• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4854 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۲ بهمن

لزوم اجراي قوانين در معدن چادرملو و سنگ‌آهن مركزي

محمدرضا تابش، عضو شوراي عالي محيط زيست ضمن اشاره به اينكه در جلسه اخير اين شورا بر اجراي مصوبات قانوني درباره معدن چادرملو و سنگ‌آهن مركزي تاكيد شد، گفت: متاسفانه قوانين در بخش معدن به طور كامل و دقيق اجرا نمي‌شوند و از بابت جبران خسارت‌هاي وارده به منابع طبيعي در اثر بهره‌برداري از معادن، شاهد سستي هستيم.  تابش در گفت‌وگو با ايسنا ضمن اشاره به جلسه اخير شوراي عالي محيط زيست كه به رياست رييس‌جمهوري برگزار و به موضوعات مختلفي ازجمله درياچه اروميه، بوي نامطبوع تهران و... پرداخته شد، اظهار كرد: در اين جلسه نسبت به تصويب حدود عرصه‌هاي طبيعي واجد شرايط به عنوان مناطق چهارگانه حفاظت شده و بازنگري در حدود برخي مناطق حفاظت‌شده كه داراي تعارضات مردمي و طرح‌هاي هادي روستايي بودند، اقدام شد. او در اين باره تاكيد كرد: از اين‌رو با مصوبه شوراي عالي محيط زيست، در مجموع مساحت مناطق حفاظت‌شده كشور از ١١ درصد به ١٢ درصد افزايش يافت. اين عضو شوراي عالي محيط زيست با بيان اينكه در اين جلسه همچنين ضوابط و روش‌هاي مديريت پسماندهاي صنعتي و معدني تصويب شد، تصريح كرد: هر چند كه ما در كشور قانون مديريت پسماندها را داريم اما از ضوابط و روش‌هاي مديريت پسماندهاي صنعتي، معدني، صنايع نفت و گاز و نيروگاهي غفلت كرده‌ايم، از اين‌رو در اين جلسه مقرر شد كه اين‌گونه پسماندها نيز تابع ضوابط و مقرراتي باشند. به گفته تابش با اين مصوبه راه براي سرمايه‌گذاري در مديريت و دفع پسماندها توسط بخش خصوصي واجد شرايط باز مي‌شود و با ضابطه‌مند شدن بهره‌برداري از اين پسماندها نفع دو‌جانبه‌اي براي محيط زيست و سرمايه‌گذاران پديد مي‌آيد. 

آرادكوه نقش زيادي در ايجاد بوي نامطبوع تهران دارد
او در ادامه با اشاره به اينكه در جلسه شوراي عالي محيط زيست به مساله بوي نامطبوع تهران نيز پرداخته شد، گفت: درباره علت بوي نامطبوع در تهران سازمان حفاظت محيط زيست گزارشي از بررسي‌ها ارايه و اعلام كرد كه دستگاه‌هاي مختلف بايد چه برنامه‌هايي را با چه ميزان بودجه‌اي در اولويت خود براي رفع بوي نامطبوع پايتخت قرار دهند.
اين عضو شوراي عالي محيط زيست تصريح كرد: براساس گزارش سازمان حفاظت محيط زيست دلايل عمده انتشار بوي نامطبوع در تهران دامداري‌هاي حاشيه برخي اتوبان‌ها و رودخانه‌هايي هستند كه تبديل به محل تخليه فاضلاب شده‌اند. البته محل دفع زباله آرادكوه نقش زيادي در ايجاد بوي نامطبوع دارد.
رييس فراكسيون محيط زيست مجلس دهم با بيان اينكه موضوع احياي درياچه اروميه نيز از ديگر موضوعات مطرح شده در جلسه شوراي عالي محيط زيست بود، اظهار كرد: طي اين جلسه مسوولان و وزراي مربوطه گزارش مبسوطي از اقدامات انجام‌شده و حفر تونل‌هاي انتقال آب به درياچه اروميه ارايه دادند. براساس اين گزارش‌ها در حال حاضر ٦٨ سانتي‌متر، افزايش تراز آب درياچه اروميه را نسبت به سال مبنا شاهد هستيم. تابش افزود: علاوه بر اين تقريبا بيشتر نمك‌هاي كف درياچه در آب حل شده و خطر گرد و غبارهاي نمكي فعلا منتفي شده است. از سوي ديگر حقابه زيست محيطي درياچه اروميه براي رسيدن به حالت تعادل ۳۴۰۰ ميليون مترمكعب است كه تاكنون با اقدامات انجام شده ٢٥٠٠ ميليون مترمكعب آن تامين شده و مابقي اين حقابه نيز از طريق انتقال آب تامين خواهد شد.

قوانين در بخش معدن به طور كامل و دقيق اجرا نمي‌شوند
او در بخشي ديگر از صحبت‌هاي خود با اشاره به اينكه به طور كلي توسعه امري اجتناب‌ناپذير است ولي چون در كشور ما توسعه براساس آمايش سرزميني صورت نگرفته است با چالش‌هايي مواجه هستيم، گفت: بايد براي اين چالش‌ها چاره‌جويي شود تا دچار تبعات اقتصادي و اجتماعي حاد نشويم. براي مثال معدن چادرملو و سنگ‌آهن مركزي، اشتغال زيادي را ايجاد كرده است اما ميزان بهره‌برداري از طبيعت بكر منطقه و خساراتي كه به محيط زيست، آب، خاك و هواي استان يزد وارد مي‌كند قابل مقايسه با اين‌گونه اقدامات جبراني نيست.اين عضور شوراي عالي محيط زيست با تاكيد بر حمايت از مناطق حفاظت‌شده‌اي مثل پارك ملي سياهكوه، اظهار كرد: متاسفانه قوانين در بخش معدن به طور كامل و دقيق اجرا نمي‌شوند و از بابت جبران خسارت‌هاي وارده به منابع طبيعي در اثر بهره‌برداري از معادن، شاهد سستي هستيم.
تابش همچنين درباره معادن تصريح كرد: در قانون برنامه ششم توسعه معادن ملزم شده‌اند كه 
يك درصد از فروش خود را براي جبران خسارت‌هاي زيست محيطي اختصاص دهند. در اين زمينه اقداماتي صورت گرفته ولي اين اقدامات متناسب با درآمدهاي زياد اين معادن و البته حجم تخريب‌ها نيست. به هر حال در جلسه شوراي عالي محيط زيست مقرر شد كه سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت صنعت اين موضوع را پيگيري كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون