ايران نيز مي‌توان از اين موضوع به خوبي استفاده كرد، چراكه ايران داراي قوميت‌هاي متفاوت و موسيقي‌هاي خاص هر قوم است و چون فرودگاه‌ها اولين مبادي ورود به هر كشوراند، مي‌توان از اين ظرفيت براي معرفي كشور استفاده كرد.

باغ گل (استفاده از طبيعت): طبيعت موجب آرامش است و در بعضي از فرودگاه‌ها براي ايجاد اين آرامش و دور كردن از فضاي خسته‌كننده و بسته فرودگاه گل‌هاي متنوع استفاده مي‌شود كه موجب نشاط و وآماده‌سازي مسافران براي پرواز‌هاي طولاني مي‌شود.

اتاق استراحت: اين اتاق‌ها شايد يكي از مناسب‌ترين امكاناتي باشد كه مي‌توان در فرودگاه‌ها ديد. خستگي ناشي از پروازهاي طولاني، به ويژه براي كساني كه توقف‌هاي طولاني دارند، مي‌تواند خيلي آزاردهنده باشد، اما اين اتاق‌ها اين امكان را به مسافران مي‌دهند كه با پرداخت هزينه در طول توقف و قبل از پرواز بعدي چرتي بزنند و خودشان را براي ادامه سفر آماده كنند.

اتاق يوگا: مسافران مي‌توانند قبل از پرواز خود را در اين اتاق‌ها ريلكس كنند. اين اتاق به مسافراني كه دچار استرس سفر و قبل از پرواز هستند بسيار كمك مي‌كند.

سينماي روباز: در طول توقف‌هاي طولاني يا قبل از پرواز مسافران مي‌توانند در سينماي روباز فيلم رايگان ببينند. در اين سينما اغلب فيلم‌هاي برجسته و معروف هر دوره پخش مي‌شود.

محيط‌هاي تفريحي: مسافران در اين فرودگاه‌ها مي‌توانند اسكيت‌ها و دوچرخه‌هايي كرايه كنند تا در پاركي كه در اطراف فرودگاه وجود دارد، گشت و گذار كنند.

اسپا: اگر شما از سفر خسته شده‌ايد، مي‌توانيد به اين مكان برويد و با انتخاب يك ماساژ خستگي را از بدن خود دور كنيد.

بخش كودكان: در اين بخش كودكان مي‌توانند به يك بازي مشغول شوند يا به يك بازديد علمي بروند يا از موزه‌ هواپيما‌هاي كلاسيك ديدن كنند.

اتاق‌هاي بازي: اتاق بازي پر از كنسول‌هاي گيم‌نت هستند كه محيطي با نشاط و باهيجان براي سپري كردن زمان قبل از پرواز است.

رستوران: منظور از رستوران‌ها، رستوران‌هايي از اغلب مناطق جهان هستند تا شما بتوانيد يك غذاي جديد از يك كشور كه تا به امروز سفر نكرده‌ايد را تجربه كنيد.

آكواريوم: در بعضي فرودگاه‌ها آكواريوم بسيار بزرگ و زيبايي وجود دارد كه مي‌توانيد انواع موجودات آبزي و ماهي‌هاي رنگارنگ را در آن ببينيد. اگر كودكان‌تان در اين سفر همراه‌تان هستند و در فرودگاه بي‌قراري مي‌كنند، اين آكواريوم مي‌تواند آنها را حسابي سرگرم كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون