• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4895 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۷ فروردين

سازمان ليگ مقابل درخواست‌هاي غيرمنطقي كوتاه نيايد

ديواري كه تا ثريا كج مي‌رود

علي  ولي‌اللهي
ماجرا برمي‌گردد به پيش از فينال ليگ قهرمانان آسيا در سال گذشته؛ جايي كه پرسپوليس براي بازي با اولسان هيونداي در ميانه نيم‌فصل نخست راهي قطر شد و بازي‌هايش در ليگ برتر به تعويق افتاد. قرار بود بعد از بازگشت سرخ‌ها ديدار رفت دربي بين دو تيم پرسپوليس و استقلال برگزار شود. با اين حال استقلالي‌ها با ارسال نامه‌اي به سازمان ليگ اعلام كردند تا پرسپوليس بازي‌هاي عقب افتاده‌اش، مخصوصا بازي با سپاهان را برگزار نكند حاضر نيستند دربي را برگزار كنند.
قبول اين درخواست باعث به‌هم ريختن تمام برنامه‌ريزي‌هاي سازمان ليگ شد و شرايط وحشتناكي را براي تيم‌ها فراهم آورد، به نحوي كه برخي تيم‌ها با تعطيلات 10، 12 روزه مواجه شدند و تا هفته‌ها تعداد بازي‌هاي تيم‌ها در جدول رده‌بندي اعداد متفاوتي بود. همان زمان كه استقلال اين درخواست غيرمنطقي را ارايه كرد بسياري از كارشناسان و اهالي رسانه از سهيل مهدي، سرپرست برگزاري مسابقات سازمان ليگ خواستند كه زير بار اين بدعت نرود و اجازه ندهد روند منظم بازي‌ها به‌هم بريزد. با اين وجود جو رسانه‌اي و فشار هواداران استقلال در فضاي مجازي و چانه‌زني مديران اين تيم باعث شد سازمان ليگ كوتاه بيايد. جالب اينكه با همه اين مصيبت‌ها درنهايت خواست استقلال نصفه نيمه به سرانجام رسيد و هنگام بازي دربي، دو تيم تعداد بازي برابر نداشتند.
حالا و بعد از گذشت يك نيم فصل ماجرا از آن سمت در حال رخ دادن است. پرسپوليس بعد از لغو بازي استقلال و صنعت نفت آبادان پيش از شروع ليگ قهرمانان آسيا و با توجه به برنامه اعلام‌شده از سوي سازمان ليگ كه نشان مي‌دهد دربي برگشت در روز ۲۲ ارديبهشت برگزار مي‌شود، اعلام كرده در صورتي كه بازي‌هاي دو تيم هنگام دربي برابر نباشد بازي نمي‌كند. درخواستي غيرمنطقي دقيقا مشابه درخواست استقلال كه به نظر يك جور تلافي و لجبازي مي‌آيد.
سهيل مهدي در واكنش به خواست پرسپوليسي‌ها گفت: «پاسخ پرسپوليس يا هر باشگاه ديگري در صورت نامه‌نگاري با سازمان ليگ را به صورت مكتوب مي‌دهيم. اينكه قرار باشد هر موضوعي را در رسانه‌ها پاسخ دهيم، كار پيش نمي‌رود. با احترامي كه براي رسانه‌ها قائل هستيم، بهتر است اخبار نهايي را منتشر كنيم. هرگونه نامه‌ از طريق واحد مربوط پاسخ داده مي‌شود.»
اين پاسخ در حالي از سوي سازمان ليگ اعلام شد كه هواداران پرسپوليس در فضاي مجازي همان جو هواداران استقلال را به راه انداخته‌اند و مديران اين تيم نيز با پشتوانه همين جوسازي‌ها روي سازمان ليگ فشار مي‌آورند. از پاسخ متزلزل مهدي نيز چنين برمي‌آيد كه احتمالا شاهد يك به‌هم ريختگي ديگر در برنامه ليگ خواهيم بود. در حالي كه جدول برنامه‌هاي باشگاه‌ها و تيم ملي به خاطر شرايط خاص امسال بسيار فشرده است. خود مهدي در اين رابطه گفت: «برگزاري منظم و سلامت ليگ با وجود فشرده بودن مسابقات ليگ قهرمانان آسيا، بازي‌هاي تيم ملي و... مهم‌ترين دغدغه سازمان ليگ است. بايد از همكاري باشگاه‌ها تشكر كنيم. با توجه به شرايط موجود، باشگاه‌ها متحمل هزينه‌هاي زيادي بابت سفرها و لغو پروازها مي‌شوند.»
وضعيتي كه امروز شاهدش هستيم بدون شك محصول همان كوتاه آمدن سازمان ليگ در نيم‌فصل نخست مقابل درخواست استقلالي‌هاست. اين  درست همانند ديواري است كه خشت اولش كج گذاشته شده و قرار است تا ثريا ديوار را كج ببرد بالا. سوال مهم اين است كه كجاي دنيا تيم‌ ها اجازه دارند چنين درخواست‌هايي را مطرح كنند؟ در كدام ليگ معتبر فوتبال سراغ داريم كه تيمي براي وارد شدن به زمين و برگزاري مسابقه شرط بگذارد؟ آن هم چنين شرطي؟ و از همه مهم‌تر اينكه چرا ساير تيم‌ها بايد تاوان چشم و هم‌چشمي سرخابي‌ها و جنجال هواداران اين تيم‌ها را بدهند؟
شايد در نگاه اول به نظر برسد حالا كه سازمان ليگ مقابل استقلالي‌ها كوتاه آمده، بايد اين بار هم نظر پرسپوليسي‌ها را تامين كند و از فصل آينده از برنامه‌هاي اعلام شده خودش دفاع كند. با اين حال كاش دفاع سازمان ليگ از برنامه‌هايش از همين امسال و از همين بازي اجرايي شود. حتي اگر اين تصميم به قيمت عصبانيت هواداران پرسپوليس منجر شود. حتي اگر بگويند تيم رقيب از الطاف فلان سازمان و بهمان شخص سود مي‌برد. اينكه چرا چنين تصميمي حتي اگر امروز هم اتخاذ شود دير است از بررسي شرايط چند سال گذشته ناشي مي‌شود. تجربه نشان داده تيم‌هاي استقلال و پرسپوليس شامل بازيكنان، مربيان، مديران و هواداران دو تيم هيچ‌گاه حاضر نيستند شرايط را بپذيرند و هر اتفاقي هم كه بيفتد باز هم معترض هستند. در همين بازي آخر پرسپوليس مقابل پديده سيدجلال حسيني كاپيتان پرسپوليس بعد از تساوي و در حالي كه مصدوم شده بود، گفت: «مصدوم شدم و اين هم به خاطر خيانت‌هاي سازمان ليگ است. چمن بلند ورزشگاه و مسائل اين‌چنين جزو مواردي است كه روي خيانت سازمان ليگ رقم مي‌خورد.» كاپيتان سرخ‌ها تاكيد كرد: «چند سالي است سازمان ليگ در قبال پرسپوليس خيانت مي‌كند و بايد به حال آنها تاسف خورد. تعداد كساني كه كنار زمين بازي امروز بودند و مشخص نبود كرونايي هستند يا نه مشخص نيست. بازيكنان تيم تمام تلاش خود را كردند اما متاسفانه موقعيت‌سوزي كردند و نتوانستيم به گل برسيم.»
اين اظهارات و اظهارات مشابه در چند سال اخير بارها و بارها از زبان سرخابي‌ها شنيده شده بدون اينكه پشتوانه منطقي براي آنها ذكر شده باشد. حال در چنين شرايطي چرا بايد تصور نمود كه با پذيرفتن درخواست پرسپوليسي‌ها مبني بر به هم ريختن جدول مسابقات آنها راضي مي‌شوند يا استقلالي‌ها مي‌پذيرند كه چون آنها قبلا چنين درخواستي ارايه داده بودند، اين بار حريف حق دارد چنين چيزي بخواهد؟ همين حالا در گروه‌هاي هواداري آبي‌پوشان آنها درخواست تيم رقيب را غيرقانوني دانسته و از سازمان ليگ خواسته‌اند كه با انجام اين كار موافقت نكند.
واقعا بايد يك‌بار سازمان ليگ محكم جلوي اين شرايط را بگيرد تا همه‌چيز روند منطقي‌اش را پيش بگيرد. از مديريت جديد فدراسيون فوتبال هم انتظار مي‌رود در اين راه پشتيبان سازمان ليگ و تصميماتش باشد. بدون شك اين تنها حالتي است كه به تثبيت آرامش و روندهاي قانوني در فوتبال باشگاهي ايران منجر مي‌شود. هر تيمي بايد بداند داشتن طرفدار زياد يا اسم و رسم نمي‌تواند براي آنها امتياز ويژه‌اي به همراه داشته باشد و قرار نيست تمام فوتبال ايران به ساز آنها برقصند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون