• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5090 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۴ آذر

انتخاب مجدد جرج واشنگتن

مرتضي ميرحسيني

جرج واشنگتن كه سال 1792 در چنين روزي دوباره به رياست‌جمهوري كشورش انتخاب شد، يكي از پايه‌گذاران ايالات متحده امريكاست. او نيروهاي استقلال‌طلب امريكا موسوم به قواي قاره‌اي را در جنگ با ارتش پادشاهي انگليس فرماندهي كرد و بعد از پيروزي - در جايگاه نخستين رييس دولت - در شكل‌دهي به دولت مستقل ايالات متحده هم نقش موثري داشت. جرج واشنگتن 67 سال عمر كرد و- نمي‌دانيم به چه دليلي - هرگز صاحب فرزندي نشد، اما امريكايي‌ها به اعتبار نقشي كه در روزهاي تشكيل كشورشان ايفا كرده‌است، «پدر ملت» مي‌نامندش. زمستان 1732 در ويرجينيا متولد شد و پس از پايان دروس مقدماتي، از تحصيل كناره‌گيري كرد. مدتي در يكي از ادارات زادگاهش در شغل نقشه‌كش كار كرد و بعد گويا حوالي 20 سالگي نظامي شد. 
رفته رفته نامش به عنوان فرماندهي شجاع و لايق سر زبان‌ها افتاد و به چهره‌اي سرشناس ميان اهالي مستعمرات پادشاهي انگليس در قاره امريكا تبديل شد. به آزادي مذهبي باور داشت، اما خودش عضوي از اعضاي كليساي انگليكن بود و با فراماسون‌ها هم نشست و برخاست داشت. 
مثل چهره مهم ديگر آن روزگار، يعني تاماس پين، هر چه مي‌دانست از زندگي و تجربه آموخته بود و به صفاتي مانند شجاعت و داشتن عزم راسخ شهرت داشت. البته در زندگي‌اش، هم به عنوان رهبر سياسي و هم فرمانده نظامي چند بار طعم شكست‌ را هم چشيد، اما مورخان امريكايي شكست‌هاي او را كم‌اهميت ديدند و كمتر از آنها نوشتند. عفونت گلو او را در خانه و روي تختش از پا انداخت (دسامبر 1799)، اما پيش از آن به جان‌سختي شناخته مي‌شد و چند بار بيمار و زخمي شده و چند بار هم- نه فقط در ميدان جنگ - تا يك قدمي مرگ پيش رفته بود. جالب اينكه وصيت كرده بود بعد از مرگ، براي خاكسپاري‌اش حتما و حداقل 3 روز صبر كنند، زيرا مي‌ترسيد زنده دفن شود. نه دوره نخست، تمايلي به پذيرش رياست دولت داشت و نه دوره دوم به تكرار تجربه 4 سال گذشته - كه سراسر آن در رقابت اعضاي كابينه گذشته بود- فكر مي‌كرد. اما هر دو بار، هر بار به دليلي و به اكراه اين مسووليت را پذيرفت، زيرا اين واقعيت برايش محرز شده بود كه اگر كنار بكشد اوضاع دولت و كشور آشفته مي‌شود و شيرازه امور از هم مي‌پاشد. 
براي تداوم كارش در مقام رييس‌جمهور عملا هيچ رقيبي نداشت و رقابت اصلي آن انتخابات براي معاون اولي او بود (آن زمان معاون اول رييس‌جمهور كه كفيل رييس دولت هم بود با راي الكترال، همزمان با انتخاب رييس‌جمهور تعيين مي‌شد) . انتخابات آن سال ايالات متحده از دوم نوامبر شروع شد و تا پنجم دسامبر طول كشيد و با رياست‌جمهوري جرج واشنگتن و معاون اولي جان آدامز به پايان رسيد. 
گفتني درباره جرج واشنگتن زياد است. مثلا يكي اينكه از برده‌داري دفاع مي‌كرد، اما همه 124 برده خودش را آزاد كرد (يكي از آنان را قبل از مرگ و ديگران را بعد از مرگ، طبق وصيت) . سخنراني‌اش در شروع دومين دوره رياست‌جمهوري، يكي از كوتاه‌ترين سخنراني‌هاي تاريخ و كوتاه‌ترين در ميان سخنراني‌هاي آغازين روساي جمهور امريكاست كه فقط 135 كلمه بود. تصوير او روي اسكناس يك دلاري ديده مي‌شود و در كنار آبراهام لينكلن و فرانكلين روزولت، يكي از سه رييس‌جمهور مهم تاريخ امريكا به شمار مي‌رود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون