• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4783 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۷ آبان

كونته و شاگردانش در حد يك مدعي نيستند

آيا پروژه اينتر شكست خورده است؟

تابستان سال گذشته يكي از نقل و انتقالات جذاب فوتبال ايتاليا و اروپا رقم خورد. آنتونيو كونته سرمربي سابق تيم‌هاي يوونتوس، چلسي و تيم ملي ايتاليا به اينتر پيوست. اين انتقال از چند جهت مهم بود. يكي اينكه كونته سال‌ها در يوونتوس بازي كرده بود و به نوعي دشمن اينتري‌ها محسوب مي‌شد. ديگري دستمزد بالاي اين سرمربي بود كه او را در رديف گران‌ترين مربيان جهان قرار مي‌داد و از همه مهم‌تر تقويت پروژه نراتزوي براي بازگشت به كورس قهرماني در فوتبال ايتاليا و درخشش در ليگ قهرمانان اروپا بود؛ پروژه‌اي كه از دو سال قبل از آن با لوچيانو اسپالتي شروع شد و او توانست دو بار پياپي اينتر را به ليگ قهرمانان برساند تا شرايط براي حضور مربيان بزرگ و بازيكنان تراز اول آماده شود. 
كونته با هياهوي بزرگي به اينتر آمد. خريدهاي نسبتا گران از راه رسيد. روملو لوكاكو مهاجم يونايتد از ليگ جزيره آمد و عنوان گران‌قيمت‌ترين بازيكن تاريخ اينتر را به دست آورد. اريكسن و سانچز نيز به همراه چند بازيكن ديگر آمدند. اينتر شمايل يك مدعي به خودش گرفت. فصل را هم خوب شروع كرد. با اين حال در اواسط فصل مشكلاتي رقم خورد كه باعث نتايج سينوسي افعي‌ها شد. اينتر در فصلي كه يوونتوس به همراه مائوريتسيو ساري روند فوق‌العاده‌اي را سپري نمي‌كرد، نتوانست عنوان قهرماني را به دست آورد و با ۳ امتياز اختلاف دوم شد. در ليگ قهرمانان اما اينتر حذف تلخي در مرحله گروهي تجربه كرد. اينتر بعد از بارسلونا و دورتموند سوم شد و به ليگ اروپا رسيد. در ليگ اروپا آنها تا فينال بالا رفتند ولي مقابل سويا شكست خوردند. در كوپاي ايتاليا نيز با باخت مقابل ناپولي در نيمه نهايي كنار رفتند تا فصل نخست كونته با اينتر شرايط توامان بيم و اميد را براي هواداران اين تيم به وجود آورد.
اينتر كونته مشخصا با اينتر اسپالتي يا دي‌بوئر يا همه مربيان قبل از خودش فرق دارد ولي غيرقابل اطمينان است. سر بزنگاه‌ها كم مي‌آورد و از همه مهم‌تر مقابل تيم‌هاي بزرگ نتيجه نمي‌گيرد. اينتر فصل قبل مقابل يوونتوس دبل شد و مقابل لاتزيو يك برد و يك شكست كسب كرد. همچنين‌ مقابل آتالانتا. اينتر فقط ميلان را دو بار شكست داد كه البته اين كار را با اسپالتي هم انجام داده بود. با اين حال در تابستان و فصل نقل‌وانتقالات شرايط طوري نبود كه كونته و اينتر به سمت قطع همكاري پيش بروند. گرچه در اواسط فصل و در پايان آن صحبت‌هايي از جدايي كونته به گوش رسيد اما طرفين به اين نتيجه رسيدند كه هنوز زمان جدايي فرا نرسيده است. 
در آغاز فصل دوم با حضور كونته در شهر ميلان اينتر در بازار نقل‌وانتقالات خيلي فعال‌تر عمل كرد. آنها علاوه بر حفظ مارتينز كه بارسلونا سخت به دنبالش بود چندين بازيكن ديگر به خدمت گرفتند. سرآمد همه آنها اشرف حكيمي بود. در كنار او چند بازيكن ديگر هم اضافه شدند كه همگي يك ويژگي مشترك داشتند؛ مسن بودن! ليست تيم اينتر در آغاز فصل جديد مملو از بازيكنان بالاي ۳۰ سال بود. خيلي از منتقدين گفتند كونته به بازيكنان بالاي 30 سال علاقه خاصي دارد! با شروع مسابقات مشخص شد اينتر يك تفاوت بزرگ با فصل قبل دارد. آن تيم به نسبت تدافعي كه اولويت اولش گل نخوردن بود تبديل به تيمي تهاجمي‌تر شده بود. همين باعث شد ديگر خبري از كلين‌شيت‌هاي پياپي سمير هندانوويچ نباشد. 
آمار نشان مي‌دهد اينتر در ۶ بازي اولش در ليگ ۱۰ گل خورده است. از آن سمت با ۱۵ گل زده سومين خط حمله خوب ليگ را در بازي‌هاي آغازين به دست آورده. جدا از گل زدن و خوردن اما اينتر در نتيجه‌گيري موفق ظاهر نشده است. آنها فعلا با ۳ برد و دو تساوي و يك باخت كه در ردبي دلامادونينا رقم خورد در رده پنجم قرار گرفته‌اند. آمار بدتر از ليگ در يوسي‌ال براي كونته و شاگردانش رقم خورده است. آنها در ۳ بازي ابتدايي يك باخت در خانه رئال مادريد و دو تساوي ضعيف مقابل مونشن‌گلادباخ و شاختار تجربه كردند. اينتر در پايان دور رفت مرحله گروهي ليگ قهرمانان با دو امتياز قعرنشين است. آنها ۵ گل هم در اين 3 بازي دريافت كرده‌اند. نكته بد ديگر در مورد اينتر اين است كه آنها در ۶ بازي آخر خودشان تنها يك برد به دست آوردند. وقتي همه شواهد و قرائن را كنار هم قرار مي‌دهيم، مي‌توانيم به اين نتيجه برسيم كه مشكلي به وجود آمده است. 
كونته با فاصله‌اي وحشتناك نسبت به ساير مربيان حاضر در سري ‌آ گران‌قيمت‌ترين فرد به حساب مي‌آيد. او سالي ۱۲ ميليون يورو دستمزد مي‌گيرد. نفر بعدي فونسكا سرمربي رم است كه سالي ۲.۵ ميليون دريافت مي‌كند. بنا بر همين دستمزد مديران اينتر قطعا انتظار خيلي بيشتر از چيزي كه تيم نشان مي‌دهد دارند. آنها يك تيم رقابت‌پذير در ليگ سري آ كه مدعي كسب قهرماني است مي‌خواهند كه بتواند در ليگ قهرمانان هم تا مراحل بالا صعود كند؛ چيزي كه در اينتر امسال ديده نمي‌شود. مشكلات دفاعي، سن و سال بالاي بازيكنان، مصدوميت‌ها و خيلي مسائل ديگر دست به دست هم دادند تا افعي‌ها شرايط بدي را تجربه كنند. به عقيده بسياري از كارشناسان زنگ خطر براي كونته به صدا درآمده است. شايد حذف از مرحله گروهي ليگ قهرمانان آخرين فرصت اين مربي باشد. 
همه اينها مي‌تواند به معناي پايان يافتن پروژه‌اي باشد كه ابتدا بسيار جذاب به نظر مي‌رسيد ولي در ادامه با مشكلات زيادي روبه‌رو شد. اينتر اگر نتواند در اين فصل كه يوونتوس با پيرلو آن تيم سرحال هميشگي در سري آ را نشان مي‌دهد، قهرمان شود شايد ديگر هيچ‌ وقت نتواند به چنين موفقيتي برسد. حال سوال مهم اين است؛ آيا پروژه اينتر و آنتونيو كونته به اتمام رسيده يا هنوز بايد روي آن حساب باز كرد؟ آنچه در اين معادله بزرگ‌ترين نقش را بازي مي‌كند دستمزد وحشتناك كونته است. مديران چيني اينتر به خوبي مي‌دانند اخراج كونته ممكن است باشگاه را تا مرز ورشكستگي ببرد. اينتر قراردادي ۵ ساله با سرمربي خود دارد و اگر بخواهد او را اخراج كند بايد به اندازه بيش از ۳ سال به او غرامت بپردازد. به همين دليل ممكن است آنها مجبور شوند براي مثبت ماندن تراز خود چند تا از ستاره‌هاي تيم را بفروشند و اين يعني بازگشت به دوران سياه چند سال قبل.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون