• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5241 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۵ تير

دستيار مورينيو سرمربي زردپوشان شد

سپاهان اين پول‌ها را از كجا مي‌آورد؟

سامان سعادت

 

۱- نشستن مردي كه جام قهرماني ليگ قهرمانان اروپا را بالاي سر برده و در رئال مادريد دستيار مورينيو بوده روي نيمكت يك تيم ايراني واقعا جذاب است. ژوزه مورايس با سابقه بيش از دو دهه كار در بسياري از باشگاه‌هاي دنيا چه به عنوان سرمربي و چه به عنوان دستيار چيزهاي زيادي دارد كه به فوتبال ايران اضافه كند. باشگاهي كه او را به خدمت گرفته يعني سپاهان هم ظرفيت چنين پيشرفتي را در اختيار دارد. يك تيم صنعتي با انواع و اقسام بودجه‌هاي مختلف كه از طرق گوناگون به تيم تزريق مي‌شود و اين امكان را در اختيار مديرعامل قرار مي‌دهد تا بهترين‌ها را به خدمت بگيرد. 
۲-از جذابيت حضور مورايس در ايران كه بگذريم مي‌رسيم به چگونگي جذب مرد پرتغالي. در منابع مختلف خارجي دستمزد مورايس در تيم‌هاي قبلي نظير الهلال يا چونبوك موتورز كره جنوبي رقمي بيش از يك ميليون دلار عنوان شده است. با فرض اينكه سپاهان كف اين رقم را براي قراردادي سه ساله به مورايس پيشنهاد داده جا دارد اين سوال مطرح شود كه اين پول از كجا آمده است؟ اين حجم از ارز چطور در اختيار باشگاه اصفهاني قرارمي‌گيرد؟ سپاهان در سال‌هاي گذشته هيچ افتخار و جامي در مسابقات داخلي و خارجي به دست نياورده و از طريق اسپانسرينگ و فروش بليت هم درآمد خاصي نداشته. امسال همه بازيكنانش با اتمام قرارداد از اين تيم جدا شدند و اين يعني سودي از جابه‌جايي بازيكن هم نصيب باشگاه نشده. پس واقعا هزينه سنگين دستمزد مربي خارجي در حد مورايس از كجا تامين شده؟
۳-اينكه چرا سوال «از كجا آورديد؟» درمورد استقلال كه يك مربي پرتغالي ديگر را با رقمي در همين حدود به خدمت گرفته مطرح نمي‌شود، واضح است. استقلال و پرسپوليس سال گذشته وارد بورس شدند و از اين طريق بيش از سيصد و پنجاه ميليارد تومان درآمد به دست آوردند. ضمن اينكه ارقام اسپانسرينگ سرخابي‌ها با سپاهان قابل مقايسه نيست. به بيان ساده‌تر هرقدر استقلال و پرسپوليس در درآمدزايي از برندهاي معتبرشان ضعيف عمل مي‌كنند باز هم چندين برابر سپاهان درآمد جانبي دارند. 
۴-مثل هميشه تنها يك راه براي مديرعامل سپاهان وجود داشته كه با آن دست بگذارد روي مورايس پرتغالي و او را به اصفهان ببرد. پول گرفتن از كارخانه فولاد مباركه سپاهان. كارخانه‌اي متعلق به مردم كه در چند سال گذشته تبديل شده به عابربانك باشگاه اصفهاني و هر سال مجبور است براي ساكت و دوستانش يك تيم كهكشاني بسازد و درنهايت هم بدون كسب هيچ افتخاري فصل را به پايان برساند. به گواه بسياري از كارشناسان سپاهان اصفهان در چند سال گذشته پرخرج‌ترين تيم ايران بوده و دست روي هر بازيكني كه گذاشته به راحتي او را جذب كرده. نتيجه چنين بريز و بپاشي اما يك نايب قهرماني و يك مقام سومي در دو سال گذشته بوده است. 
۵-هيچ‌كس بدش نمي‌آيد مربيان تراز اول دنيا به فوتبال ايران بيايند. هيچ‌كس بدش نمي‌آيد مورايس كه هيچ، خود مورينيو يك روز در جام خليج‌فارس به مربيگري بپردازد. حضور چهره‌هاي سرشناس فوتبال دنيا به معناي پيشرفت فني است ولي بايد ديد اين پيشرفت فني در ازاي چه چيزي به دست آمده. بايد ديد آيا سازوكار فوتبال در اين چرخه رعايت شده يا نه؟ اينكه يك باشگاه بتواند با اتصال به يك ابركارخانه بي‌حساب و كتاب خرج كند بدون اينكه نگران بازگشت سرمايه باشد نه تنها به رشد فوتبال كمك نمي‌كند كه مشكلات بزرگ‌تري هم پديد مي‌آورد، آن‌هم در وضعيت فعلي اقتصادي كه صادركننده و واردكننده در به در دنبال چند دلار اضافي براي باز كردن گرهي از مشكلات مردم هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون