• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4783 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۷ آبان

در رقابت‌هاي شطرنج سريع رقم خورد

باخت فيروزجا در رقابت بولت

رقابت‌‌هاي شطرنج سريع آنلاين كه با حضور ۱۶ شطرنج‌باز برتر دنيا در حال برگزاري است با حذف دومين ايراني حاضر در اين رقابت‌ها ادامه پيدا كرد. در آخرين ساعات چهارشنبه شب عليرضا فيروزجا نابغه ايراني شطرنج در نخستين ديدار خود در اين تورنمنت مقابل ولاديمير فدوسيف از كشور روسيه با ريتنيگ ۲۷۵۶ قرار گرفت. در اين مسابقه نفس‌گير كه چهار راند داشت و در هر راند شطرنج‌بازان به تعداد مشخصي با هم مسابقه مي‌دادند تا به مجموع ۲۹ بازي برسند، در نخستين بازي فيروزجا با مهره سفيد برابر حريف شكست خورد. عليرضا در ادامه به نوعي تحت تاثير باخت در بازي اول قرار گرفت و نتوانست بازي هميشگي خودش را به نمايش بگذارد. به شكلي كه در ۴ بازي اول ۳ باخت و يك تساوي كسب كرد. فيروزجا از بازي پنجم كم‌كم به خودش آمد و در ۵ بازي بعدي راند اول يك برد و چهار تساوي كسب كرد. 
راند دوم خيلي سريع شروع شد و فيروزجا با يك تساوي و يك برد استارت زد تا مقداري عقب‌ماندگي‌اش جبران شود. اما حريف روس كه در شطرنج سريع عملكرد خوبي داشت، اجازه نداد حريف ايراني‌اش پيشروي كند و يك برد به دست آورد. در ادامه و در ۴ بازي بعدي هر دو شطرنج‌باز به صورت يك در ميان برنده شدند و دو امتياز به دست آوردند. در دو بازي بعدي اما اين نابغه ايراني بود كه توانست دو پيروزي پياپي و مهم به دست آورد. بازي آخر اين راند اما با برتري حريف روس به پايان رسيد. 
در آغاز راند سوم فيروزجا عقب‌ماندگي خودش را تنها به يك امتياز كاهش داده بود و فرصت خوبي داشت به حريفش برسد. با اين حال شكست خورد. دوباره مثل راند دوم چهار بازي بعدي با برتري يك در ميان شطرنج‌بازان ادامه پيدا كرد و هر يك دو امتياز اندوختند. بازي بعدي به تساوي رسيد، اما در دو بازي پاياني فيروزجا با عملكردي عالي دو برد متوالي به دست آورد و بالاخره از نظر امتيازي با حريف روس برابر شد. 
راند چهارم در حالي آغاز شد كه هر دو شطرنج‌باز در امتياز ۱۲.۵ برابر بودند و تنها ۴ بازي ديگر باقي مانده بود. بازي نخست به تساوي رسيد. بازي دوم را فيروزجا باخت تا در شرايط بسيار بدي قرار بگيرد. در بازي سوم عليرضا دوباره همه ‌چيز را به تساوي كشاند تا تكليف نفر صعودكننده به بازي آخر يعني رقابت بيست‌ونهم كشيده شود. در حالي كه هر دو ورزشكار ۱۴ امتياز داشتند. در بازي آخر معروف به مسابقه بولت فيروزجا متاسفانه شكست خورد تا اين ماراتن جذاب شطرنج در نزديك‌ترين حالت خودش اما با برتري ولاديمير فدوسيف به پايان برسد و نماينده كشورمان از گردونه رقابت‌ها خارج شود. پيش از فيروزجا، پرهام مقصودلو نيز با شكست مقابل مگنوس كارلسن بهترين شطرنج‌باز دنيا حذف شده بود. 
رقابت‌هاي شطرنج سريع تا ۲۳ آبان ادامه پيدا خواهد كرد. مسابقات به صورت تك حذفي است و جايزه نفر برتر ۱۰ هزار دلار خواهد بود. در مجموع ۱۰۰ هزار دلار به نفرات شركت‌كننده در اين رقابت بر اساس رتبه‌اي كه به دست مي‌آورند، پرداخت خواهد شد. اين رقابت‌ها به صورت آنلاين توسط بزرگ‌ترين مفسران رشته شطرنج مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون