• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5313 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۷ مهر

نگاهي به برد و تساوي جالب توجه تيم ملي ايران برابر اروگوئه و سنگال

كي‌روش همان كي‌روش است با چند حقه جديد

سامان سعادت

 

برد تيم ملي فوتبال ايران مقابل اروگوئه و تساوي برابر سنگال در دو ديدار دوستانه خيلي از اهالي فوتبال را به موفقيت تيم ملي در جام جهاني اميدوار كرده است. به هر حال اين دو از ستاره‌هايي بهره مي‌برند كه هر كدام‌شان به تنهايي مي‌توانند معادلات يك بازي را به‌هم بزنند. 
در نتيجه پيروزي و تساوي برابر چنين تيم‌هاي مي‌تواند كاملا روحيه‌بخش باشد و اين ذهنيت را در بچه‌هاي تيم ملي به وجود بياورد كه اگر مي‌توانيم اروگوئه را با داشتن مهاجم صد ميليون يورويي ليورپول در خط حمله و هافبك ۷۰ ميليون يورويي رئال در خط مياني شكست دهيم و سنگال را با ساديو مانه متوقف كنيم، چرا از پس ولز و امريكا برنياييم و انگليس را به دردسر نيندازيم.
تيم ملي در ديدار برابر اروگوئه خيلي زود به تنظيمات كي‌روشي برگشت. بازي با چهار مدافع متراكم و دو هافبك دفاعي نزديك به هم با سه بازيكن مقابل اين دو كه هم بايد در كارهاي دفاعي شركت مي‌كردند و هم در كارهاي تهاجمي به اضافه تك مهاجمي به نام سردار آزمون. ايده تمركز روي كارهاي دفاعي با تجمع در نيمه زمين خودي و تلاش براي ضدحمله‌هاي برق‌آسا با كمترين پاس ممكن به وضوح در تيم ملي مشخص بود. در بازي با سنگال همين نگرش وجود داشت با جابه‌جايي بازيكنان براي تست شدن همه گزينه‌هاي احتمالي. 
از نكات جالب تركيب تيم ملي ايران در اين بازي مي‌توان به حضور فيكس شجاع خليل‌زاده در تركيب اشاره كرد. كسي كه گفته مي‌شد با آمدن كي‌روش اصلا به تيم ملي دعوت نمي‌شود. همچنين بازي دادن كي‌روش به صادق محرمي و ابوالفضل جلالي در دو سمت خط دفاعي و مهدي ترابي در خط مياني و بيرون نگه داشتن مهدي طارمي از ديگر نكات قابل تامل تركيب ابتدايي تيم بود. البته برخي گفتند نرسيدن رامين رضاييان به اردوي اتريش باعث شد صادق محرمي فيكس بازي كند ولي درخشش اين بازيكن كه در ماه گذشته بازي برابر ستاره‌هاي ميلان و چلسي را تجربه كرده بود و در بازي با سنگال هم فيكس بازي كرد نشان داد احتمالا او مي‌تواند انتخاب اول كي‌روش باشد. در سمت چپ اما حاج‌صفي در بازي با سنگال فيكس بود و عملكرد بهتري از جلالي داشت.
طبق انتظار علاوه بر تغييرات تاكتيكي نسبت به دوران اسكوچيچ، تيم از لحاظ روحي هم برافروخته‌تر نشان مي‌داد. انگار كه تمام بازيكنان داخل زمين مي‌خواستند نهايت توان و تعصب‌شان را مقابل سرمربي جديد به نمايش بگذارند تا جاي خود را در تيم ملي فيكس كنند .
ملي‌پوشان كشورمان با همين حربه موفق شدند از سد اروگوئه عبور كنند. اروگوئه‌اي كه توانست چندبار دروازه ايران را با تهديد مواجه كند ولي در ۶۰ دقيقه اول بيرانوند و در ۳۰ دقيقه پايان امير عابدزاده به اضافه مدافعين تيم ملي اجازه كار را به نونيز و سوارز و وسينو و والورده ندادند و طبق برنامه در يك لحظه غافلگيري روي يك ضد حمله سريع با سه پاس خودشان را در محوطه جريمه حريف صاحب موقعيت ديدند و درنهايت طارمي كه به عنوان بازيكن جانشين وارد زمين شده بود گل پيروزي بخش ايران را به ثمر رساند.
در بازي با سنگال سيدحسين حسيني فيكس بازي كرد و او هم موفق ظاهر شد و تنها با يك گل به خودي دروازه خودش را باز شده ديد. گلي كه به سنگال زده شد هم مشابه گل ايران به اروگوئه بود. حركت از مركز و بردن بازي به سمت چپ و ارسال روي دروازه كه اين‌بار آزمون در نقش گلزن ظاهر شد. 
در كنار نكات مثبت و منفي، اين دو بازي دوستانه يك معما هم داشت و آن هم عدم حضور همزمان طارمي و آزمون بود. كي‌روش در آخرين سال‌هاي حضورش در ايران از زوج اين دو بازيكن استفاده مي‌كرد. آزمون به عنوان مهاجم نوك و طارمي به عنوان وينگر و مهاجم كاذب. در بازي با اروگوئه براي نخستين‌بار طارمي به جاي بازي از ابتدا جاي خودش را به مهدي ترابي داد و آزمون تنها در خط حمله به كار گرفته شد. ترابي در طول بازي همانند يك فول‌بك كامل طول زمين را بارها و بارها طي كرد و چندين بار هم در محوطه جريمه خودي و هم در محوطه جريمه حريف صاحب توپ شد تا نشان بدهد چه ويژگي‌هاي فوق‌العاده‌اي دارد. اتفاق جالب‌تر زماني رخ داد كه طارمي وارد زمين شد و ترابي روي نيمكت نشست. طارمي برخلاف تصور، مستقيم به نوك پيكان حمله نرفت و يك وظيفه تركيبي بين مهاجم هدف، وينگر و فول‌بك را برعهده گرفت. كريم انصاري‌فرد جاي آزمون را گرفت. طارمي در تقريبا ۳۰ دقيقه بازي هم در سمت چپ خط دفاعي و در محوطه جريمه خودي صاحب توپ شد، هم در مركز ميدان و در پست شماره ده، هم در نقش وينگر و هم در نقش مهاجم هدف كه توانست گل برتري را به ثمر برساند. به نظر مي‌رسد با توجه به پيشرفت فني طارمي در چهار سال گذشته، كي‌روش نقشه‌هاي زيادي براي استفاده از اين بازيكن در جام جهاني خواهد داشت كه بخشي از آن در بازي با اروگوئه قابل رويت بود. در بازي با سنگال اين‌بار طارمي و انصاري‌فرد فيكس بودند و اين آزمون بود كه به عنوان جانشين وارد زمين شد و درست مثل طارمي كه در بازي قبل آمد و گل زد، موفق به گلزني شد.  برخي كارشناسان بعد از اين دو بازي از پيشرفت چشمگير تيم ملي زيرنظر كارلوس كي‌روش گفتند و اينكه با چنين نمايشي صعود به دور بعد جام جهاني دور از دسترس نيست. اين كارشناسان با اشاره به نتايج هر سه هم‌گروهي ايران در جام جهاني يعني انگليس و امريكا و ولز در هفته پيش تاكيد كردند كه گرفتن دست كم ۵ يا ۶ امتيازمقابل اين حريفان امكان‌پذير است. 
در سمت مقابل كارشناسان ديگر به اين نكته اشاره داشتند كه پيروزي در يك بازي دوستانه، آن‌هم رقابتي كه حتي شبيه‌سازي بازي‌هاي ما در جام جهاني نيست نبايد تبديل به پشتوانه و دلگرمي شود. بازي‌هاي جام جهاني و انگيزه بازيكنان و شرايط خاص هر مسابقه زمين تا آسمان با يك رقابت دوستانه تفاوت دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون