• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3280 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۸ تير

يك خبر، سه چهره/ سالن‌هاي نمايشي تازه تاسيس تئاتر را نجات مي‌دهد؟

سالن‌هاي جديد نمايش در روزگاري كه مي‌گويند فرهنگ و هنر تماشاگر ندارد، روز به روز بيشتر مي‌شوند. براي همين به سراغ سه چهره تئاتري رفتيم و از آنها درباره اين سالن‌ها و تاثيرشان بر هنر نمايش و جذب مخاطب پرسيديم.


نسل جوان هنر اميدوار مي‌شود

محمد يعقوبي

كمبود سالن‌هاي نمايش يكي از مشكلات ما در عرصه هنر تئاتر است. بدون شك من و همه علاقه‌مندان هنر نمايش از ساخت و احداث سالن‌هاي جديد خوشحال مي‌شويم. احداث سالن نمايش جديد باعث مي‌شود گروه‌هاي نمايش نوپا و نسل جوان تئاتر بتوانند آسان‌تر آثار خود را اجرا كنند. اين قدم‌ها به پيشرفت هنر نمايش كمك خواهد كرد. اين در حالي است كه نگراني‌هايي وجود دارد كه مسوولان سالن‌هاي خصوصي جديد براي ايجاد گردش مالي سالن‌هاي تازه تاسيس به اجراي آثار نمايشي پرفروش و بازاري استقبال نشان دهند. اگرچه كه پيش از اين سالن‌هاي دولتي هم گاهي به اجراي چنين آثاري مي‌پرداختند. اما در نظر داشته باشيم كه اين اتفاق در همه جاي دنيا مرسوم است، اين آزمون وخطاها در درازمدت سامان مي‌يابد و مسير خودش را پيدا مي‌كند. نگراني‌ها در اين زمينه به جا نيست و آنچه اهميت دارد نسل جوان تئاتر است كه با سالن‌هاي نمايشي دغدغه اجراي آثار نمايشي‌شان كمتر خواهد شد. حتي هنرمندان قديمي كه تا پيش از اين به همكاري با سالن‌هاي دولتي علاقه‌اي نداشتند، با سالن‌هاي جديدي كه ساخته شده مي‌توانند آثار خود را به نمايش بگذارند و اين اتفاق خوبي است. اميدوارم هر سال شاهد ساخت سالن‌هاي نمايشي جديد در سطح شهرها باشيم.


بايد دلخوش بود

هادي    مرزبان    

احداث سالن نمايش چراغي است كه هنر تئاتر را روشن نگه مي‌دارد. اين روزها خبرهاي خوب زياد مي‌شنويم. يك روز خبر مي‌رسد سالن جديدي براي تئاتر افتتاح شده، روز بعد خبر مي‌دهند سالن ديگري در حال ساخته شدن است. شنيدن اين خبرها خوشحال‌مان مي‌كند. ساخت سالن‌هاي جديد اهميت زيادي دارد و كوچك و بزرگ بودن آن چندان مهم نيست. اميدواريم بخش‌هاي اجرايي ديگر هم به بخش خصوصي كمك كنند و سالن‌هاي جديدتري در شهرها ساخته شود. از سويي ديگر، بعيد مي‌دانم بخش خصوصي فقط به گيشه چشم داشته باشد و براي حفظ گيشه به سمت آثار بازاري برود و سليقه مردم را كاهش دهد. سالن نمايش خصوصي فقط دنبال گيشه نيست. ساخت اين سالن‌ها زيرنظر چند نفر از دوستان تئاتري انجام شده است. بنابراين مي‌توان به اجراي آثار خوب در اين سالن‌ها دلخوش بود. اجراي آثار قدرتمند تئاتر علاقه‌مندان هنر نمايش را افزايش مي‌دهد و به بالا بردن سطح آگاهي مردم كمك مي‌كند. هنر تئاتر بايد  خوراك فرهنگي خوبي به مردم عرضه كند كه سطح دانش جامعه ارتقا يابد. به همين دليل سالن‌هاي نمايشي نقش تاثير‌گذاري در پيشرفت تئاتر دارند. سالن‌هايي كه فقط دنبال گيشه نيستند اين نقش را به خوبي ايفا خواهند كرد.


اهميت كيفيت سالن‌ها را فراموش نكنيم

ليلي     رشيدي

احداث سالن‌هاي نمايشي جديد به بيشتر شدن اجراهاي تئاتري كمك مي‌كند. هر چه اجراهاي تئاتري بيشتر شود علاقه‌مندان اين هنر هم بيشتر مي‌شوند و نسل جديد تئاتر هم با شور و هيجان بيشتري فعاليت مي‌كنند. نسل جوان و با استعداد تئاتر را بايد تشويق كرد كه آثار خود را به اجرا بگذارند. بدون شك آثار جديد از تكنيك و جذابيت‌هاي نمايشي بالايي برخوردار است. در اين ميان اما بهتر است فقط به ساخت سالن نمايش فكر نكنيم بلكه ساخت سالن نمايش استاندارد را در نظر بگيريم؛ سالني كه هم براي تماشاگر استاندارد است و هم براي بازيگراني كه ساعت‌ها در آن در حال تمرين و اجرا هستند، مناسب ساخته شده. متاسفانه سالن‌هاي نمايشي ما از استاندارد‌هاي كافي برخوردار نيست، به اين منظور لازم است از كارشناسان اين رشته براي ساخت سالن‌هاي جديد با كيفيت استفاده كنند.
تئاتر، فرهنگ ايران است. هنر هر كشوري به وسيله تئاتر آن به جهان شناسانده مي‌شود. بهتر است ما هم براي پيشرفت اين هنر تمام تلاش خود را انجام دهيم، در اين راه گروه‌هاي مختلفي مي‌توانند به هنرمندان تئاتر كمك كنند؛ شهرداري با نصب بيلبورد آثار تئاتري بر سطح شهر، تلويزيون با پخش رايگان تيزر‌هاي نمايشي و حتي سرمايه‌داران اقتصادي با حمايت و مشاركت در اجراهاي نمايشي به بالندگي اين هنر كمك خواهند كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون