• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4854 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۲ بهمن

اسماعيل تهراني و فوزيه مجد تجليل شدند

روايت دوستي‌هاي ۶۰ ساله بزرگان موسيقي

دست‌اندركاران برگزاري ششمين سال نواي موسيقي ايران در دومين روز از اجراي اين رويداد مجازي از دو هنرمند پيشگام موسيقي كشور تقدير كردند. به گزارش ايسنا و به نقل از روابط عمومي اين رويداد، ششمين سال نواي موسيقي ايران در ادامه برپايي ويژه برنامه‌هاي مجازي خود كه از روز هشتم بهمن ماه آغاز شده با برپايي چند برنامه مختلف در نوبت‌هاي جداگانه از مقام هنري فوزيه مجد، پژوهشگر موسيقي و اسماعيل تهراني، آهنگساز و رهبر اركستر تجليل كرد. شريف لطفي، پداگوژيست و رهبر اركستر در تجليل از مقام فرهنگي و هنري فوزيه مجد گفت: آشنايي بنده با فعاليت‌هاي اجرايي و آموزشي موسيقي خانم مجد به سال‌هاي نوجواني زماني كه در هنرستان موسيقي مشغول به تحصيل بودم، باز مي‌گردد. آن زمان كه ما در اين مجموعه حضور داشتيم شاهد حضور معلمي بوديم كه فاصله سني زيادي با شاگردانش نداشت، اما با صلابت و جديتي كه در اين عرصه داشت فضايي را فراهم كرد كه ما نكات آموزشي زيادي را از اين هنرمند ارزشمند فرا بگيريم.
وي افزود: فوزيه مجد از جمله هنرمندان و پژوهشگران موسيقي كشورمان بود كه در بسياري از موارد تبديل به الگوي ما شد. او قطعا يكي از تاثيرگذارترين و معتبرترين بانوان هنرمند ايران در عرصه موسيقي است كه شيوه و رفتار آموزشي او براي جامعه موسيقي دربرگيرنده ارزش‌هاي فراواني است. او از جمله هنرمنداني است كه خود را محدود به يك گونه خاص موسيقي نكرد. اين هنرمند وقتي از سن 6 سالگي سراغ پيانو رفت، تلاش كرد با عبور از مراحل مختلف آموزشي چه در ايران و چه در خارج از كشور به تجربه‌اندوزي در حوزه‌هاي ديگر موسيقي نيز بپردازد. مي‌بينيم كه وي در بخش‌هايي چون نوازندگي سنتور، آهنگسازي، موزيكلوژي و به‌طور ويژه موسيقي نواحي ايران چه تلاش‌هايي را انجام داد. به اعتقاد من فوزيه مجد جست‌وجوگري است كه ذهن او آرام و قرار ندارد. او در موسيقي هيچ‌گاه خود را به بخشي از اين هنر محدود نكرد و با بي‌پروايي قدم به فضا و چارچوب‌هايي گذاشت كه از وي به عنوان يك هنرمند ممتاز ياد مي‌كنيم. ارايه پيشينه‌اي از فعاليت‌هاي فوزيه مجد با روايت ساحل كريمي، اهداي تنديس و لوح ششمين سال نواي موسيقي ايران با حضور شريف لطفي و علي جعفري پويان، اجراي تكنوازي پيانو با اجراي قطعه «نمايش» اثر فوزيه مجد و «گل پامچال» با تنظيم و پيانونوازي بصير فقيه نصيري بخش‌هاي ديگر آيين نكوداشت را تشكيل مي‌دادند. كامبيز روشن‌روان، آهنگساز و نوازنده كشورمان درباره اسماعيل تهراني گفت: با استاد اسماعيل تهراني دوستي ۶۰ ساله‌اي داريم كه اين دوستي از هنرستان موسيقي ملي آغاز شد و پس از آن در مجموعه‌ها و فضاهاي ديگري همچون دانشكده هنرهاي زيبا، كوراتت تهران به رهبري اركستر حسين دهلوي، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و مجموعه‌هاي ديگر نيز ادامه يافت و تاكنون هم برقرار است. او نوازنده بسيار برجسته سنتور است كه يادم مي‌آيد وقتي در هنرستان موسيقي فعاليت مي‌كرديم يكي از بهترين نوازندگان سنتور آن دوران بود. خاطرم هست وقتي قطعه‌اي را براي تكنوازي سنتور ساخت، توانست در اين حوزه نوازندگي تحول بسياري را پديد آورد. در مورد آهنگسازي اسماعيل تهراني هم بايد گفت كه او يكي از آهنگسازان بسيار خوب موسيقي ملي ايران  است كه كارهاي  ماندگاري را  هم خلق كرد.
وي افزود: اسماعيل تهراني نشان داده كه علاوه بر نوازندگي و آهنگسازي يكي از مديران توانمند موسيقي ما در مديريت مجموعه‌هاي موسيقايي و حوزه رهبري اركستر است. او علاوه بر اينها يك معلم توانمند هم است كه در اين سال‌ها شاگردان زيادي در مكتب او پرورش يافته‌اند. به هر صورت بر اين باورم كه اسماعيل تهراني تنها يك نوازنده سنتور، آهنگساز، مدير و رهبر اركستر نيست؛ او هنرمند جامع‌الاطرافي است كه بنده افتخار دوستي ۶۰ ساله با او دارم و اميدوارم روزي دوباره شرايطي فراهم شود كه بتوانيم با  يكديگر  ملاقات  كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون