• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5234 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۸ خرداد

چه كسي اكوسيستم فوتبال را عوض كرده؟

جنگ علني لاليگا عليه دلارهاي نفتي

لاليگا به يوفا شكايت كرده و مدعي شده است كه پاري‌سن‌ژرمن و منچسترسيتي در حال نقض مداوم قوانين فيرپلي مالي هستند. 
رييس لاليگا خاوير تباس با اين دو باشگاه كه يكي از پشتيباني صندوق ذخيره ثروت ملي قطر و ديگري از حمايت خانواده حاكم ابوظبي برخوردار هستند، در رابطه با نحوه تامين منابع مالي آنها از طريق قراردادهاي اسپانسري كه به گفته او نشان‌دهنده واقعيت بازار نيست مشكل طولاني مدت دارد. 
ماه گذشته زماني كه پاريسي‌ها با كيليان امباپه مهاجم هدف رئال‌مادريد با دستمزد هفته‌اي يك ميليون پوند و پاداش امضاي قرارداد ۱۰۰ ميليون پوندي تمديد كرد، تباس اين قرارداد را توهين به فوتبال توصيف كرد و بسيار عصباني شد. اما او عصبانيتش را با ارسال اسناد رسمي به يوفا عليه پاري‌سن‌ژرمن نشان داد. همان كاري كه قبلا عليه منچسترسيتي انجام داده بود. 
لاليگا اخيرا بيانيه‌اي در اين زمينه منتشر كرده است. در اين بيانيه آمده است: «اين هفته لاليگا شكايتي عليه پاري‌سن‌ژرمن به يوفا تسليم كرده است. شكايت ديگري عليه منچسترسيتي در ماه آوريل به اين دليل كه اين باشگاه‌ها قوانين فيرپلي مالي را نقض مي‌كنند تسليم مراجع شده است.» در ادامه اين بيانيه آمده است: «لاليگا معتقد است كه اين شيوه‌ها اكوسيستم و پايداري فوتبال را تغيير مي‌دهد، به تمام باشگاه‌ها و ليگ‌هاي اروپايي آسيب مي‌رساند و تنها تورم مصنوعي در بازار ايجاد مي‌كند آن‌هم با پولي كه در خود فوتبال توليد نمي‌شود. لاليگا مي‌داند كه تامين مالي نامنظم اين باشگاه‌ها يا از طريق تزريق مستقيم پول يا از طريق اسپانسرينگ و ساير قراردادهايي انجام مي‌شود كه با شرايط بازار مطابقت ندارد و منطق اقتصادي نيز پشتش نيست.» در بيانيه آمده است كه اين شكايات ممكن است با افزودن اطلاعات جديد با استخدام شركت‌هاي حقوقي در فرانسه و سوييس براي اقدام رسمي گسترش يابد. 
اين اولين‌ باري نيست كه لاليگا به دنبال تحريم پي‌اي‌جي و سيتي به دليل نقض قوانين فيرپلي مالي است. شكايت اين سازمان در سال‌هاي ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ با آرايي كه از نظر‌اي اتحاديه عجيب بود در دادگاه داوري ورزش رد شد.  سيتي اظهارنظري نكرد اما خلدون مبارك رييس هيات‌مديره به يكي از حملات تباس در مورد ايجاد تورم در بازار در سال ۲۰۱۹ پاسخ داد. او گفت: «او در مورد اينكه چگونه بازار را خراب كرديم حرف مي‌زند؟ در حرف‌هاي او رياكاري كنايه‌آميزي وجود دارد.» مبارك افزود: «اول از همه بياييد به ليگ اسپانيا نگاه كنيم. زمان شكستن ركوردها در جذب بازيكنان. منظورم اين است چه كسي اين كار را شروع كرد؟ بياييد به ركوردهاي جهان برگرديم. لوييس فيگو، زيدان. اين جهش‌هاي عظيم در نقل ‌و انتقالات كجا اتفاق افتاد؟ آقاي تباس بايد به تاريخ ليگ و چگونگي تحريف آن در طول اعصار نگاه كند.»
يك روز بعد باشگاه PSG در واكنش به اظهارات رييس لاليگا گفت قصد ندارد با انتشار بيانيه رسمي، به حرف‌هاي تباس وجاهت بيشتري بدهد. اما يكي از اعضاي هيات ‌مديره باشگاه به نمايندگي از هيات ‌مديره گفت: «آخرين كسي كه حاضر هستيم به ما درس بدهد خاوير تباس است.» اين عضو هيات‌مديره پاري‌سن‌ژرمن در ادامه گفت: «اولين كسي كه بايد درباره تعارض منافع، مديريت مالي و دستكاري در بازار درس بگيرد خاوير تباس است. هفته آينده خواهيم ديد چه كسي، تهديد كرده و به دادگاه شكايت مي‌كند و كلاه بر سرِ چه كسي است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون