• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4895 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۷ فروردين

تنيس ميامي با قهرماني هوركاچ و بارتي به اتمام رسيد

رفيق‌كشي در فينال

مرضيه حسين‌خاني

 

هوبرت هوركاچ روز يكشنبه پس از شكست دادن يانيك سينر ۱۹ ساله با نتايج ۷ بر ۶ و ۶ بر ۴ در مسابقات اوپن ميامي نخستين قهرمان لهستاني يك تورنمنت مستر ۱۰۰۰ امتيازي تنيس لقب گرفت. اين بازيكن ۲۴ ساله در زمان حدود يك ساعت و ۴۵ دقيقه توانست اين عنوان كه بزرگ‌ترين موفقيت او در زندگي‌ حرفه‌اي‌اش به حساب مي‌آيد را كسب كند. او در سال ۲۰۲۱ توانسته ركورد ۱۰ پيروزي پياپي را به ثبت برساند.
اين تنيسور در مصاحبه خود بعد از اين قهرماني گفت: «سال گذشته من تقريبا نيمي از سال را در اينجا گذراندم. من در گرم‌ترين هوا در بهار و تابستان در اينجا تمرين كردم، بنابراين فكر مي‌كنم اين امر كمك زيادي به من كرد تا اكنون در فلوريدا راحت بازي كنم، به خصوص در اين شرايط بسيار دشوار در اينجا. اينجا باد گاهي از اين طرف مي‌وزيد و گاهي از آن طرف. بنابراين شرايط پيچيده بود.»
حريف تنيسور لهستاني در اين ديدار شريك او در مسابقات تنيس دو نفره بود. سينر به عنوان بخت ۲۱ قهرماني وارد مسابقات شده بود و تلاش داشت با 19 سال و ۷ ماه سن جوان‌ترين قهرمان تاريخ رقابت‌هاي تنيس ميامي باشد. اين زوج در اين فصل دو بار در مسابقات دوبل شركت كرده بودند، از جمله در يك‌چهارم نهايي مسابقات تنيس آزاد دوبي، اما روز يكشنبه براي نخستين‌بار هوركاچ و سينر رو در روي يكديگر قرار گرفتند.
سينر پس از شكست: «هوبي! بابت اين يك هفته و نيم به تو تبريك مي‌گويم. من فكر مي‌كنم كه تو نشان دادي چه استعدادي داري. من به شخصيتي كه تو داري افتخار مي‌كنم. بايد بگويم تو بهترين دوست من در تور تنيس هستي. شايد ما بايد بيشتر از اين به صورت دو نفره كنار هم بازي كنيم.»
در بازي فينال آنچه تفاوت را رقم زد تجربه بازيكن لهستاني بود. جايي كه بخت بيست‌وششم قهرماني مسابقات در هر ست تلاش مي‌كرد آرامش خود را حفظ كند. هوركاچ با برتري 3 بر صفر در آغاز ست كار را شروع كرد و از خطاهاي پرتعداد سينر نهايت استفاده را برد. سينر براي بازي كردن در اين فينال نياز به تجربه بيشتري داشت اما با اين حال او با كامبك در بازي مقابل حريف و نزديك كردن امتيازات نشان داد از سطح بالايي برخوردار است.
در ادامه مسابقات هوركاچ حريف را تحت فشار نگه داشت. در طول مسابقه او ۱۱بار موقعيت بريك ايجاد كرد و در هفت‌بار موفق ظاهر شد. يكي از اين بريك‌ها در نتيجه ۶ بر ۵ رقم خورد. در اينجا بود كه سينر توانست گيم سرو خودش را به دست آورد و بازي ۶ - ۶ مساوي شود و به تاي بريك برود. روند بازي ثابت كرد كه اين يك بازي حساس براي سينر بود. كسي كه ۳۹ خطا در طول مسابقه به ثبت رساند و ۲۸ تاي آن در گيم نخست رقم خورد. تنيسور ايتاليايي پس از باخت در ست نخست از لحاظ رواني به ‌هم ريخت و در آغاز ست دوم ۴ بر صفر عقب افتاد و عملا كارش تمام شد.
اگرچه سينر توانست نتيجه را به ۴ بر ۳ برگرداند اما ديگر نتوانست در برابر سرويس‌هاي بزرگ حريفش مقاومت كند و نتيجه از دست رفت. هوركاچ در مورد اواخر بازي گفت: «توپ‌ها وقتي كه من سرويس مي‌زدم آهسته بودند. واضح است كه اين يك نكته مهم است. شما مي‌خواهيد چند امتياز آسان به دست آوريد و در حالي كه حريف‌تان بازيكني است كه خيلي خوب كامبك مي‌زند. اين يك بازي سخت بود.»
هوركاچ بعد از اين برد براي نخستين‌بار به جمع ۲۰ تنيسور برتر دنيا راه پيدا كرد. او در جديدترين رده‌بندي تنيسورهاي حرفه‌اي از رتبه 37 به ۱۶ رسيد. او در راه رسيدن به فينال توانست بزرگاني همچون ميلوش رائونيك، استفانوس سيتسيپاس و آندري روبلو را از پيش رو بردارد. سنير نيز در نيمه‌نهايي بائوتيستاي اسپانيايي را مغلوب كرد. كسي كه در مرحله قبلش دنيل مدودف بخت نخست قهرماني را كنار زده بود.
يك روز قبل از فينال بخش مردان، در فينال بخش زنان اشلي بارتي نفر نخست رده‌بندي تنيس زنان جهان توانست پيانكا آندرسكو را كه در ست دوم به دليل مصدوميت شانه مجبور به ترك زمين شد شكست دهد و از عنوان قهرماني خود در رقابت‌هاي تنيس ميامي دفاع كند. البته خود بارتي نيز از ناحيه شكم دچار مصدوميت بود و با اين حال توانست مسابقه را به اتمام برساند. در سمت مقابل قهرمان 20 ساله كانادايي كه سال ۲۰۱۹ قهرمان رقابت‌هاي گرانداسلم يو اس اوپن شده بود نتوانست مصدوميت مچ پايش را تاب بياورد و شكست را پذيرفت.
اين دومين قهرماني تور WTA براي بارتي در سال ۲۰۲۱ بود و دهمين عنوان قهرماني دوران حرفه‌اي او به حساب مي‌آيد. اين تنيسور استراليايي بعد از بازي اعتراف كرد كه اين پيروزي هم تلخ بود و هم شيرين. او در كنفرانس خبري پس از فينال گفت: «اين هرگز راهي نيست كه شما بخواهيد از طريق آن يك مسابقه و مخصوصا فينال را به پايان  برسانيد. من واقعا احساس بيانكا را درك مي‌كنم. من فكر مي‌كنم او در گذشته زخم‌هاي خيلي جدي متحمل شده بود. من فقط اميدوارم كه از اين به بعد سالم باشد و ما مي‌توانيم براي چيزهاي زيادي بجنگيم.» بارتي در ادامه در مورد قهرماني مجددش در ميامي گفت: «اينكه بتوانم قهرمان شوم يك جايزه نصيب من مي‌كند و اينكه توانستم براي نخستين‌بار از عنوان قهرماني‌ام دفاع كنم اتفاق بسيار ويژه‌اي براي من است.»
در سمت مقابل تنيسور كانادايي كه با وجود مشكل مچ پا سعي مي‌كرد مثبت باقي بماند، گفت: «من واقعا در مسابقات به سختي جنگيدم. بدن من تا به امروز خوب بود. من فكر مي‌كنم اين مثل يك تصادف عجيب بود. اين رقابت يكي از نخستين تورنمنت‌هاي من بعد از مدت‌ها بود و تنها چيزي كه مي‌توانم بگويم اين است كه سپاسگزارم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون