• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5176 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۴ فروردين

گفت و گوی «اعتماد» با سه نفر از مالباختگانی که سرمایه خود را از دست دادند 

کلاهبرداری شاعرانه

برخی شاکیان: حدود ۳۰ میلیارد کلاهبرداری شده است

بهاره شبانکارئیان 

یک کلام؛ مال‌شان بر باد رفته. حدود یک سال پیش بود که يكي از شاعران شناخته شده در صفحه اینستاگرامش تبلیغ سایتی را برای فروش کالا کرد. 

برخی افراد که از این سایت اجناسی را خریداری کرده بودند از این شخص شکایت کرده اند. اکثر این خریداران مال‌شان بر باد رفته؛ اجناسی که خریداری کرده بودند هرگز به دست‌شان نرسیده است. 
حالا نه تنها هم مال‌شان رفته بلکه صدای شکایت‌شان به جایی نرسیده. 
«سید محمد صادقی»؛ وکیل هشت نفر از این مالباختگان به «اعتماد» می‌گوید: «اين آقا که یکی از شاعران معروف هستند، در صفحه اینستاگرام خودشان تبلیغ سایتی را می کردند برای فروش کالا. در همین راستا برای اینکه اعتماد برخی افراد را جذب کنند در اولین و دومین خریدهای مشتریان کالاها را تحویل دادند، اما چند ماه بعد با آوردن دلایل مختلف به این مالباختگان گفتند که شرایط پرداخت را ندارند. همچنین با اضافه شدن حجم این اعتراضات، پس از مدتی گوشی همراهش را خاموش می کند. حتی یک نفر از مالباختگان حدود یک میلیارد تومان از این سایت کالا خریداری کرده است. ماجرا را برایم توضیح داد و خواست پرونده اش را به عهده بگیرم. این کار مصداق بارز کلاهبرداری است و امکان ندارد ایشان قربانی باشد، چون اگر قربانی بود شکایت می کرد. در تمام پرونده های مربوط به این کلاهبرداری اسم ایشان به عنوان متهم قید شده است.» 
«این فرصت را از دست ندهید. هدف ما کمک در شرایط اقتصادی شماست. کسب درآمد فقط با یک سیستم کامپیوتری.» این جملات را در صفحه اینستاگرامش منتشر و افراد زیادی را برای سرمایه‌گذاری جذب کرد، اما پس از اعتماد به همین تبلیغات پول های‌شان به باد رفت و گروهی در فضای مجازی تشکیل دادند به نام مالباختگان. 
این تبلیغات گوش به گوش پیچید و برخی طرفداران این شاعر و نویسنده و همچنین برخی دیگر از مردم در سراسر کشور درصدد برآمدند تا مبلغی از مال خود را در این سایت سرمایه گذاری کنند و آنها با این تبلیغات این گونه ترغیب شدند که اگر یک گوشی تلفن همراه در بازار ۲۴ میلیون تومان بود، این سایت همان گوشی را ۱۶ میلیون تومان به خریداران می‌فروخت. 
همین موضوع طمع را در برخی افراد زیاد کرد تا مقداری از سرمایه خود را افزایش دهند، اما اعتماد این افراد به این شاعر و سایت تبلیغاتی او در نتیجه با کلاهبرداری از آنها روبه‌رو شد. 
سه نفر از این مالباختگان در گفت و گو با «اعتماد» از نحوه آشنایی با این سایت و مقدار مبلغی که از آنان کلاهبرداری شده است، توضیح می دهند. 
مالباخته اول 
«نغمه.ر» حدود ۳۰ سال دارد و کارمند یک شرکت بازرگانی است. او به یک سال پیش برمی گردد و از ماجرا می گوید: «والا سال گذشته در آذر ماه، يكي از شاعران شناخته شده که نمی دانم می شناسید یا نه؛ {اسم اين شاعر را عنوان مي كند} كه در زمینه کاری خود معروف است و حتی در تلویزیون یک بار دعوت‌شان کردند و کتاب های شعر بسیاری منتشر کردند و… به خاطر علاقه به کارهای ایشان چند سال بود که پیج اینستاگرام او را دنبال می‌کردم و از طرفدارانش بودم. تا اینکه در پیج‌شان تبلیغ سایتی با همان نام خودشان را دیدم. اصلا هم آدمی نبودند که غیر از شعر در پیج‌شان موضوعات دیگری را مطرح کنند. وقتی تبلیغ این سایت را انجام دادند و گفتند این سایت با مدیریت خودشان است و یکسری کالا با قیمت مناسب از خارج از کشور وارد می کنند و برای فروش در این سایت قرار می دهند. کالا هم گوشی بود و  از نوع گوشی آیفون. 
در پیج اصلی خودشان تبلیغ پیج دوم که فروش کالا بود را انجام می دادند و در پیج فروش کالا به صورت رسمی کار می کردند. من هم پیج دوم ایشان را داشتم و چند ماهی آن را پیگیری کردم و متوجه شدم کالا می‌آورند و تحویل می دهند. خب چند ماهی گذشته بود و درست در همین ماه اسفند سال گذشته بود که برادرم از پیج تبلیغی ایشان یک گوشی آیفون سفارش داد. قرار بود دو هفته ای کالا را تحویل دهند که بعد هم مصادف با تعطیلات نوروز شد و کمی زمان برد، اما گوشی را تحویل دادند. گوشی را ۱۶ میلیون تومان خریدیم و در بازار حدود ۲۴ میلیون تومان فروختیم. سود خوبی هم داشت. بعد که دیدم گوشی را تحویل دادند در میان اقوام و آشنایان این موضوع را مطرح کردم و بعد هم در محل کارم. برای همین همه ترغیب شدند و کالا سفارش دادیم. حدود شانزده گوشی از خانواده و همکاران من سفارش دادند. خیلی طول کشید تا این شانزده گوشی را تحویل دهند اما بالاخره تحویل دادند. یعنی یک اعتماد خیلی بالایی را جذب کردند.» 
او در ادامه می گوید: «دوباره و به تعداد بیشتر سفارش گذاشتیم. این سفارش مربوط به خرداد ماه سال جاری می شود و تا به الان هم از تحویل گوشی خبری نیست. مرتب به ما وعده دادند که یک هفته دیگر، یک ماه دیگر، دو ماه دیگر و کشید تا الان که هیچ خبری از تحویل گوشی نیست. 
گروه مالباختگان از همین پیج این آقا تشکیل شد و همدیگر را پیدا کردیم. از شهرستان های مختلف هم در این گروه هستند. در این گروه یکی بود که می‌گفت پول پیش خانه اش را داده است. یکی دیگر کلیه اش را داده است. خیلی موارد مختلف و عجیب در این گروه وجود دارد. شکایت کردیم اما شکایت‌های‌مان به جایی نرسیده و حدود ۳۰ میلیارد از آدم های مختلف ایشان کلاهبرداری کرده است و هیچ خبری هم از ایشان دیگر نیست. از شهریور ماه که شکایت کردیم تا حالا شکایت های‌مان به جایی نرسیده است. هر دو پیج ایشان بسته نشده ولی فعالیتی از شهریور ماه ندارند. ما وکیل گرفتیم. می‌خواهید شماره وکیل را بدهم یا در گروه مالباختگان عضو شوید؟!» 
مالباخته دوم
«علیرضا.ه» ۲۹ سال دارد و حسابدار است. او می‌گوید: «اواخر تابستان پارسال بود. ابتدا از طریق یکی از دوستانم که در کلاس های اين شاعر شرکت می‌کردند، آشنا شدم. بعد هم دوستم به من پیشنهاد داد که این آقا یک سایتی برای خرید کالا راه اندازی کردند با قیمت های مناسب. من هم رفتم سایت رو دیدم و چند ماهی دنبال کردم تا ببینم به چه صورت است. والا یکم شک داشتم اما باز با دوستم که در کلاس‌های این آقا شرکت می کرد صحبت کردم و دوستم هم گفت این آقا شاعر هستند و هنری. خیلی هم آدم معتقد و خوبی است. من هم اعتماد کردم و یک گوشی و یک ایرپاد از این سایت به مبلغ ۳۴ میلیون تومان خریداری کردم. اول گفتند یک هفته دیگر این کالا به دست‌تان می رسد و بعد هم یک هفته. یک هفته به زمان تحویل کالا اضافه شد تا جایی که دیگر جواب تلفن و پیام های من را نمی دادند و کلا شماره هایی که از آنها داشتم خاموش شد. تصمیم گرفتم شکایت کنم و وقتی رفتم برای شکایت متوجه شدم در خصوص این آقا پرونده های زیادی غیر از من برای شکایت وجود دارد. پرونده ما به دادسرای ناحیه ۱۸ ارسال شده بود ولی بعد دیگر هیچ خبری از این پرونده به ما ندادند.» 
مالباخته سوم
«محمد.ذ» ۳۴ سال دارد و کارمند است. او می گوید: «از طریق همسرم با این سایت آشنا شدم. همسرم به خاطر قیمت های مناسب این سایت اصرار داشت تا از آنها خرید کنیم. ایشان هم چون چهره شناخته شده‌ای بودند من هم اعتماد کردم. آشنایان همسرم یکی، دوبار خرید کرده و کالا را تحویل گرفته بودند و سود هم برایشان گویا داشته است. ما هم حدود ۵۲ میلیون تومان خرید کردیم و قرار شد یکی، دو هفته بعد از خرید کالا را تحویل بدهند. دو هفته گذشت و ما هم پیام دادیم که پس کالا چه شد! آنها هم در جواب می گفتند که به خاطر کرونا بازار تعطیل بوده و تاخیر در تحویل به خاطر این مساله است. وقتی خیلی پیگیر شدم، گفتند گوشی را نمی توانیم به خاطر مشکلاتی که پیش آمده تحویل بدهیم اما اگر مبلغ‌تان را بخواهید پس می دهیم و مبلغ را هم به قیمت روز بهتان پس می دهیم. این آقا هم یک شماره تماس از ما گرفت و به جای ۵۲ میلیون تومان چیزی حدود ۶۰ میلیون تومان برای ما واریز کرد. قبل از این هم من خودم ۲۱ میلیون تومان واریز کرده بودم این ۲۱ میلیون تومان که کلا رفت. پس از یک مدت متوجه شدم افرادی که مالباخته هستند در یک گروه عضو شدند ما هم به آنها ملحق شدیم و فهمیدیم که این آقا چی کار کرده است. شما مثلا راس یک هرم را در نظر بگیرید که این آقا و افراد مرتبط با ایشان در راس هرم بودند مبلغ های اصلی را همین افراد برداشتند و حالا فرض کنید پایین هرم افرادی مانند من و دیگر مالباختگان هستند. به عنوان مثال من مبلغی که داده ام را می خواهم پس بگیرم همزمان یک فرد دیگر می خواهد گوشی از این سایت بخرد، از من نوعی شماره حساب می گرفته و به همان فردی که می خواسته کالا بخرد، می داده است. در واقع به نوعی با پول های مردم بازی می کردند و افراد را در مقابل هم قرار می دادند. در این گروه مالباختگان یک خانمی بود از شهرستان گنبد که حدود یک میلیارد تومان برای خرید از این سایت سرمایه گذاری کرده بود. خلاصه این هم ماجرای سایت این آقا بود که فعلا هم شکایت‌های ما به جایی نرسیده است.» 
واکنش این شاعر در ابتدا چه بود؟
این شاعر پس از واکنش های منفی از سوی مالباختگان فیلم هایی از صحبت های خودش در شبکه های مجازی منتشر کرد با محتوایی مبنی بر اینکه ادبیات و شعر و شاعری زندگی او را می چرخانده، اما بعد از اپیدمی ویروس کرونا وضعیت معیشتی او به هم ریخته و از این طریق خواسته زندگی خود را سر و سامان دهد. با مشورت با برخی دوستان به این نتیجه می رسد که می تواند از طریق راه اندازی یک سایت کالاهایی «گوشی» را برای فروش بگذارد. 
نام این سایت با نام خانوادگی این شاعر و نویسنده راه اندازی شد، اما او در صحبت هایش عنوان کرد که انتخاب این نام تحمیلی بوده است. این در صورتی است که این سایت با مدیریت او راه اندازی شد. او همچنین در ویديویی که از خود منتشر کرد عنوان می‌کند که نمی تواند راز و سر این مجموعه را بیان کند و سود مجموعه را برای خودش و افراد ذی‌ربط متضرر دانست. 
این شاعر و نویسنده همچنین ادامه واکنش های منفی از سوی برخی مالباختگان که از این سایت کالا خریداری کرده بودند را بی لطفی دانست و عنوان کرد که اگر برخی مالباختگان در صفحه اینستاگرام به ما فحاشی کردند حلال‌شان باشد و هر چیزی که به زبان آوردند و یا گفتند حق دارند. او حتی از مالباختگان پوزش خواست و اعلام کرد که تمام این مبالغی که بر گرد‌ن‌شان است را تقدیم مالباختگان می‌کند. 
این شاعر در یکی از فیلم هایی که از خود منتشر کرد، گفت که حتی به خاطر اطمینان مشتریان مبالغی را از جیب خودش پرداخت کرده تا کالاهای خریداری شده را به دست خریداران برساند. حالا نه تنها این اجناس به دست خریداران در این سایت نرسیده بلکه مال‌شان را نیز از دست داده اند و شکایت‌شان هم به جایی ختم نشده است. 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون