• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3119 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۸ آذر

موفقيت در برگزاري نخستين دوره ليگ باشگاه‌هاي جهان

شهداي جويبار قهرمان شد، امريكا نايب قهرمان

  وحيد جعفري  -  جويبار/  نخستين دوره ليگ باشگاه‌هاي جهان به ميزباني شهر جويبار استان مازندران برگزار شد. بعد از اينكه شكل برگزاري ليگ برتر كشتي تغيير كرده و تبديل به رقابت‌هاي فصلي باشگاه‌هاي ايران شد تا فدراسيون تجربه مناسب و موفقي از برگزاري رقابت‌ها به اين شكل كسب كند، رسول خادم رييس فدراسيون بلافاصله تصميم گرفت ايده برگزاري اين مسابقات را جهاني كند، از همين رو پيشنهاد برگزاري ليگ باشگاه‌هاي جهان را به نناد لالوويچ داد و اين موضوع هم با استقبال رييس اتحاديه جهاني كشتي مواجه شد تا خيلي زود ليگ باشگاه‌هاي جهان وارد تقويم فدراسيون بين‌المللي شود و ايران به عنوان پيشنهاد‌دهنده اين رقابت‌ها نخستين دوره ليگ جهاني كشتي را در جويبار، پايتخت كشتي جهان ميزباني كند.
در كل ۱۵ تيم كه چهار تا آن داخلي و يازده تايش تيم‌هاي خارجي بودند در اين رقابت‌ها حضور يافتند تا استارت نخستين دوره ليگ باشگاه‌هاي جهان در ايران خورده شود. مسابقاتي در ابعاد جهاني در منطقه كوچكي چون جويبار توجهات را به خود جلب كرد تا حساسيت‌ها زياد شود و اين پرسش كه آيا جويبار مي‌تواند ميزبان خوبي براي اين مسابقات -كه نخستين دوره‌اش برگزار مي‌شود و به نوعي اعتبار فدراسيون كشتي كشورمان است- باشد؟ اما خب جويبار ميزبان خوبي بود و با تمام محدوديت‌ها توانست سربلند از اين امتحان خارج شود.
سالن مهدي حاجي‌زاده محل برگزاري مسابقات كوچك بود و جمعيت مشتاق زياد و اين بزرگ‌ترين چالش براي مسوولان برگزاري مسابقات بود. در زمان برگزاري مسابقات و در هر نوبت سهم علاقه‌مندان كمتر از ۷۰۰ بليت بود و همين موضوع باعث شده بود خيلي‌ها پشت درهاي بسته ورزشگاه بمانند و بليت ۳۰ هزار توماني در بازار سياه تا 100 هزار تومان معامله شود و اين براي مردم كشتي‌دوست جويبار مثل اين است كه به مردم تشنه‌يي آب را نشان دهند اما به آنها كه عطش دارند آبي براي آشاميدن داده نشود. البته مسوولان برگزاري رقابت‌ها تمام تلاش خود را به كار گرفته بودند تا حداقل با نصب نمايشگران بزرگ در مناطقي از شهر مردم را در اين نقاط گرد هم آورده و به تماشاي مسابقات در كنار هم دعوت كند. علاوه بر خيابان‌هاي منتهي به ورزشگاه، مصلاي جويبار يكي از اين مكان‌ها بود كه مردم كشتي‌دوست در آنجا گرد هم آمده و با هم مسابقات را مي‌ديدند.
ماموران نيروي انتظامي نقش تاثيرگذاري در برگزاري با نظم اين مسابقات داشتند و بي‌ترديد نظم و انضباط اين دوره از مسابقات مي‌تواند الگويي براي ديگر ميزبان‌ها به خصوص خود مازندراني‌ها كه همواره در زمان برگزاري مسابقات به دليل خيل عظيم هواداران با مشكل مواجه مي‌شوند باشد. استان مازندران آنقدر در برگزاري با نظم اين رقابت‌ها سليقه به خرج داده و نيروهاي خود را به محل برگزاري مسابقات اعزام كرده بود كه بي‌خبران ورزشگاه را با پادگان نظامي اشتباه مي‌گرفتند. شايد اگر در گوشه ديگري از مازندران جرمي اتفاق مي‌افتاد مجرمان خيال‌شان راحت بود كه ماموران جاي ديگري مشغول هستند!
باري، برگزاري مسابقات در سالن كوچك اگر يك بدي داشت و آن هم نارضايتي هواداران -كه نتوانستند وارد ورزشگاه شوند- بود در عوض خوبي‌هايي هم داشت كه يكي از همين برگزاري مسابقات با نظم و با تمام محدوديت‌هاي ممكن بود، ضمن اينكه مردم مشتاق در سالن در زمان حضور استاندار مازندران و ديگر مسوولان استان در ورزشگاه آنقدر شعار داده و خواستار ورزشگاه بزرگ‌تر شدند كه مسوولان و استاندار قول احداث ورزشگاهي بزرگ را به مردم دادند و حال بايد منتظر بمانيم و ببينيم كه تا سال آينده كه دومين دوره اين مسابقات در ايران برگزار خواهد شد اين سالن ساخته و به بهره‌برداري مي‌رسد تا باز جويبار ميزبان شود و اين‌بار خجالت‌زده مردم كشتي‌دوست شهر نشود. ليگ باشگاه‌هاي جهان شايد آن سطحي كه يك رويداد بين‌المللي بايد داشته باشد را به خاطر نوپا بودن نداشت كه البته بي‌ترديد در سال‌هاي آينده اين مشكل حل خواهد شد؛ اما با اين حال دستاوردهاي خوبي براي كشتي ايران -كه خود ايده برگزاري اين مسابقات را داده و ميزباني كرده و پنجشنبه و جمعه هم در آبادان رقابت‌هاي فرنگي را برگزار خواهد كرد- داشت و آن اينكه خلاقيت مي‌تواند برگ برنده كشتي ايران براي بيشتر جهاني شدن باشد. ليگ جهاني كشتي مي‌تواند همان گمشده كشتي براي تبليغات و درآمدزاي باشد تا كشتي نيز همچون ديگر ورزش‌ها با برندهاي معتبر وارد ليگ شده و مبارزه كند.
تيم‌هاي بيمه رازي شهداي جويبار، شهرداري و شوراي شهر كرج، گاز مازندران، كفايتي خراسان، تايتان مركوري امريكا، اتحاديه كشتي چين، بيوك شهير تركيه، سوربلاي كوبا، باشگاه ارتش مغولستان، اورگو قرقيزستان، جاكار بنگلادش، بروندي، اداره گمرك آذربايجان، ارتش عربي سوريه و افغانستان ۱۵ تيمي بودند كه در چهار گروه با هم رقابت كردند و در نهايت و در ديدار فينال تيم بيمه رازي شهداي جويبار توانست تيم تايتان مركوري امريكا را شكست داده و قهرمان شود. شوراي شهر كرج هم در ديدار رده‌بندي نماينده چين را برد و سوم شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون