• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3119 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۸ آذر

پس‌لرزه‌هاي شكست در انتخابات ميان دوره‌يي كنگره

تنش در حزب دموكرات امريكا

پس از شكست در انتخابات ميان دوره‌يي كنگره، تنش در حزب دموكرات امريكا به سطحي رسيده كه در كانون توجه رسانه‌هاي امريكايي قرار گرفته است.
به گزارش فاكس نيوز سناتور دموكرات چاك شومر در انتقاد از برنامه مراقبت‌هاي بهداشتي باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا دست پيش از همكاران جمهوريخواه خود در سنا ربوده است.
از سوي ديگر كاخ سفيد رهبران دموكرات در مجلس سنا را تهديد كرده است كه بسته مالياتي مورد مذاكره با حزب جمهوريخواه را وتو خواهد كرد. در بيانيه كاخ سفيد آمده است: اين قرارداد بين نمايندگان دو حزب در سنا به معناي غفلت از جامعه كارگري و سوق دادن آنها به سوي فقر دايمي است.
براساس گزارش فاكس نيوز به نظر مي‌رسد پيش از انتخابات رياست‌جمهوري سال 2016، دموكرات درباره ارسال پيام‌هاي اقتصادي به راي‌دهندگان دچار اختلاف شده‌اند. دو نگاه اقتصادي در ميان دموكرات‌ها مشهود است؛ يكي پيشنهاد پيشبرد يك پيام اقتصادي ميانه و ديگري يك بحث اقتصادي پوپوليستي‌تر است.
از سوي ديگر با وجود وحدت جمهوريخواهان در برابر دموكرات‌ها، اكنون دموكرات‌ها در كنگره نيز به منتقدان قانون مهاجرت جديد كاخ سفيد افزوده شده‌اند البته آنها نسبت به تاخيري كه در اجراي اين قانون ايجاد شد و نتوانست به دموكرات‌ها در انتخابات مياندوره كمك كند انتقاد مي‌كنند. آنها بر اين باورند، مشاركت اسپانيايي‌ها در نتيجه اين قانون مي‌توانست حداقل 10 كرسي را به نفع دموكرات‌ها افزايش دهد.
ضمن اينكه نسبت به حمايت از هيلاري كلينتون به عنوان نامزد حزب دموكرات در انتخابات رياست‌جمهوري نيز اختلاف‌نظر به وجود آمده است. سناتور سابق ويرجينا جيم وب كه در وزارت نيروي دريايي در دولت رونالد ريگان كار كرده اعلام كرده كه به دنبال سرمايه‌گذاري روي دموكرات‌هاي ناراضي از كلينتون است. او از قانون عدالت و فرصت عادلانه اقتصادي سخن مي‌گويد و معتقد است مي‌تواند طبقه كارگري سفيد‌پوست و دو رگه را با خود همراه كند. وب كه نويسنده دو رمان هم هست از 1968 تا1972 در ناوگان دريايي امريكا در ويتنام خدمت كرده و ستاره‌دار است. او  از منتقدان مداخله نظامي در عراق، ليبي و سوريه است. آل‌هانت، مقاله نويس بلومبرگ معتقد است كه وب مي‌تواند بدترين كابوس هيلاري كلينتون باشد.
يك نظرسنجي در واشنگتن پست نشان مي‌دهد كه مردم معتقدند حزب دموكرات در مورد بدترين شرايط خود در 30 سال گذشته قرار دارد و يك نظرسنجي تحقيقاتي در پيو نشان مي‌دهد كه امريكايي‌ها به برنامه‌هاي اقتصادي، كسري بودجه، مهاجرت و تروريسم به برنامه‌هاي جمهوريخواهان بيشتر علاقه‌مند هستند. با اين حال، مشكلات اساسي در استراتژي فعلي دموكرات‌ها در داخل امريكا و سياست خارجي اين كشور مشاهده مي‌شود.
در مقابل به نظر مي‌رسد در ميان اعضاي حزب جمهوريخواه از آن شكاف برجسته كه سال قبل مشهود بود خبري نيست. آنها پس از پيروزي در انتخابات مياندوره‌يي كنگره در بهترين موقعيت قرار دارند. البته برخي كارشناسان هم بر اين باورند پيروزي اخير براي جمهوريخواهان مي‌تواند فريبنده باشد. جمهوريخواهان نيز سال گذشته زماني كه موجب تعطيلي 17 روزه دولت امريكا شدند در يك شرايط بد گرفتار آمده بودند و پيش‌بيني مي‌شود بين بال راست و چپ اين حزب يعني جمهوريخواهان ميانه‌رو و تي پارتي‌ها اختلافات جدي در زمان انتخابات رياست‌جمهوري 2016 نمايان شود.
جمهوريخواهان تصميم دارند كه از برنامه‌هاي جديد خود عليه كاخ سفيد پرده‌برداري كنند. به نظر مي‌رسد يك برنامه جامع براي كنترل بيشتر كنگره بر برنامه بودجه دولت و در نتيجه كاهش قدرت مانور رييس‌جمهور از جمله اين برنامه‌هاست. فاكس نيوز گزارش مي‌دهد كه كنگره مي‌تواند بودجه اختصاص داده شده به تصميم باراك اوباما در زمينه سياست‌هاي مهاجرتي را مسدود كند. گفتني است اين اقدام در صورت عملي شدن بخشي از تلاش جمهوريخواهان براي مقابله با طرح‌هاي اوباما از جمله در زمينه سياست‌هاي مهاجرتي است.
هفته پيش نيز جمهوريخواهان در كنگره شكايت خود عليه باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا را تسليم يك دادگاه فدرال كردند. شكايتنامه جمهوريخواهان به دادگاه فدرال حاوي مورد مشخص متهم‌كردن دولت اوباما به تجاوز از اختيارات خويش در اجراي قانون اصلاحات درماني است. يكي از اين موارد تصميم دولت در مورد شركت‌هاي داراي بيشتر از ۵۰ شاغل است كه به آنها وقت بيشتري در بيمه‌كردن شاغلان خود مي‌دهد و فورا پرداخت جريمه را براي آنها به اجرا نمي‌گذارد. مورد دوم هم غيرقانوني‌ بودن يارانه ‌چند ميليارد دلاري است كه از نظر جمهوريخواهان، وزارت دارايي دولت اوباما به شركت‌هاي بزرگ بيمه پرداخته است.


آرامش نسبي در فرگوسن

شرايط در فرگوسن، حاشيه شهر سنت لوييس واقع در ايالت ميسوري امريكا نسبتا آرام شده است اما اعتراض‌ها جسته و گريخته ادامه دارد. به گزارش منابع محلي همزمان با روز شكرگزاري در امريكا شماري از معترضان در فرگوسن، در حالي كه شعار مي‌دادند «دست‌ها بالا، تيراندازي نكن.» به فروشگاه‌ها رفتند. البته اين اعتراض‌ها در شرايطي برگزار شد كه ماموران پليس نيز بر آنها نظارت داشتند. جمعه پس از «روز شكرگزاري» در امريكا «جمعه سياه» خوانده مي‌شود كه بسياري از فروشگاه‌ها اجناس خود را با تخفيف مي‌فروشند و در اين روز خريداران بسياري به فروشگاه‌ها مي‌روند. دوشنبه گذشته هيات منصفه يك دادگاه در ميسوري راي داد مامور پليس سفيدپوستي كه جواني سياه‌پوست را در شهر فرگوسن با شليك گلوله كشت، تحت تعقيب قضايي قرار نگيرد. حكم هيات منصفه باعث شد معترضان در شهر فرگوسن به خيابان‌ها بريزند و مقامات امنيتي نيز پيش از آن اعلام وضعيت اضطراري كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون