• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4762 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۶ مهر

اقتصاد بين‌الملل

اسكناس جديد ونزوئلا با ارزش تنها ۲۳ سنت چاپ مي‌شود

به ‌دنبال افزايش تورم و كمبود پول نقد در ونزوئلا، دولت اين كشور كاغذ اسكناس وارد كرده است و قصد دارد اسكناس‌هاي جديدي با ارزش بالاتر چاپ كند. ونزوئلا در سال جاري ميلادي حدود 71 تن كاغذ اسكناس از يك عرضه‌كننده ايتاليايي خريداري كرده است. بانك مركزي ونزوئلا در نظر دارد اسكناس‌هاي جديد 100000بوليواري چاپ كند، اين بالاترين رقم اسكناس در اين كشور خواهد بود ولي ارزش آن تنها 23 سنت امريكاست يعني كمتر از يك دلار. نياز به اسكناس‌هاي بزرگ‌تر در ونزوئلا نتيجه مستقيم ضعف ارز ملي اين كشور و افزايش 2400درصدي تورم آن در سال گذشته است. بانك مركزي ونزوئلا قصد دارد اسكناس‌هاي بزرگ‌تر از اين را هم وارد بازار كند. بيش از يك دهه سوءمديريت سياسي و شكست سياست‌هاي اقتصادي باعث شده است ضرابخانه ملي اين كشور مجبور باشد موانع زيادي را براي معرفي اسكناس جديد پشت ‌سر بگذارد. كاهش نيروي كار به ‌خاطر همه‌گيري ويروس كرونا و كمبود جوهر و همچنين چالش‌هاي فني به وجود آمده به ‌خاطر قطعات از دست ‌رفته و قطعي مداوم برق تلاش‌هاي ونزوئلا براي راه‌اندازي تجهيزات چاپ اسكناس را به تعويق انداخته است. جديدترين محموله كاغذ اسكناس وارد شده به ونزوئلا آخرين محموله اين كالاست كه قرارداد واردات آن در 2018 يعني يك‌سال قبل از تحريم بانك مركزي اين كشور توسط امريكا بسته شده بود. امريكا تلاش مي‌كند دسترسي رژيم نيكلاس مادورو به سيستم مالي جهاني را قطع كند.

 

چين هند را به تجارت تبعيض‌آميز متهم كرد

مقامات چين با اشاره به ممنوعيت نرم‌افزارهاي چيني و محدود شدن سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي، هند را به تجارت تبعيض‌آميز و محدودكننده متهم مي‌كنند. مقامات چين در آخرين اجلاس سازمان تجارت جهاني اعلام كردند اقدامات هند شفافيت، ثبات و قابل پيش‌بيني بودن بازار آن را كاهش داده است. چيني‌ها شكايت دارند كه هند استفاده از 234 نرم‌افزار موبايل را ممنوع كرده كه اكثر آنها توسط شركت‌هاي اينترنتي چيني ساخته و اجرايي مي‌شوند. اين نرم‌افزارهاي ممنوع شده بسياري از بخش‌هاي خدمات مثل خدمات مربوط به رايانه، خدمات مخابراتي، خدمات صوتي تصويري و خدمات مالي را در برمي‌گيرد. چين ادعا مي‌كند هند تعهدات خاصي در مورد اين خدمات تحت موافقتنامه عمومي تجارت خدمات (گاتس) دارد. طبق گفته مقامات هندي، تمام عرضه‌كنندگان نرم‌افزار در دنيا بايد از قوانين داخلي اين كشور پيروي كنند. روابط بين چين و هند از زمان درگيري مرگبار ماه ژوئن بين سربازان دو كشور در مرزهاي هيماليا بدتر شده است. 20 سرباز هندي در اين درگيري كشته شدند. دهلي‌نو از آن زمان كالاهاي وارد شده از چين را كه بزرگ‌ترين شريك تجاري آن است صد درصد كنترل مي‌كند. تجارت بين دو كشور در سال مالي منتهي به مارس 2019 برابر با 87 ميليارد دلار بود و كسري تجاري آنها از طرف چين به 53.57 ميليارد دلار مي‌رسيد.

 

كرونا در حال كشاندن اقتصاد جهان به لبه پرتگاه

يكي از زيرمجموعه‌هاي مشورتي گروه ۲۰ از اعضاي اين گروه خواسته است كه در نشست آتي اين گروه كه به صورت مجازي و به ميزباني عربستان برگزار خواهد شد، براي مقابله با كرونا و كاستن از تبعات سنگين اين ويروس روي اقتصاد جهاني اقدامات فوري انجام دهند. اين گروه كه به گروه بي ۲۰ معروف است در مجموع ۲۵ پيشنهاد را براي ارايه به اعضاي گروه ۲۰ آماده كرده است كه بخش بزرگي از اين پيشنهادات روي مقابله با نابرابري متمركز است. به گفته اين گروه، تنها با انجام اقدامات صريح و هماهنگ در سطح كشورهاي عضو گروه ۲۰ مي‌توان اميدوار بود كه اوضاع بهتر شود. اين گروه با اشاره به احتمال تغيير ساختار تجارت جهاني به دليل كرونا، نسبت به اخلال در زنجيره تامين جهاني هشدار داده و خواهان همكاري بيشتر كشورها در اين خصوص با يكديگر شده است.  

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون