• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3275 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲ تير

عربستان و ويكي‌ليكس


پس از افشاي 60 هزار سند ويكي ليكس در خصوص مكاتبات ديپلماتيك وزارت امورخارجه عربستان سعودي، تحليل‌هاي متفاوتي در خصوص اين اسناد ارايه مي‌شود، به گزارش ايسنا، عبدالباري عطوان در مقاله‌اي در روزنامه مستقل راي اليوم مي‌نويسد: اسنادي كه در اينترنت وجود دارد توسط رسانه‌هاي جهاني و تعداد بسيار كمي از مطبوعات عربي مورد بررسي قرار گرفته است كه اين مساله ميزان نفوذ و سيطره عربستان بر رسانه‌ها را نشان مي‌دهد و آنچه در اين اسناد فاش شده زلزله‌اي را به معناي واقعي كلمه ايجاد مي‌كند. عطوان در مقاله خود معتقد است كه احتمال جعل در يك يا دو يا 10 يا 100 سند وارد است، اما جعل بيش از نيم ميليون سند امري است كه شخص عاقل نمي‌تواند آن را باور كند، چراكه همين پايگاه صدها هزار سند امريكايي را منتشر كرده و وزارت خارجه امريكا اعلام نكرده كه اين اسناد جعلي است بلكه تدابير حقوقي عليه عاملان اين اقدام و صاحب پايگاه ويكي‌ليكس اتخاذ كرده است. وي همچنين در خصوص توطئه عليه عربستان مي‌گويد:  همان طور كه عربستان عليه ديگران توطئه‌چيني مي‌كند و وارد جنگ‌هاي رسانه‌اي، سياسي و نظامي عليه آنها مي‌شود و در امور داخلي آنها مداخله مي‌كند بنابراين در مقابل، طبيعي است كه ديگران نيز اگر توانستند عليه عربستان به توطئه‌چيني بپردازند. عطوان در اين مقاله مي‌افزايد مساله‌اي كه بايد عربستان را بيش از انتشار اين اسناد و رازهايي كه به همراه دارد نگران كند، چگونگي هك شدن اين اطلاعات است و اينكه چه دلايلي مانع از آن شد كه مسوولان تدابير محتاطانه‌اي را براي جلوگيري از هك شدن كامپيوترهاي خود اتخاذ نكنند. وي معتقد است كه اين هك شدن تاثير پيشگيرانه براي عربستان و ديگر كشورهاي عربي حوزه خليج فارس و كشورهاي عربي ديگر دارد كه شايد آنها را وادارد تا تغييرات ريشه‌اي در سياست‌هاي قديمي خود براي استفاده از سلاح پول جهت سانسور رسانه‌اي اعمال كنند، چراكه جهان تبديل به يك دهكده كوچك شده است و تكنولوژي رسانه‌اي جديد از ابزارهاي ارتباط اجتماعي نقشه ارتباطات مردمي را تغيير داده‌اند و جايگزين مطبوعات شده‌اند و صدها هزار پايگاه و وبلاگ ايجاد شده است. عبدالباري عطوان در اين مقاله عنوان مي‌كند در كنار ابزارهاي اجتماعي، پديده شبكه‌هاي تلويزيوني محلي نيز در بسياري از كشورهاي عربي نهادينه شده‌ است و مردم در كشورهايي چون تونس، ليبي، مراكش، الجزاير، يمن، مصر و اردن ديگر به شبكه‌هاي الجزيره و العربيه براي آگاهي از اخبار و پيگيري برنامه‌هاي سياسي تكيه نمي‌كنند.
 وي در خصوص مشكلات انتشار اين اسناد براي عربستان مي‌نويسد: مشكلات اصلي سياست عربستان اين است كه بر تعداد دشمنان خود افزوده و از تعداد دوستان كاسته و در عين حال وارد جنگ‌هاي متعددي شده است. رياض آن روش قديمي را كه
مبتني بر گفت‌وگو و احترام به منافع ديگران و كرامت‌هاي ملي و شخصي آنها بود، رها كرده است و پيش از اتخاذ تصميم‌ براي ورود به جنگ‌ها، به دقت و بررسي علمي عميق آنها نمي‌پردازد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون