• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4859 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۸ بهمن

خطاي محاسباتي آموزش و پرورش در پرداخت حق‌التدريس معلمان

حسين ثقفي

از تاخير در پرداخت حق‌الزحمه اضافه كار معلمان كه حدود يك دهه گريبانگيرشان است و در ابتداي مهر هر سال، سيگنال‌هايي از وزارت مربوطه صادر مي‌شود كه اين پرداخت‌ها ديگر همزمان با حقوق ماهانه خواهد بود وليكن عملا اتفاق نمي‌افتد و مسوولان مربوطه علت اين تاخير را عموما بر گردن سازمان برنامه و بودجه و خزانه مي‌اندازند و به نوعي خود را تبرئه مي‌كنند به سرعت 
عبور مي‌كنيم.
از اينكه حق‌الزحمه مورد نظر هميشه با يك‌سال تاخير به معلمان پرداخت مي‌شود نيز با مسامحه مي‌گذريم اما از تغييراتي كه آموزش و پرورش در ميزان ساعات تخصيصي به هر معلم در شرايط كرونايي اعمال مي‌كند، نمي‌توان گذر كرد چراكه حق قانوني همكار شمرده مي‌شود و تضييع حق‌الناس گناهي نابخشودني است.
موضوع سخن ما حق‌الزحمه اضافه كار معلمان از اسفند ۹۸ تا امروز است.
آموزش و پرورش به دليل بروز كرونا و تعطيلي فيزيكي مدارس از پرداخت اضافه كار اسفند ماه۹۸ معلمان رسمي و بازنشسته سرباز زده و مابقي را تا امروز بر مبناي جلسه‌اي ۳۵ دقيقه به جاي ۹۰ دقيقه محاسبه كرده است كه ما با ارايه دلايلي منطقي آن را خلاف
 ضوابط مي‌دانيم: 
۱- ازهمان ابتداي بروز ويروس كرونا، مدارس گرچه از نظر حضوري تعطيل شد ولي آموزش در هيچ جايي از كشور تعطيل نشد(به اذعان متوليان امر آموزش كشور) و مديران و معلمان از طريق فضاي مجازي ارتباط خود را با دانش‌آموزان از طريق اپليكيشن‌هاي گوناگون ادامه دادند.
۲- از زمان فعال شدن پلتفرم شاد(فروردين۹۹) معلمان با وجود كندي اين شبكه و مشكلات متعدد اينترنتي و كمبودهاي سخت‌افزاري به ‌جاي ۳۵دقيقه براي هر جلسه گاه تا ۱۰۰دقيقه وقت گذاشتند تا ميزان دغدغه فراگيران و اولياي‌شان به حداقل برسد.
۳- تا امروز كه در اواخر بهمن به سر مي‌بريم، نرم‌افزار شاد هنوز با اختلالاتي روبه‌رو است كه معلم به جاي ۳۵ دقيقه عملا بايد ۹۰تا۱۲۰دقيقه وقت صرف كند تا دانش‌آموزانش تكاليف خود را ارسال كنند يا درس معلم را فرا بگيرند و فايل‌هاي آموزشي را دريافت كنند.
چه بسا اختلالات مزبور سبب مي‌شود معلم و دانش‌آموز در ساعات استراحت و شبانه به تكميل فعاليت‌هاي خود بپردازند.
۴- بي‌شك با وجود كاستي‌هاي متعدد شاد و كندي سرعت اينترنت، اگر صبر و تلاش همكاران‌مان نبود، يقينا نيمي از دانش‌آموزان كشور گرفتار ترك تحصيل مي‌شدند لذا نمي‌توان ميزان فعاليت هر معلم در هر جلسه را فقط ۳۵ (!) دقيقه محاسبه كرد.
۵- اخيرا بازرسان وزارتي براي پايش شاد و ميزان فعاليت معلمان و دانش‌آموزان در اين شبكه در استان خراسان رضوي بررسي‌هايي داشته‌اند و ارزنده خواهد بود به عنوان مشتي نمونه خروار، ميزان ساعات حضور روزانه معلمان در شاد را رسانه‌اي كنند تا آنكه وزارت مربوطه به دريافت درستي از فعاليت كاركنانش در اين نرم‌افزار برسد.
۶- مي‌دانيم آموزش و پرورش هيچ تسهيلاتي به خودي خود براي معلمان در بستر شاد قائل نشده است و معلمان يك تنه به مصاف كمبودهاي بي‌شمار اين نوع فضا رفته‌اند لذا اگر وزارتخانه ‌خود را در برابر ايثار و فداكاري معلمان به خواب بزند بي‌شك رابطه خود را با علم و شفافيت به يك سو خواهد نهاد.
۷- اگر بنا بر پرداخت ۳۵ دقيقه براي هرجلسه باشد پس مدارس غيردولتي نيز بايد همين شيوه را در پرداخت حق‌الزحمه معلمان‌شان اتخاذ و به اين ترتيب الباقي مبلغ دريافتي از دانش‌آموزان را به اولياي‌شان مسترد كنند زيرا در اين مدارس نيز سبك و سياق آموزش به ‌طور متمركز بوده است.
۸- در همه استان‌هاي كشور جمعيت دانش‌آموزان شهري در هركلاس بالاي ۲۵ نفر است كه گاه تا ۴۲ نفر نيز مي‌رسد. لذا به ‌طور معقول آيا در چنين حجمي از يك كلاس معلم مي‌تواند تنها در ۳۵دقيقه به حضور و غياب، تدريس، ارايه تكليف، بررسي تكليف و رفع
 اشكال بپردازد؟
پاسخ قطعا منفي است و او ناگزير است جز اين، چند ساعت ديگر را براي موارد فوق در شبكه شاد صرف كند والا حل مشكلات دانش‌آموزان و ارايه درس به خوبي اتفاق نمي‌افتد و امواج متلاطمي از نارضايتي در جامعه شكل مي‌گيرد.
بنابراين به استناد موارد فوق، وزارت آموزش و پرورش در ميزان پرداختي اضافه كار به ميزان ۳۵ دقيقه براي هر جلسه خطاي محاسباتي و شناختي داشته است و بايد سريعا به اصلاح آن به ميزان ۹۰دقيقه بپردازد.
هر چند تا امروز وزارتخانه فوق در ساير پرداخت‌ها راه اعتدال و انصاف را طي كرده و آقاي حاجي‌ميرزايي نيز مدافع حقوق همكاران خود بوده اما در اين فقره بدون ترديد بي‌عدالتي روي داده است كه اميدواريم اصلاح شود تا با احقاق حق همكاران زمينه براي افزايش انگيزه و اعتماد در معلمان به وجود آيد.
منتخب خراسان رضوي
 در انتخابات شوراي عالي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون