خبرخوان
تاثير مستقيم افزايش تعرفه اينترنت بر كسبوكارهاي آنلاين
بابك عابدين، نايبرييس كميسيون فناوري اطلاعات و اقتصاد رسانهاي اتاق بازرگاني ايران گفت: دولت تامينكننده اينترنت در كشور است و ميتواند هزينهها را براي ارايهكنندگان خدمات اينترنتي Internet service provide كاهش بدهد تا آنها مجبور به افزايش قيمتها نباشند؛ در بحث خدماترساني افزايش تعرفه اينترنت تاثير مستقيمي بر كسبوكارها ميگذارد. عابدين در پاسخ به اين پرسش كه افزايش تعرفه اينترنت ثابت و كاهش سرعت اينترنت در كشور آيا آينده كسبوكارهاي آنلاين در كشور را با چالش جدي مواجه ميكند؟ افزود: افزايش تعرفه اينترنت ثابت در كشور باعث كاهش تقاضا براي خريد بستههاي اينترنتي نخواهد شد و تبعات ديگري چون افزايش نرخ تمام شده كالاها دارد و سبد كالاهاي مردم را محدود ميكند.
تامين ۲ هزار تريليون تومان يارانه سوخت در سال
سالانه ۸۰ ميليارد دلار معادل ۱.۹ هزار تريليون تومان پول كشور (ارز نيمايي) براي تامين يارانه سوخت هزينه ميشود كه اين به معناي گنجي به وزن ۱۶۵۰ تن طلاي خالص (هر گرم طلا ۱.۳۰۷.۹۰۰ تومان)، است. به گفته جواد اوجي، وزير نفت كشورمان سالانه ۸۰ ميليارد دلار معادل ۲ هزار تريليون تومان يارانه (بر اساس ارز نيمايي ۲۴ هزار تومان) به تامين سوخت مايع و گاز در كشور اختصاص داده ميشود كه اين موضوع متاسفانه ايران را به گفته آژانس بينالمللي انرژي به رتبه نخست در زمينه تامين يارانه انرژي در جهان تبديل كرده است؛ آخرين ترازنامه انرژي كشور شدت مصرف گاز را در ايران ۶.۴ برابر و نفت خام و فرآوردههاي نفتي را ۱.۴ برابر ميانگين سرانه مصرف جهاني گزارش ميكند، تنها در سال ۱۳۹۷ ميزان بهرهوري مصرف انرژي ۱۱.۱ درصد كاهش داشته كه نشاندهنده اتلاف انرژي و همينطور يارانههاست.
وقتكشي اپراتور هندي بندر چابهار تا تعيين تكليف برجام
روزبه مختاري، رييس هياتمديره انجمن كشتيراني و خدمات وابسته درباره دلايل تعلل هنديها در انجام تعهدات و انعقاد قرارداد ۱۰ ساله با شركت ايپيجيال اظهار داشت: ميتوانستيم از بندر چابهار بهرهبرداري بسيار خوبي را داشته باشيم، اما اين موضوع شكل نگرفته و واقعيت اين است كه در واكاوي و نگاه درست بايد گفت تمام وعدههايي كه هم طرف ايراني و هندي براي توسعه و رونق بندر چابهار به اقتصاد كشور ارايه كردند، به اجرا نرسيد.
رييس هياتمديره انجمن كشتيراني با بيان اينكه هنديها در بندر شهيد بهشتي وقت ميخرند، اظهار داشت: معتقدم در حال حاضر هيچ شركت خارجي شهامت سرمايهگذاري در بنادر كشورمان را ندارد. شركت هندي هم به دنبال اين است كه به هر طريقي زمان بخرد تا تكليف برجام مشخص شود. از اينرو سعي ميكنند مدام در اين بندر بازي كنند تا وقت بيشتري را به دست بياورند.