• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3119 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۸ آذر

رهبر كاتوليك‌هاي جهان در تركيه

پاپ فرانسيس، رهبر كاتوليك‌هاي جهان از روز گذشته در تركيه به سر مي‌برد. اين نخستين سفر پاپ به تركيه است و بر اساس گزارش‌ها طرح بردباري مذهبي و مبارزه با افراط‌گرايي در دستور كار پاپ در ديدارهاي خود در تركيه قرار دارد. به گزارش واتيكان سفر سه روزه پاپ به تركيه با هدف تقويت روابط با رهبران مسلمان، انجام مي‌شود. پاپ در سخنان اخير خود قبل از سفر به تركيه جامعه جهاني را به تلاش براي مذاكره با گروه تروريستي داعش دعوت كرده بود.
بر اساس گزارش منابع تركيه‌يي پاپ فرانسيس ديروز ابتدا وارد آنكارا شد و در آرامگاه آتاترك اداي احترام كرد و سپس در آق‌سراي (قصر سفيد) يا همان كاخ رياست‌جمهوري تركيه مهمان رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه شد.
سفر پاپ به تركيه در شرايطي صورت مي‌گيرد كه گروه تروريستي داعش بخش‌هاي وسيعي از عراق و سوريه را تصرف كرده و يك ميليون و ۶۰۰ هزار پناهجو راهي تركيه شده‌اند. مقامات واتيكان مي‌گويند پاپ خشونتي را كه به نام خدا صورت مي‌گيرد، محكوم مي‌كند. با اين حال آن طور كه پيش‌بيني شده پاپ در تركيه تنها با گروهي از آوارگان مسيحي ديدار مي‌كند. ديدار با استاندار منطقه و نمايندگان ادارات محلي استانبول و همچنين ديدار و گفت‌وگو با بارتولومئوس، اسقف اعظم قسطنطنيه نيز از برنامه‌هاي سفر پاپ به تركيه اعلام شده است.
گفته مي‌شود دليل واقعي سفر واتيكان ديدار با رهبر مذهبي مسيحيان ارتدوكس، اسقف اعظم قسطنطنيه است. روزنامه‌هاي تركيه نوشته‌اند كه پاپ فرانسيس از اين سفر به عنوان يك فرصت سياسي براي تقويت روابط واتيكان با كليساي ارتدوكس نيز استفاده خواهد كرد. ۸۰۰ پليس مخفي تركيه محافظ پاپ و هفت هزار پليس تركيه امنيت سفر پاپ را تامين مي‌كنند و بيش از ۹۰۰ نماينده مطبوعات و رسانه‌هاي دنيا اخبار ديدارها و برنامه‌هاي پاپ در تركيه را به جهان مخابره مي‌كنند.
بر اساس گزارش‌ها پاپ در اين سفر ماشين روباز خود به نام پاپاموبيل را كه از آن براي ديدار مردم استفاده مي‌كند به تركيه نياورده است و به جاي استفاده از ماشين ضد گلوله، از دولت تركيه درخواست يك ماشين ساده مدل فيات آلبلا كرده اما دولت تركيه بنا به مصالح امنيتي، با اين درخواست پاپ مخالفت كرده است.

 

اردوغان: غربي‌ها آرزوي مرگ ما را دارند

رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه در ادامه اظهارات جنجالي اخير خود، در سخناني تند در اجلاس همكاري اسلامي كشورهاي غربي را متهم كرد كه در پي غارت ثروت كشورهاي مسلمان هستند. به گزارش دويچه وله، اردوغان در سخنراني خود گفت بدون مداخله غرب مسلمانان قادر به حل مشكلات خاورميانه هستند. روزنامه حريت به نقل از اردوغان نوشت: «بيگانگان تنها در پي پول و ثروت مسلمانان هستند. باور كنيد، آنها علاقه‌يي به ما ندارند.» اردوغان با لحني احساسي افزود: «غربي‌ها خود را دوستان ما جلوه مي‌دهند، اما آرزوي مرگ ما را دارند. آنها مي‌خواهند كه فرزندان ما بميرند.» رييس‌جمهور تركيه اين سخنان را در ديدار با اعضاي سازمان همكاري كشورهاي اسلامي در استانبول ايراد كرد. اردوغان در روزهاي پيش نيز گفته بود كه نمي‌توان زن و مرد را برابر دانست. اين موضوع با طبيعت در تضاد است. تركيه يكي از كشورهاي عضو پيمان نظامي ناتو است و مي‌كوشد كه به عضويت اتحاديه اروپا در‌آيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون